قدس آنلاین - کرمان: در نشست مدیرکل بهزیستی با مسئولان سپاه ثارالله استان کرمان تشکیل کارگروه تخصصی کارشناسان بهزیستی و سپاه ثارالله کرمان به منظور انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مطرح شد.

افزایش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین استان کرمان

عباس صادق‌زاده در نشست با معاون فرهنگی سپاه ثارالله استان کرمان، رئیس بسیج سازندگی استان کرمان و رئیس بسیج دانشجویی استان کرمان یکی از مأموریت‌های بهزیستی را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار داشت: توانمندسازی افراد معلول و نگهداری، پرورش و ترخیص موفق کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از دیگر مأموریت‌های بهزیستی است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی یکی از پدیده‌های در حال رشد و تغییر در جامعه است افزود: مسئله آسیب‌های اجتماعی نیز یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است بنابراین برای پاسخگویی به دستورات رهبری در این زمینه می‌توانیم اقدامات مثبتی با مشارکت بسیج انجام دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه وجود دارد تصریح کرد:  با تعامل و مشارکت بسیج که قشر گسترده‌ای از جامعه را در برمی‌گیرد؛ می‌توان اقدامات موثرتری را در این حوزه انجام داد.

صادق‌زاده از طراحی GIS  مناطق آسیب‌زا در شهرکرمان خبرداد و گفت: کارشناسان بهزیستی در اقدام پژوهشی، آمارگیری از نقاط اعتیادخیز در شهر کرمان را با فراوانی و نوع اعتیاد آن آغاز کرده‌اند تا اطلسی از وضعیت اعتیاد مرکز استان شامل نوع و شیوع مصرف و روش مداخله آن را از این طریق بتوانیم به دست آوریم.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی پایگاه‌های مقاومت به معنای نگاه اجتماع محور است گفت: پایگاه‌های مردمی مقاومت بسیج توانسته در نخستین قدم که اعتماد مردم است به خوبی گام بردارد.  

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه بسیج بهترین الگویی است که تاکنون به خوبی در جامعه تأثیر گذاشته است تصریح کرد: بسیج و بهزیستی در مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف در جامعه می‌توانند تکمیل‌کننده همدیگر باشند.

وی با بیان اینکه استان کرمان در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها در سطح کشور پیشرو بوده است تصریح کرد: معلولیت پدیده‌ای است که خانواده را دچار بحران می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیاز اصلی جامعه را در حوزه آسیب‌های اجتماعی ارتقا سطح دانش و آگاهی دانست و گفت: بهزیستی و بسیج  طرح و برنامه‌های زیادی را در قالب موضوعات اجتماعی و فرهنگی برای ارتقا دانش مردم با مشارکت و تعامل یکدیگر می‌توانند؛ انجام دهند.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد در استان کرمان وجود دارد خاطرنشان کرد: با آموزش به مراکز روش‌های نوین درمانی و پیشگیری در حوزه اعتیاد را می‌توان در مراکز تغییر داد.

وی با بیان اینکه یک کارگروه تخصصی با حضور کارشناسان بهزیستی و سپاه تشکیل شود افزود: مصوبات این کارگروه به تفاهم‌نامه با سپاه ثارالله استان کرمان در زمینه‌های مختلف برای همکاری منجر شود.

سیاوش مسلمی معاون فرهنگی سپاه ثارالله استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و ماموریت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌توان افق بسیار خوبی را برای این فعالیت ترسیم کرد اظهار داشت: رویکرد تشکیلات سپاه در زمینه برنامه‌های فرهنگی با رویکرد مسئله‌محور و بومی‌محور پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه شرایط بومی استان‌ها  با یکدیگر متفاوت هستند افزود: در سال ۹۵ به شکل گسترده برنامه‌های زیادی در حوزه بومی، محلی و مسئله‌محور دیده شده که عمده آن‌ها فرهنگی است.

معاون فرهنگی سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌ها چند وجهی اصلاح محلات‌ آلوده با مواد مخدر است تصریح کرد: این طرح در سطح کشور اجرایی می‌شود و در استان کرمان در شش شهرستان‌ جیرفت، رودبارجنوب، بم، روار، منوجان و کرمان اجرایی شده است.

مسلمی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی یک شمشیر دو لبه است که اگر اقتضائات آن دیده نشود برعکس عمل می‌کند و یک برنامه بسیار حساس است گفت: بخشی از مسائل اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین شهرها به واسطه غفلت مسئولان بوده است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین بیشتر ورود پیدا کرده است خاطرنشان کرد: رسالت سپاه حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

معاون فرهنگی سپاه ثارالله استان کرمان با بیان اینکه بسیج و بهزیستی در بسیاری از حوزه‌ها با یکدیگر می‌توانند؛ همکاری کنند افزود: اولین گام هماهنگی و شناسایی در طرح اصلاح محلات‌ آلوده با مواد مخدرشناسایی مکان‌ها است که تعاملاتی با مجموعه های مختلف در این زمینه انجام شده که امیدواریم با شناخت و هماهنگی کامل ورود پیدا کنیم.

وی بسترسازی فرهنگی را گام سوم این طرح دانست و گفت: در این گام محصولات فرهنگی تولید و به کار گرفته می‌شود.

معاون فرهنگی سپاه ثارالله استان کرمان با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی دیربازده اما پایداری بالایی دارند تصریح کرد: درهمه حوزه ها از جمله حوزه پیشگیری می‌توانیم برنامه‌های فرهنگی در سطح استان را با بهزیستی اجرایی کنیم.

مسلمی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌ها در سطح جامعه با مشارکت بسیج و بهزیستی هم‌افزایی یکدیگر را می‌طلبد.

حجت‌الله پاداش رئیس بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کرمان نیز با اشاره به اینکه بسیج سازندگی و بهزیستی تاکنون با یکدیگر طرح های مشترکی را برنامه ریزی نموده اند اظهار داشت: بسیج سازندگی می‌تواند در خدماتی که بهزیستی به جامعه هدف ارائه می دهد مشارکت کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های بسیج سازندگی در سطح استان گفت: بسیج سازندگی در حوزه فعالیت‌های عمرانی مجری طرح‌های دولتی است.

رئیس بسیج سازندگی سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه بالغ بر ۵هزار طرح در زمینه اشتغالزایی در استان کرمان  توسط بسیج سازندگی اجرایی شده است گفت: در سالجاری از مرداد بالغ بر ۱۲۰ پروژه اشتغالزایی در استان کرمان انجام شده است.

پاداش  با بیان اینکه بسیج سازندگی نیز در حوزه‌های محتلف صنایع دستی و تبدیلی نیز ورود پیدا کرده است تصریح کرد: در زمینه صنایع دستی به  افرادی که تحت پوشش بهزیستی هستند می‌توان با واگذاری تسهیلات با بهره پایین برای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک کمک کرد

 وی با اشاره به اینکه سپاه از ظرفیت بالای گروه‌های جهادی برخوردار است خاطرنشان کرد: در استان کرمان ۴۵۰ گروه جهادی وجود دارد که امسال ۳۰۰ گروه آن در استان به کار گیری شد البته سرآمد برنامه‌های گروه‌های جهادی به بسیج دانشجویی برمی‌گردد.

ناصر بهروز رئیس بسیج دانشجویی استان کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: امیدواریم بخشی از مشکلات در جامعه را با هم راستا شدن بتوانیم مرتفع کنیم و یک خدمت  هدفمند ارائه داده شود.

وی با اشاره به اینکه بسیج دانشجویی دارای بزرگترین سرمایه نیروی انسانی متخصص است افزود: در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌توان از این نیروی انسانی استفاده کرد.

وی از وجود۱۲۰ گروه جهادی متخصص در استان کرمان خبرداد و گفت: هر واحد دانشگاهی در سطح استان  دارای یک گروه جهادی است.

رئیس بسیج دانشجویی استان کرمان به وجود خیریه‌های دانشجویی در بسیج دانشجویی اشاره کرد  و گفت: در بسیج دانشجویی ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های پیشگیری وجود دارد.

بهروز با بیان اینکه معضلات اجتماعی در شهر کرمان به مراتب بیشتر از جنوب کرمان است تصریح کرد:تاکنون گروه‌های جهادی در روستای رمشک قلعه گنج در زمینه فرهنگی اقدامات خوبی را ارائه کرده اند.

وی گفت: اگر خدمات و نیازمندی‌های بهزیستی ارائه شود؛ می‌توانیم از طریق گروه‌های جهادی خدمات را هدفمندتر توزیع کنیم.

رئیس بسیج دانشجویی استان کرمان خاطرنشان کرد: در تابستان سالجاری ۱۱۰پروژه خرد در زمینه فعالیت‌های عمرانی توسط گروه‌های جهادی بسیج استان کرمان در مناطق محروم انجام شده است.

بهروز اظهار داشت: پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی روز به روز افزایش می‌یابند اگر هم‌افزایی صورت بگیرد؛ عملکرد بهتری در زمینه آسیب‌های اجتماعی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بهزیستی و بسیج به منظور تعامل و مشارکت در فعالیت‌های یکدیگر یک کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دهند بیان کرد: دانشجویان اردوهای جهادی در بین دو ترم و  در تابستان وقت آزادتری را برای مشارکت در برنامه‌ها دارند.

رئیس بسیج دانشجویی استان کرمان با بیان اینکه استقبال خوبی در بین دانشجویان با هدف خدمت به مردم برای انجام کارهای جهادی وجود دارد  گفت: در تابستان سالجاری در سطح کرمان ۴ هزار نفر برای اردوهای جهادی اعزام شدند.

بهروز خاطرنشان کرد: در تابستان سالجاری گروه جهادی دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران کرمان ساخت بیش از ۷۰ سرویس بهداشتی را به مدت ۱۵ روزه در یکی از روستاهای قلعه‌گنج انجام دادند.

وی بیان کرد: اگر در سطح استان هماهنگی انجام بگیرد کارهای جهادی به بهترین شکل انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.