قدس آنلاین- ایلام: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: امکانات و نیروی انسانی متناسب با نیاز حفاظت از آثار تاریخی، طبیعی و باستانی در استان وجود ندارد.

امکانات متناسب  با نیاز حفاظت از آثار تاریخی وجود ندارد

عبدالمالک شنبه زاده با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان وجود دارد، اظهار داشت: در مرکز استان تنها چهار نیروی حفاظتی وجود دارد و ۹ شهرستان تابع هرکدام تنها از یک نیروی حفاظتی برخوردار هستند.

وی با اشاره به پراکندگی آبنیه تاریخی و وجود آثار باستانی در مناطق سخت گذر استان، حفاظت از این  آثار را با مشکل  روبرو کرده است،افزود: اصلی ترین و در عین حال سخت ترین وظیفه میراث فرهنگی، حفاظت از آثار تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه تشکیل انجمن های میراث فرهنگی را از راهکارهای مشارکت مردم در حفاظت از آبنیه و آثار تاریخی دانست، یادآور شد: تا کنون ۷ انجمن با حدود ۴۰۰ عضو در استان ایلام تشکیل شده است.

 عبدالمالک شنبه زاده با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین کارها برای تبیین اهمیت آثار تاریخی، آموزش و اطلاع رسانی است، بیان داشت: رسانه ها در این زمینه نقش بسیار موثری دارند.

وی با بیان اینکه گستردگی و غنای میراث فرهنگی به حدی است که حفاظت و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی به ‌تنهایی از عهده یک اداره و نهاد بر نمی‌آید، خاطر نشان ساخت: برای حراست و نگهداری از میراث‌های ارزشمند موجود، همه آحاد جامعه باید همکاری‌ لازم را داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به تفاهم نامه سه جانبه که بین میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی استان منعقد شده است،گفت: از امکانات و نیروی موجود برای حفاظت از آثار تاریخی بطور مشترک استفاده می شود.

گفتنی است در استان ایلام ۷۲۲ اثر تاریخی به ثبت رسیده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.