قدس آنلاین - کرمان : این نشست با حضور بهروز فتحی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان سایر مسئولان استانی مرتبط در هتل آسمان کرمان برگزار شد.

برگزار ی نشست هم اندیشی برش استانی طرح پایتخت کتاب ایران

علی اصغر سیدآبادی ،مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران  در این نشست در سخنانی گفت:کتاب تنها رسانه ای است که تمام میراث بشری را در خود جای داده است.

وی ادامه داد:توسعه کتابخوانی توسعه اخلاق ؛آیین ها،سنتهای ملی و بومی است.توسعه کتاب خوانی تقویت  فرهنگ ملی و دینی  را نیز به دنبال دارد.

سیدآبادی افزود:وقتی از کتاب خوانی حرف می زنیم،یک جزء جدا و دانش و رشته ای جدا نیست،بلکه از یک مولفه ای صحبت می کنیم که همه موضوعات و بخش  ها را در خود جای داده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وقتی کتاب و کتابخوانی یک چنین گستره ای دارد،توسعه فرهنگ مطالعه نیز به وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی محدود نمی شود،بلکه  همه سازمانها و نهادها و ارگانها و اصولا آحاد مردم در این میدان نقش آفرینی داشته باشند .

دبیر انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران  با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی ،گفت:این طرح و برنامه ؛تنها مسابقه‌ای برای تعیین شهری به عنوان پایتخت کتاب نیست، بلکه یک جریان پویای فرهنگی است که با کنار هم قرار دادن بخش‌های دولتی و غیردولتی و ایجاد درک متقابل امکان هم‌افزایی و جلب ایده‌های نو و منابع برای ترویج کتابخوانی را فراهم می‌کند و اغلب چه انتخاب بشوند و چه نشوند، در ترویج کتابخوانی فعال‌تر می‌شوند.

وی افزود: با تجربه دو سال برگزاری و مطالعه ضعف‌ها و قوت‌های دست‌اندرکاران این طرح در شهرستان‌ها برای برطرف کردن این نقص‌ها و بهبود کیفیت برنامه‌هایی که شهرها برای پایتخت کتاب تدوین می‌کنند، این دوره طراحی شده است.

محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست در سخنانی  با بیان این که کرمان در بخش  در چاپ و نشر جزو پنج استان اول کشور قرار دارد، گفت: هیات نظارت بر چاپ، نشر و نمایشگاه های بزرگ کتاب در استان برگزار شده  که نشان از فرهنگی بودن مردم کرمان دارد.

وی گفت: در راستای فعالیت فرهنگی به خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی، شهرداری و برخی بنگاه های اقتصادی، مس کرمان، گل گهر سیرجان، زغال سنگ و کرمان موتور در فعالیت های فرهنگی حمایت و کمک کردند.

وی اضافه کرد: شهرستان های رفسنجان، زرند، بم و کرمان از استان کرمان نامزد پایتخت کتاب ایران شده اند.

علیزاده با گرامیداشت ١٣ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت: از مصادیق مبارزه با استکبار، افزایش آگاهی، معلومات و سطح آگاهی مردم است و امروز اگر میزان سرانه مطالعات افزایش پیدا کند انسان ها زیر بار ظلم و جور ستمکاران نخواهند رفت.

وی با بیان این که امروزه بسیاری از مشکلات جوامع ناشی از عدم اطلاع، آگاهی و سطح پایین مطالعه است افزود: افزایش آگاهی و کتابخوانی بین دانش آموزان نقش بزرگی در افزایش سرانه کتابخوانی خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: در دولت تدبیر و امید با رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور خاص معاونت فرهنگی وزارت طرح های خوبی در این زمینه به اجرا گذاشته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.