قدس/ محمود مصدق : مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که برخی از بخش‌های صنعت ازطرح یکسان سازی نرخ ارز نگران هستند ، گفت: با وجود این در اجرای این طرح باید منافع ملی و بلند مدت کشور را در نظر بگیریم.

بلاتکلیفی بخش صنعت و تولید برای سرمایه گذاری

دکتر بهروز ریاحی در بازدید از غرفه روزنامه قدس در تشریح این مطلب با اشاره به وجود دیدگاه‌های متفاوت کارشناسان در باره یکسان سازی نرخ  ارز  در سال‌های گذشته افزود: در واقع به جهت ساختار خاصی که نظام بانکی ایران دارد بعضی از کارشناسان اقتصادی اجرای طرح یاد شده را ممکن می‌دانستند و بعضی‌ها هم با توجه به  شرایط اقتصادی کشور لازمه این کار را مشمول مرور زمان می‌دانستند. به طور مثال رئیس بانک مرکزی در یکی از مصاحبه‌های خود اجرای یکسان سازی نرخ ارز را به پایان سال 95 موکول کرده است تا به صورت جدی روی این موضوع کار کارشناسی انجام شود.  
وی در همین زمینه با بیان این که شاید  نرخ ارز  به شکل مبادله‌ای و آزاد برای مشاغل خدماتی و مشاغل  سرمایه‌ای واسطه‌ای خیلی نگران کننده نباشد اما برای بخش تولید و برای بخش‌های صنعت، معدن و تجارت تعیین تکلیف نرخ ارز یکی از مسایل حیاتی است گفت: دلیل این امر آنست که سرمایه‌گذار دوست دارد با مشخص شدن تکلیف یکسان سازی نرخ ارز در یک شرایط مطمئن سرمایه‌گذاری کند که متأسفانه اکنون این شرایط فراهم نیست و یبنگاه‌های صنعتی در بلا تکلیفی و سردرگمی به سر می‌برند.
وی با اظهار تأسف از نامشخص بودن اجرای طرح یکسان سازی نرخ ارز، گفت: یکی از مشکلاتی که ما در بخش صنعت و معدن و تجارت با آن مواجه هستیم اینست که معلوم نیست طرح یاد شده چه زمانی اجرا می‌شود.
ریاحی با اشاره به این که  بانک مرکزی در عدم تعیین و تکلیف یکسان سازی نرخ ارز که یکی از دغدغه‌های نظام بانکی کشور است دلایل خاص خود را دارد، تصریح کرد:  با این حال باید ببینیم که شرایط اقتصادی کشور در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود. آنچه که مشخص است اتفاقات پس از برجام و گشایش‌های ارزی و همکاری ایران با نظام بانکی بین‌المللی می‌تواند در تعیین و تکلیف یکسان سازی ارز مؤثر باشد. بنابراین باید  وضعیت موجود را تا پایان سال جاری تحمل کنیم تا بتوانیم اظهار نظر قطعی درباره نرخ ارز داشته باشیم.

وی درپاسخ به این سوال که آیا اظهارات برخی از صنایع از جمله پتروشیمی مبنی بر این که با یکسان سازی نرخ ارز و گران شدن خوراک پتروشیمی ها این صنایع از بین می‌روند ، تا چه اندازه با واقعیت سازگار است ؟ گفت: الان صنایع پائین دستی پتروشیمی  خیلی از یکسان سازی نرخ ارز استقبال نمی‌کنند .البته در بعضی از بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور هم با همین وضعیت مواجه هستیم اما این واقعیت را هم باید بپذیریم که وقتی می‌خواستیم پتروشیمی را وارد بورس کنیم هم همین نگرانی‌ها وجود داشت. یا وقتی می‌خواستیم  قیمت گذاری  را به عهده خود صنایع پتروشیمی بگذاریم گروهی در خارج از این صنعت ابراز نگرانی می‌کردند و می‌گفتند  که احتمال دارد در این ارتباط  دست‌هایی وجود داشته باشد که به نفع واسطه گرها تمام شود. از این رو هر تصمیمی که درباره یکسان سازی نرخ ارز گرفته شود نگرانی‌هایی از سوی برخی‌ها مطرح می‌شود.
وی با تاکید بر این که در بحث یاد شده باید اقتصاد کلان و منافع ملی و بلندمدت  کشور را  لحاظ کنیم ، تصریح کرد: اگر قرار است نرخ ارز را برای صنایع کشور یکسان سازی کنیم باید این کار با ملاحظات کارشناسی و با بررسی‌های اقتصادی در سطح خرد و کلان انجام بگیرد.
به گفته ریاحی باید برای یکسان سازی نرخ ارز تصمیم گیری کرد هر چند که ممکن است  در این تصمیم گیری بخشی از صنایع در کوتاه مدت آسیب ببینند اما در دراز مدت کشور  و بخش اقتصادی  به یک ثبات ارزی می‌رسد و می‌تواند آنرا در بازار پیاده کند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه با تاکید بر این که هم اکنون در محافل اقتصادی و تولیدی از جمله در اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها و صنوف مختلف کشور روی یکسان سازی نرخ ارز کار کارشناسی می‌کنند، گفت : دیدگاه‌هایی موافق و مخالف در این راستا وجود دارد از این رو باید منتظر باشیم و ببینیم که سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در این حوزه چگونه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.