قدس آنلاین -خوزستان -زهره کزیمی : سردار محمد علی پور مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب تاکید کرد: با توجه به تجربیات گرانبهای مدیریتی آقای عالی پور در دوران دفاع مقدس می توان تاریخ شفاهی چند جلدی برای نسل آینده تدوین و به یادگار گذاشت

نفت؛ الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور

قدس آنلاین به گزارش پایگاه خبری دانش و انرژی : سردار محمد علی پور مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب تاکید کرد: با توجه به تجربیات گرانبهای مدیریتی آقای عالی پور در دوران دفاع مقدس می توان تاریخ  شفاهی چند جلدی برای نسل آینده تدوین و به یادگار گذاشت.

وی با تشریح نقش نفت در دفاع مقدس در چهار حوزه تولید، صادرات، پشتیبانی و اعزام نیرو گفت: در این چهار حوزه کارهای بزرگی انجام شده که هر کدام می تواند یک  سرفصلی برای مدیران شهری ما، متخصصان و دولتمردان باشد و با مستندسازی و انجام کارهای پژوهشی برای نسل بعد بازگو شود.

سردار علی پور افزود: ما در دوران جنگ نفت را به هر شکل ممکن تولید کردیم و این اتفاق بعد از رفتن نیروهای خارجی از شرکت نفت با پیروزی انقلاب اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: در آن دوران با وجود آنکه چاه های ما در مرز بمباران می شد و بعضی از کارکنان نفتی در مرز اسیر می شدند حاضر نبودند کارها را رها کنند و آنقدر تعهد داشتند که بمانند و نفت را تولید کنند و این از مظلومیت بچه های نفت است.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان تاکید کرد: در بحث صادرات نیز به هر شکل ممکن نفت از جزیره خارک و بندر امام حسن(ع) صادر می شد با وجود آنکه دشمن با استفاده از هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی در پروازهای برد بلند نفتکش های ما را بمباران می کرد.

وی افزود: سومین موضوع مهم در ارتباط نفت و دفاع مقدس بحث پشتیبانی نفت از تولید و جبهه ها بود که در بخش های ترابری، تغذیه، ماشین الات راهسازی و کارهای تخصصی مثل ساخت ابزار های مورد نیاز  جنگی پشتیبانی می کرد.

سردار علی پور ادامه داد: موضوع چهارم حضور مستقیم کارکنان نفت در جبهه ها بود که سلاح به دست گرفته و در میدان های نبرد دفاع می کردند و بعضاً به فرماندهان بزرگ تبدیل شدند و تعدادی نیز شهید و اسیر و جانباز شدند.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب و رفتن نیروهای خارجی از نفت سکان مدیریتی صنعت نفت به جوانان متخصص انقلابی افتاد و نگذاشتند کشور دچار بحران و مشکلات تولید و صادرات شود.

سردار علی پور افزود: پس از انقلاب و با شروع جنگ نیز در آبادان کمیته کمک رسانی در پالایشگاه تشکیل شد و در تمام جبهه های قابل دسترسی شروع به کار کردند و نقش پالایشگاه آبادان در دفاع مقدس سرفصل بارزی برای پژوهش است.

وی با اشاره به اسارت شهید تندگویان گفت: در آن موقع وزیر نفت در آبان اسیر می شود. او به عنوان یک جوان انقلابی متخصص و متعهد پشت میز نشستن در تهران را رها می کند و به آبادان می آید تا در جبهه حضور میدانی پیدا کند و نیازهای نفت و هم نیازهای جبهه را تامین کند و تنها وزیری بود که اسیر شد.

سردار علی پور تاکید کرد: اگر جوان امروز ما بداند در این پیروزی چه مقدار سهیم بوده دیدگاهش این نیست که نفت حقوق کلان می گیرد یا نفت یک قشر جدا تافته و بافته است. جوانان انقلابی متخصص علاقمند و متعهد ولایی در نفت همین الان زیادند و به رفع نیازهای نفت و کشور فکر می کنند. من مجموعه نفت را یک مجموعه انقلابی می بینم.

نفت؛ الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان در ادامه گفت و گو به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در بعد اقتصاد مقاومتی نفت می تواند سرشاخه اقتصاد مقاومتی در کشور باشد و به دیگر دستگاه ها و مجموعه های دولتی تجربیات خود را در زمینه تربیت نیروی انسانی و تامین کالاها و تجهیزات در داخل کشور ارائه دهد.

وی افزود: یکی از انتظارات ما این است که نفت در حوزه تحقیق و پژوهش در تاریخ دفاع مقدس با ما همکاری کند و در ساخت باغ موزه دفاع مقدس بخشی به نفت اختصاص یابد تا برای آیندگان یادگاری ارزشمندی به جا بگذاریم. در زمینه تاریخ شفاهی تجربیات مهندس بیژن عالی پور می تواند در چند جلد تهیه شود.

سردار علی پور با تاکید بر این که نفت یک مجموعه تخصصی و فنی است اظهار داشت: نفت در تمام زمینه ها حتی فرهنگی بر جامعه ایران تاثیر گذار است و نباید وارد جریانات سیاسی شود چون از نظر تخصصی ضرر می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.