قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: اگر هیلاری کلینتون به نمایندگی از دموکرات‌ها بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند، نفت و کالاهای اساسی بازاری با ثبات خواهند داشت و کاهش قیمت نفت قطعی است اما....

نسخه اقتصادی مبارزه با سیاست های ضد ایرانی ترامپتون/  پادزهر ایران در برابر سیاست‌های جدید آمریکا

سرانجام انتخابات آمریکا به ایستگاه آخر رسید، مهم‌تر از این اما اینکه برنده این کارزار هر حزب یا شخصی باشد، اقتصاد جهان را متأثر می‌سازد و این واقعیت را از دل تمام تحلیل‌های بی‌طرف و جانبدارانه می‌توان دریافت.ایران که در کشاکش مذاکرات نفسگیر هسته‌ای حدود یک سال پیش توافقی بزرگ را با قدرت‌های بزرگ جهانی و از جمله آمریکا به امضا رساند، امروز با آمدن هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ، آینده‌ای تازه مقابل خودش می‌بیند و دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به نوعی متفاوت و با سیاست‌هایی مختص روحیات خود بر اقتصاد ایران تاثیر خواهند گذاشت که این تاثیر از بازارهای سرمایه گرفته تا قیمت نفت، نرخ ارز، بازار قیمت‌ها، آینده برجام و... را با تحولاتی مثبت و منفی همراه خواهد ساخت.

 کاهش قیمت نفت
به گفته برخی تحلیلگران، اگر هیلاری کلینتون به نمایندگی از دموکرات‌ها بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند، نفت و کالاهای اساسی بازاری با ثبات خواهند داشت و کاهش قیمت نفت قطعی است، بر این اساس پیش بینی می‌شود رکود اقتصادی و افت بازار سرمایه این دو میهمان کنگر خورده و لنگر انداخته نه چندان محبوب، برای سال‌های بیشتری بر اقتصاد کشور سایه خواهند انداخت.
از دیگر سو، این دیدگاه مطرح است که با آمدن ترامپ حزب جمهوری خواه، ضمن متشنج شدن منطقه به لحاظ نظامی، رشد قیمت نفت و تشدید بیماری هلندی، رونقی از جنس دلارهای نفت، تورم و تلاطم‌های ارزی هم در پی آن خواهد آمد که در این صورت باید منتظر رونق کسب و کار تولید و بورس بود.
فراتر از این‌ها اما این دیدگاه محتمل‌تر است که چه کلیددار بعدی کاخ سفید کلینتون باشد و چه ترامپ، هیچ یک حفظ منافع ایران را مدنظر ندارند و هر دو از انزوای اقتصادی و سیاسی ایران چه در قالب تحریم و چه جنگ افروزی پشتیبانی می‌کنند. در این صورت باز هم باید افزایش هزینه مبادلات تجاری (بین 15 تا 20 درصد)، پیدا کردن واسطه‌ها و وسیله‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها و بدبینی سرمایه گذاران به اقتصاد ایران را متصوّر بود و برای مقابله با هر کدام از این سناریوها آمادگی داشت.
وحید شقاقی کارشناس اقتصادی در این زمینه به ایسنا می‌گوید: گرچه با آمدن ترامپ ممکن است به صورت کوتاه‌مدت در اجرایی شدن برجام مشکلاتی ایجاد شود، ولی کلینتون به دلیل نزدیکی‌اش به صهیونیست‌ها در بلند مدت برای ایران خطرناک‌تر است، بنابراین اگر ترامپ رئیس جمهور شود ضربه‌ای که در کوتاه مدت به اقتصاد ایران می‌زند بسیار بیشتر از کلینتون است، ولی این تأثیر میان‌مدت نیست.به باور وی، ترامپ می‌تواند در تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در کشور تأثیرگذار باشد، اما نه در درازمدت، بلکه این هیلاری کلینتون است که در بلندمدت به دلیل نزدیکی‌اش با صهیونیست‌ها می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند.


 پادزهر ایران در برابر سیاست‌های جدید آمریکا
از آنجا که نتیجه انتخابات آمریکا هر چه باشد اقتصاد ایران و جهان از آن بی‌بهره نخواهند بود، بسیاری از تحلیلگران لزوم بهره‌گیری از پادزهری به نام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را خنثی کننده بخش زیادی از تلاطم‌های ناشی از این رخداد می‌دانند، بدان معنا که مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باید تکیه بر درون‌زایی اقتصاد، سرلوحه کار سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه باشد و نهادها و دستگاه‌های درگیر با مقوله اقتصاد باید برای خنثی‌سازی تأثیرهای منفی حاصل از نتیجه انتخابات آمریکا آماده باشند.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: بسته به اینکه مدیریت اقتصاد کشور و نوع تعامل با مقوله اقتصاد مقاومتی چگونه باشد، می‌توان وضعیت متفاوتی برای آینده اقتصاد ایران متصور بود. میثم موسایی معتقد است با اینکه کلینتون در ظاهر صلح طلب‌تر از رقیب است، اما با آمدنش بدون شک بسیاری از مظاهر ایران‌هراسی و تحریم‌ها علیه ایران پابرجا خواهد بود.
موسایی ادامه می‌دهد: دولتمردان ما باید با تقویت اقتصاد ملی و تکیه بر توان داخلی، رویه کنونی را در برقراری ارتباط سالم و سازنده با جهان و با لحاظ منافع ایران ادامه دهند. در این صورت اقتصاد مقاومتی تا حدود زیادی به عنوان        خنثی کننده سیاست‌های جدید آمریکا عمل خواهد کرد.
حسین نجابت هم دیگر صاحب‌نظری است که در اظهاراتش با خبرنگار ما بر لزوم تغییر رویکرد کشور و سه قوه نسبت به اقتصاد مقاومتی و تبیین و تفهیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید و اضافه می‌کند: اگر رویکردها تغییر کند و دولتمردان بپذیرند که اقتصاد مقاومتی علاج درد ما در برابر تهدیدهاست، به هیچ وجه نگران وضع تحریم‌های جدید نخواهیم بود، زیرا ظرفیت اداره کشور را ایجاد کرده‌ایم.
به باور نجابت سه قوه باید در خصوص اقتصاد مقاومتی به قدرت عمل برسند و این درک مشترک را حاصل کنند که اقتصاد مقاومتی معیشت مردم و مجموعه اقتصاد کلان ما را در برابر تهدیدها بیمه می‌کند و ضمن افزایش قدرت اقتصادی و ضریب امنیت کشور قادر است توان داخلی اقتصاد را تقویت کند.
یک فعال اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به دو بعد درون‌زایی و برون‌نگری اقتصاد مقاومتی می‌گوید: در حوزه درون‌زایی لازم است با مظاهر فساد اداری و اقتصادی بشدت برخورد شود نه اینکه با شعار بخواهیم اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم. به گفته محمدحسین برخوردار، اگر فساد اداری ریز و درشت را نادیده بگیریم، آتشی زیر خاکستر در اقتصاد کشور شکل می‌گیرد و در سایه فساد اداری، بیکاری و سرخوردگی اقتصادی و اجتماعی مردم بویژه نیروهای جوان و تحصیلکرده اقتصاد کشور در برابر تهدیدها بیش از پیش تضعیف می‌شود.
وی خاطرنشان می‌سازد: کوچک‌سازی بدنه دولت و سپردن اقتصاد به بخش خصوصی واقعی بهترین تضمین برای اجرای درست اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
به باور این فعال اقتصادی در راستای اجرای بعد برون‌نگری اقتصاد مقاومتی هم لازم است به سمت بازار اروپا حرکت کنیم و ضمن برقراری تعامل با اقتصادهای موفق جهان از ظرفیت‌های آن‌ها به نفع ایران استفاده کنیم و لزوماً به دنبال قهر و دعوا نباشیم!
برخوردار همچنین اقتصاد دانش‌بنیان را از کلیدهای مؤثر اجرای اقتصاد مقاومتی می‌داند که قادر است رسیدن به تولید انبوه و صادرات را تسهیل و تسریع کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.