قدس/ یونس طاهریان: نوبخت با اشاره به موانع برقراری رابطه با صندوق‌های بین‌المللی پول گفت: برخی از صندوق‌ها و بانک‌های بین‌المللی نگرانی هایی در خصوص برقراری مبادلات بانکی با ایران دارند.

بانک‌های بین‌المللی هنوز برای برقراری رابطه با ایران نگرانی دارند

به گزارش قدس آنلاین ، محمد باقر نوبخت در نشست خبری که در نمایشگاه مطبوعات تهران برگزار شد گفت: هیچ‌گاه نباید از میزان توقعات و مطالبات خود نسبت به طرف خارجی مذاکرات هسته‌ای کاسته و لازم است تا از همه ظرفیتی که در برجام وجود دارد استفاده کنیم.
وی ادامه داد: تحریم های نفتی نسبت به سال گذشته به شدت کاهش داشته و بر اساس آخرین گزارشات فروش نفت ایران به 2 میلیون و 500 هزار افزایش یافته است.
نوبخت در پاسخ به سؤالی در خصوص تجمیع بیمه‌ها عنوان داشت: این موضوع بحث داخلی دو وزارت‌خانه است و امیدواریم از طریق یک نظام مناسب این موضوع به نتیجه برسد.
اختصاص 15 هزار میلیارد تومان به واحدهای تولیدی
سخنگوی دولت گفت: بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان برای واحدهای تولیدی اختصاص یافته و همچنین همه افرادی که به دولت گندم فروختند مطالبات خود را دریافت کرده اند.
مطالبات فرهنگیان به زودی پرداخت خواهد شد
نوبخت در خصوص پرداخت معوقات فرهنگیان و بازنشستگان نیز افزود: مصوبه پرداخت معوقات 8 هزار میلیاردی مربوط به بیمه سلامت و 5 هزار میلیاردی فرهنگیان و بازنشستگان گرفته شده و در آینده نزدیک به طور کامل تسویه خواهد شد.
وی به بحث خرید هواپیماها نیز اشاره کرد و افزود: چندین شرکت خارجی شرایط خود را به ما اعلام کردند و در حال بررسی نرخ سود و نوع اقساط جهت عقد قرارداد هستیم. 
وی در خصوص اقدامات دولت در جهت کاهش آلودگی هوا نیز گفت: تصمیم بر اسقاط 90 هزار تاکسی فرسوده بود که از این تعداد تاکنون 29 هزار و 963 دستگاه تاکسی جدید جایگزین تاکسی های قدیمی شد.
افزایش یارانه مطبوعات
نوبخت در پاسخ به سؤالی در خصوص جبران عقب‌ماندگی یارانه دولت نیز اظهار داشت: یارانه مطبوعات به 143 میلیارد و 500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این رقم متناسب با گشایش اقتصادی دولت تقویت خواهد شد.
وی ادامه داد: دولت به آزادی بیان، نظر و نقد البته در چارچوب قانون معتقد بوده اما معترض است برخی رسانه‌ها در حاشیه امن قرار بگیرند و آن تهمت بزنند و یا هتاکی کنند، اگر اعتراضی وجود دارد نسبت به این مجموعه از رسانه‌ها است.
یارانه نیازمندان هیچ‌گاه قطع نخواهد شد
نوبخت در خصوص قطع یارانه نقدی نیز عنوان داشت: دولت هیچ‌گاه یارانه افراد و خانواده‌های نیازمند را قطع نخواهد کرد و دستور دادیم اگر مشکلی برای واریز یارانه خانواده‌ای پیش آمد سریعا پیگیری شود.
اختلاس صندوق فرهنگیان در دست بررسی
سخنگوی دولت به موضوع صندوق فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود: کارگروه ویژه‌ای به عنوان دستگاه نظارتی در حال پیگیری این موضوع است و نتیجه آن به زودی به اطلاع عموم خواهد رسید.
نمره بالای تیم اقتصادی دولت یازدهم
نوبخت عملکرد تیم اقتصادی دولت را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به افت شدید قیمت نفت و بر اساس شاخص‌های قابل ارزیابی، عملکرد تیم اقتصادی دولت نمره بالایی را کسب کرده است در حالی که در همین شرایط عربستان مجبور به قرض گرفتن، 67 میلیارد دلار ارز خارجی و کاهش 15 درصدی حقوق کارمندان شد.
وی از کاهش تورم نیز خبر داد و افزود: در گذشته رونق اقتصادی قابل طرح نبود و رقم تورم به منفی هفت درصد نیز رسید اما امروزه این رقم به 4 و چهار دهم افزایش پیدا کرده و کشور ایران بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، در بین کشورهای نفت خیز منطقه اقتصاد با ثبات‌تری تشخیص داده‌شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.