۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 472805

برگزاری نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان

شهردار کرمان از نصب دهنه‌ی چهارم پل سیدی تا هفته‌ی آینده خبر داد

قدس آنلاین - کرمان: نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، شب گذشته با حضور رئیس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

برگزاری نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازاداره روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کرمان، درابتدای جلسه زهرا ایرانمنش، رئیس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ ویژه‌ی بانوان در نقاط مختلف شهر کرمان گفت: طبق قول مهندس بابایی شهردار کرمان در رابطه با گسترش فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی مربوط به بانوان در آیین افتتاح خانه‌های فرهنگ، تقاضا دارم خانه‌ی فرهنگ الغدیر که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود، برای بانوان در نظر گرفته شود.

وی به بازدید اعضای این کمیسیون از محل خانه‌ی فرهنگ الغدیر اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی خانه‌ی فرهنگ ویژه‌ی بانوان در محله‌ی الغدیر، به‌عنوان یک کار مشترک کمیسیون‌های بانوان و فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

رؤیا دیوان‌بیگی، رئیس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی نیز در این خصوص با تأکید بر راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سراها ویژه‌ی بانوان در شهر کرمان، به جمعیت بالای شهرک الغدیر اشاره و بر بررسی بیش‌تر اختصاص خانه‌ی فرهنگ الغدیر به بانوان تأکید کرد.

وی به برگزاری دو جلسه در ارتباط با پیش‌نهاد بسیج استان برای راه‌اندازی پایگاه بسیج در دو پارک مادر و پردیسان قائم نیز اشاره کرد و گفت: با تعامل و تبادل‌نظری که انجام شد، مقرر گردید دو پایگاه بسیج در این دو پارک راه‌اندازی شود.

دیوان‌بیگی افزود: بسیج تاکنون با شورای شهر و شهرداری هم‌کاری داشته، اما این اقدام به‌عنوان یک کار رسمی است که با توجه به هجمه‌ی فرهنگی دشمن و هم‌چنین توانمندی که بسیج دارد، می‌توانیم برنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف با هم‌راهی و هم‌کاری بسیج برگزار کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد این اقدام در سایر پارک‌ها نیز به‌صورت گسترده‌تر انجام شود.

مهنوش مؤمنی، رئیس کمیته پسماند نیز به نشست هفته‌ی گذشته‌ی شورای پسماند در شهرداری کرمان اشاره کرد و با تشکر از زحمات مهندس بابایی، شهردار کرمان به‌دلیل تحول در زمینه‌ی پسماند گفت: امروز ۱۰ دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله رونمایی شد که هر کدام از این خودروها توسط بخش خصوصی به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان خریداری شده است.

وی افزود: اگر قرار بود شهرداری این خودروها را خریداری کند، امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین، ورود بخش خصوصی، انقلابی در زمینه‌ی جمع‌آوری زباله و تنظیف است.

مؤمنی ادامه داد: در منطقه سه هم به‌زودی ۱۰ دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله رونمایی می‌شود که پنج دستگاه آن رسیده است؛ ضمن این‌که در منطقه دو هم یک ماه قبل ۲۲ دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله رسیده است؛ بنابراین، تاکنون ۴۲ دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله به ناوگان اضافه شده که در این رابطه از مهندس بابایی شهردار محترم کرمان، دکترمحمدرضاخانی معاون خدمات شهری شهردار و مهندس جهانشاهی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تشکر می‌کنم.

رئیس کمیته پسماند هم‌چنین با بیان این‌که از سازمان مدیریت پسماند درخواست کرده بودیم گزارشی از عملکرد این سازمان در عمر دوره‌ی شورای چهارم ارایه دهند، گفت: اتفاقات خیلی خوبی در این مدت افتاده که از مهم‌ترین این اقدامات، راه‌اندازی گشت ویژه‌ی پسماند در شهر است.

مؤمنی با اشاره به اطلاع‌رسانی حضوری قانون مدیریت پسماند به اصناف، ادارات و منازل مسکونی توسط گشت ویژه‌ی پسماند، تصریح کرد: افرادی که قوانین را رعایت کنند، از طرف شهرداری تشویق می‌شوند و می‌توانند از ۳۰ درصد تخفیف از فروشگاه گل‌وگیاه استفاده کنند و پس از ۹ ماه فرهنگ‌سازی، از قوه‌ی قهریه استفاده می‌شود.

وی به تخلیه‌ی پسماندهای ساختمانی در جاده‌ی جوپار اشاره کرد و گفت: در کارگروه پسماند استان در فرمانداری، مقرر شد دیگر پسماندهای ساختمانی در این محل تخلیه نشود و معادن شن و ماسه‌ای که گودبرداری شده‌اند، برای این منظور مشخص شد.

مؤمنی افزود: با توجه به این‌که برای شهروندان مقدور نیست این مسافت را برای تخلیه‌ی پسماندهای ساختمانی طی کنند؛ بنابراین، درخواست داریم در کارگروه پسماند استان، محل دیگری در جاده‌ی جوپار در نظر گرفته شود.

رئیس کمیته پسماند شورا به کاهش ۷۲ نفر از آمار کارکنان سازمان پسماند هم اشاره کرد و گفت: بخشی از این افراد بازنشسته و برخی در سازمان‌های دیگر مشغول به کار شدند.

مؤمنی از راه‌اندازی سامانه‌ی یکپارچه مدیریت الکترونیک پسماند خبر داد و گفت: اطلاعات مالی و هزینه‌های پیمان‌کاران مربوط به پسماند در این سامانه ثبت می‌شود.

وی افزود: تُناژ پسماند خشک حاصل از تفکیک از مبدأ در سال ۹۴، ۱۴۰ تن بوده، اما در شش‌ماهه‌ی اول سال ۹۵، به ۱۵۴ تن رسیده که نشان می‌دهد بخش خصوصی در این زمینه خیلی خوب عمل کرده است.

رئیس کمیته پسماند شورا از تشکیل کمیته سامان‌دهی پسماندهای عمرانی و ساختمانی نیز خبر داد و گفت: تمام پیمان‌کاران خاک‌ونخاله برای تک‌تک خاک‌برداری‌ها باید از سازمان مدیریت پسماند بارنامه دریافت کنند که می‌تواند به کنترل تخلیه‌ی پسماندهای ساختمانی در اماکن ممنوع کمک کند.

مؤمنی افزود: تخلیه‌ی پساب‌های خانگی در لندفیل زباله در سال ۹۳، ۸۱ سرویس بوده، اما در شش‌ماهه‌ی اول سال ۹۵، به ۱۷۶ سرویس رسیده است.

وی ادامه داد: در گزارشی که سال ۹۴ کمیته‌ی پسماند ارایه داد، برخی از خودروها پساب‌های خانگی را در زمین‌های کشاورزی تخلیه می‌کردند، اما اکنون سازمان پسماند خودروها را کدگذاری و سامان‌دهی کرده است تا از این کار جلوگیری شود.

رئیس کمیته پسماند شورا بیان کرد: علاوه بر ورمی‌کمپوست که به کمک دانشگاه پیام نور در سازمان پسماند به تولید رسید، تولید بیوگاز از پساب‌های خانگی نیز از نظر علمی اتفاق بزرگی است که شهرداری کرمان با دست خالی این کار را انجام داده و در این رابطه از شهردار محترم کرمان و هم‌کارانش تشکر می‌کنیم.

علی‌اکبر مشرفی، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز به خصوصی‌سازی‌هایی که در شهرداری انجام شده، اشاره کرد و گفت: شهردار کرمان و هم‌کاران‌شان اقدامات مطلوبی در این زمینه انجام داده‌اند که از آن جمله واگذاری کشتارگاه کرمان به بخش خصوصی بود که وضعیت بسیار خوبی از نظر بهداشتی و مدیریتی پیدا کرده است؛ ضمن این‌که حقوق کارکنان کشتارگاه هم نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی از نوسازی ناوگان جمع‌آوری زباله و تنظیف نیز خبر داد و گفت: از رده خارج شدن ۱۰۰ خودروی مستعمل و قدیمی جمع‌آوری زباله و جایگزینی خودروهای نو توسط بخش خصوصی در دستور کار شهرداری قرار گرفته که تأثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی محیط زیست شهر کرمان دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان با تشکر از شهردار کرمان که خصوصی‌سازی را در شهرداری دنبال می‌کند، گفت: قطعأ هم هم‌کاران ما در شهرداری و هم مردم شهر کرمان، از این مسئله سود می‌برند.

مشرفی افزود: سال گذشته در بهمن‌ماه، هزینه‌ی حقوق پرسنل شهرداری با درآمد شهرداری برابری می‌کرد، اما امسال با تمهیداتی که اندیشیده شده، هزینه‌های پرسنلی و جاری کاهش پیدا کرده و هزینه‌های عمرانی افزایش یافته است.

علی منصوری، ناظر شورای اسلامی شهر کرمان بر پروژه‌های شهرداری نیز به بازدیدش از پروژه‌های شهری اشاره کرد و گفت: ساخت ۱۲ پارک محله‌ای در سطح شهر در دستور کار قرار گرفته است؛ ضمن این‌که آسفالت نقاط مختلف شهر از جمله بلوار فرزانگان در شهرک بنی‌هاشم نیز انجام شده و این درحالی است که اهالی این محله تاکنون هیچ‌گونه عوارضی پرداخت نکرده‌اند.

وی در این رابطه از شهردار کرمان و هم‌کارانش در شهرداری تشکر کرد و گفت: تقاضا دارم اعضای شورا از پروژه‌های شهری بازدید کنند؛ چراکه با توجه به مشکلات مالی شهرداری، روند اجرای پروژه‌ها موجب امیدواری خواهد شد.

در ادامه، فتح‌الله مؤیدی رئیس کمیسیون بودجه درباره‌ی نحوه‌ی راه‌اندازی خانه‌ی فرهنگ در شهرک الغدیر از شهردار کرمان سوال کرد که بابایی شهردار کرمان گفت: توسعه‌ی خانه‌های فرهنگ در دستور کار قرار گرفته، اما به این دلیل که منابع مالی برای ساخت‌وساز خانه‌های فرهنگ نداریم و یا این‌که ساخت‌وساز زمان‌بر می‌شد، برای راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ، املاکی را اجاره کردیم.

شهردار کرمان افزود: در شهرک الغدیر نیز به‌دنبال استفاده از ظرفیت خیران بودیم که مالک حاضر شده خانه‌اش را برای راه‌اندای خانه‌ی فرهنگ در اختیار شهرداری قرار دهد.

وی ادامه داد: اجاره‌ی خانه‌های فرهنگ، از محل صرفه‌جویی پرداخت می‌شود و سرمایه‌گذاری و خرید در این زمینه در دستور کار نیست.

بابایی بیان کرد: ۹۰ درصد از افرادی که از خانه‌های فرهنگ استفاده می‌کنند، بانوان هستند.

وی هم‌چنین از راه‌اندازی خانه‌ی فرهنگ دیگر در شهرک مطهری خبر داد.

در ادامه، مؤیدی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به آسفالت معابر شهر تصریح کرد: هیچ عضوی از اعضای شورای شهر حق ندارد برای آسفالت معبری به شهردار توصیه کند و از آقای شهردار هم تقاضا داریم همان‌گونه که تاکنون انجام شده، معابر شهر براساس اولویت‌ها آسفالت شود.

شهردار کرمان نیز در این‌باره گفت: آسفالت خیابان‌ها و معابر به‌روز شده و مصوباتی که در این رابطه از سوی شورا می‌آید، به سرعت در دستور کار قرار می‌گیرد.

بابایی افزود: برای آسفالت معابر شخصأ حضور پیدا می‌کنم و بررسی می‌کنیم که کدام محله‌ها و کدام معابر را آسفالت کنیم تا شهروندان بیش‌تری بهره ببرند.

وی در ادامه، از تحقق ۷۰ درصدی بودجه‌ی شهرداری در شش‌ماهه‌ی نخست امسال خبر داد و گفت: امیدواریم در شش‌ماهه‌ی دوم، ۹۰ درصد بودجه‌ی شهرداری محقق شود.

شهردار کرمان افزود: متأسفانه علی‌رغم تحقق ۷۰ درصدی بودجه، ۱۵۰ میلیارد تومان پروانه‌ی شناور در دست برخی افراد است که این موضوع موجب کاهش نقدینگی شهرداری می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت نقدینگی شهرداری ۴۰ درصد بوده و مابقی آن پروانه‌ی ساختمان پیش‌فروش شده است.

شهردار کرمان هم‌چنین گفت: تمام پیمان‌کارانی که هفته‌ی گذشته در شورا حضور داشتند، بدهی خود را دریافت کردند؛ ضمن این‌که علاوه بر تملک دو ملک در خیابان استقلال با هزینه‌ی بیش از شش میلیارد تومان، در هفته‌ی گذشته پنج میلیارد تومان به قرارگاه خاتم پرداخت شد تا پروژه‌ی میدان آزادی با سرعت بیش‌تری اجرا شود.

در ادامه، مشرفی رئیس شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که شهردار کرمان هم مقدار زیادی از طلب پیمان‌کاران و هم مقدار زیادی از حقوق معوق کارکنان را پرداخت کرده‌اند، از منصور ایرانمنش، رئیس کمیسیون مسایل کلان شهر خواست موضوع پیش‌فروش پروانه‌های ساختمان در نشست این کمیسیون بررسی شود.

زهرا لری رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز به گزارش کامل شهرداری در زمینه‌ی طرح همیاران فضای سبز اشاره کرد و گفت: علاوه بر اجرای محله‌ی سبز، ۳۰ ارگان سبز و ۸۰ مدرسه‌ی سبز در شهر کرمان راه‌اندازی شده و از شهردار محترم تقاضا داریم این روند هم‌چنان ادامه داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که به توسعه‌ی پارک‌های محله‌ای براساس عدالت اجتماعی توجه شود، افزود: با توجه به این‌که ساخت بیش از ۱۲ پارک جدید در دستور کار است، مکان این پارک‌ها برای بازدید به کمیسیون ارسال شود.

لری به مناسب‌سازی معابر برای رفت‌وآمد جانبازان و معلولان اشاره کرد و بر رفع مشکلات معابر تأکید کرد.

وی افزود: از روابط‌عمومی شورا نیز درخواست کردیم چهار منطقه‌ی شهری را مورد کنکاش قرار داده و فیلم و عکس تهیه کنند تا برای رفع این مشکل به شهرداری ارسال شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا ادامه داد: با توجه به این‌که معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و ماهانه به این سازمان مراجعه دارند، تقاضا داریم مقابل این سازمان پل عابر پیاده نصب شود.

لری به تصادف و تلفات جانی که اخیرأ در این محدوده اتفاق افتاده اشاره کرد و خواستار سرعت بخشیدن به نصب پل عابر پیاده در این معبر شد.

وی با تشکر از شهردار کرمان و سازمان عمران شهرداری به‌دلیل آسفالت معابر گفت: شهردار کرمان در زمینه‌ی آسفالت معابر کاری شگفت‌آور انجام داده و علی‌رغم پروژه‌های متعدد شهری که در دستور کار قرار دارد، آسفالت معابر هم رشد چشم‌گیری دارد.

منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون مسایل کلان شهر نیز با بیان این‌که در رابطه با رینگ دور شهر و حذف چراغ‌قرمز این مسیر اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، گفت: اما با توجه به افزایش سرعت متوسط در رینگ دور شهر، شاهد تلفات جانی هستیم که به نظر می‌رسد در این رابطه باید از فرمانده راهور دعوت شود تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محمد ربانی‌زاده، سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان نیز به تحولات حوزه‌ی پسماند اشاره کرد و گفت: امروز علاوه بر خودروهای مکانیزه‌ی جمع‌آوری زباله، یک خودروی جاروی مکانیزه با ۲۷۰ میلیون تومان سرمایه‌ی بخش خصوصی به شهر اضافه شده که یک کار بزرگ است.

وی افزود: اخیرأ نیز بین شهرداری و اداره‌کل زندان‌ها تفاهمی ایجاد شده که ضلع غربی زندان توسط شهرداری آسفالت شود.

حجت‌الاسلام ربانی‌زاده با بیان این‌که این معبر به میزان ۱۳ هزار متر آسفالت شده است، گفت: مقرر شده اداره‌کل زندان‌ها هم برای سهولت در ایاب‌وذهاب و جلوگیری از حوادث در مسیر هفت‌باغ، به مسیر ضلع غربی منتقل شود که در این رابطه از شهردار کرمان و مدیرکل زندان‌ها تشکر می‌کنم.

وی افزود: توقع عمومی مردم در بخش آسفالت است که اخیرأ بلوار سیدالساجدین در شهرک خواجو و بخشی از کوچه‌های سرآسیاب آسفالت شده است.

حجت‌الاسلام ربانی‌زاده ادامه داد: آسفالت معابر نشان از این دارد که شورا و شهرداری در باقی‌مانده‌ی عمر شورا، به خواست عمومی مردم توجه کرده‌اند.

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان به بررسی موضوع برگزاری انتخابات برای انتخاب شهردار اشاره کرد و گفت: شورای اسلامی شهر کرمان به‌دلایل متعددی با این کار مخالف است.

حجت‌الاسلام ربانی‌زاده افزود: شهردار، مدیر شهر است و باید از تخصص لازم برخوردار باشد؛ بنابراین، تصمیم‌گیری درباره‌ی یک فرد متخصص، باید توسط صاحبان تخصص انجام شود؛ ضمن این‌که برگزاری انتخابات برای انتخاب شهردار، برای کشور بار مالی دارد، حجم کار را نیز بالا می‌برد و در برگزاری انتخابات مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: هم‌چنین جایگاه شهردار حساس است؛ بنابراین، با انتخاب شهردار توسط مردم، ممکن است افراد متمول و فرصت‌طلب با هزینه‌ کردن پول، این جایگاه را اشغال کنند.

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان افزود: نکته‌ی دیگر این‌که اگر به هر دلیلی شهردار تخلف کرد و توسط شورا عزل شد، شهردار جدید چگونه باید انتخاب شود که به این دلایل و البته دلایل دیگری که قطعأ وجود دارد، انتخاب شهردار توسط مردم کار درستی نیست.

حجت‌الاسلام ربانی‌زاده به ساخت پل سیدی هم اشاره کرد و گفت: تاکنون، فقط سه دهنه از این پل نصب شده است؛ بنابراین، نگران هستیم ساخت این پل تا پایان شورای چهارم به پایان نرسد.

در ادامه، شهردار کرمان از نصب دهنه‌ی چهارم پل سیدی تا هفته‌ی آینده خبر داد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: امیدوایم طبق برنامه‌ی زمان‌بندی پل سیدی تا بهمن‌ماه افتتاح شود.

مشرفی در ادامه، به حجم بالای کمیسیون بودجه و امور حقوقی اشاره و درخواست کرد درباره‌ی تفکیک کمیسیون حقوقی از بودجه رأی‌گیری شود که این موضوع مورد تصویب اعضای شورای اسلامی شهر کرمان قرار گرفت.

هم‌چنین علی منصوری، فتح‌الله مؤیدی، یوسف جعفری، سعید گیلانی و منصور ایرانمنش به‌عنوان اعضای کمیسیون امور حقوقی معرفی شدند.

در ادامه، موضوع تشکیل کمیته‌ی ورزش و جوانان مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضای شورا رسید.

هم‌چنین مقرر شد کمال جوانمرد، ریاست کمیته‌ی ورزش و جوانان را بر عهده بگیرد.

جوانمرد نیز در ادامه، با اشاره به اهمیت موضوع ورزش، خواستار تجمیع فعالیت‌های ورزشی شهرداری کرمان شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.