رئیس پارلمان اروپا و نخست وزیر ترکیه در یک گفتگوی تلفنی توافق کردند که مشاوره و گفتگوهای فوری بین آنکارا و پارلمان اروپا را با توجه به تحولات اخیر در ترکیه آغاز کنند.

ترکیه در فاز جدید مذاکرات فوری با اروپا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، بعد از موج دستگیری ها و بازداشت های گسترده علیه روزنامه نگاران و نمایندگان کرد در ترکیه، "مارتین شولتز"، رئیس پارلمان اروپا در یک گفتگوی تلفنی با "بینالی یلدریم"، نخست وزیر ترکیه توافق کردند که مشاوره و گفتگوهای فوری بین آنکارا و پارلمان اروپا را آغاز کنند.

خبرگزاری آلمان این خبر را با استناد به محافل نزدیک به مارتین شولتز منتشر کرده و نوشت: مذاکره کنندگان هر دو طرف باید در اسرع وقت در آنکارا و بروکسل و قبل از اینکه شرایط به تشدید تنش ها در مناسبات بین اتحادیه اروپا و شریک آن ها در ناتو ( ترکیه) تبدیل شود با هم گفتگو کنند.

در این قالب گفتگو ها، باید همچنین درباره سرنوشت سیاستمداران مخالف و روزنامه نگاران دستگیر شده در ترکیه نیز گفتگو شود با این هدف که این افراد هر چه سریع تر آزاد شوند.

پلیس ترکیه در یک حمله شبانه در شب جمعه حدود یازده تن از نمایندگان حزب دموکراتیک خلق های ترکیه از جمله دو تن از رهبران آن ها «صلاح الدین دمیرتاش» و «فیگن یوکسک‌داغ» را بازداشت کرد.

بر اساس گزارش های منتشر شده بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها بخشی از اقدامات گسترده نیروهای پلیس علیه این حزب است. این حزب هم اکنون 59 کرسی پارلمان ترکیه را در اختیار دارد و مهم‌ترین حزبی است که از حقوق اقلیت قومی کردها در این کشور حمایت می کند.

این گونه اقدامات اخیر دولت ترکیه انتقادهای فراوان بین المللی را به همراه داشته است.

"سم ازدمیر"، رئیس سبزهای آلمان از حرکت این کشور در مسیر دیکتاتوری سخن گفته است.

"فدریکا موگرینی" ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درباره این وضعیت ابراز نگرانی کرده و از دیدار سفرای اتحادیه اروپا در آنکارا خبر داده است.

دولت ترکیه بازداشت های گسترده را اقدامی سازگار با قانون ارزیابی کرده و انتقاد شدیدی به مواضع انتقادی اتحادیه اروپا و آلمان وارد کرده است.

واکنش تند سیاستمداران اروپایی به بازداشت‌های گسترده در ترکیه

"برند ریکسینگر"، رئیس حزب چپ پارلمان آلمان هم در گفتگو با روزنامه "دی ولت" اظهار داشته است که آلمان و اتحادیه اروپا نباید همچنان دست روی دست بگذارد و به تحولات ترکیه بنگرد. در حال حاضر نباید برای دولت ترکیه بدون اصلاح قانون تروریسم هیچ گونه امتیازی وجود داشته باشد.

هورست زیهوفر"، رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شده و گفت: نباید آزادی ویزا برای کشوری وجود داشته باشد که می خواهد مجازات مرگ را اجرا  و تقریبا به صورت روزانه روزنامه نگاران یا سیاستمداران را بازداشت کرده و حقوق اساسی را زیر پا می گذارد.
در چنین شرایطی اتریش نیز خود را برای پایان احتمالی توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا آماده می کند.

وزیر دفاع اتریش با توجه به تهدیدهای جدید و روزافزون ترکیه مبنی بر لغو توافق پناهندگان حمایت بهتر از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا را خواستار شد.

وزیر دفاع اتریش برای روزهای دوشنبه و سه شنبه وزرای دفاع کشورهای مرکزی اروپا را به اتریش دعوت کرده است تا با توجه به شرایط در ترکیه درباره بحران پناهندگان گفتگو کنند.

وی در این باره گفت: ما می خواهیم یک پیام واضح ارسال کنیم مبنی بر اینکه برای این منظور آمادگی داریم که ترکیه توافق پناهندگان را کاملا لغو کند. هدف اصلی ما باید کاهش تعداد پناهندگان باشد. ترکیه در حال حاضر در مسیر مستقیم به سوی یک دیکتاتوری قرار دارد.

چهار هزار شهروند ترک از آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند

شرایط اضطراری در ترکیه از زمان کودتای نافرجام در این کشور از ماه جولای همچنین در ادارات پذیرش پناهندگان آلمان هم قابل لمس است.

نشریه بیلد با استناد به محافل دولتی در برلین اعلام کرد که تا پایان سپتامبر حدود 3.973 ترک از آلمان درخواست پناهندگی کرده اند که این درخواست ها بیش از دو برابر تقاضای پناهندگی ترک ها از آلمان در تمام سال 2015 بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.