قدس آنلاین - کاهانی مقدم: رئیس پلیس فتای خراسان رضوی از افزایش 119 درصدی جرایم سایبری در این استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

خراسان رضوی در صدر جرایم اخلاقی در فضای مجازی

سرهنگ جواد جهانشیری دیروز در جمع خبرنگاران گفت: این در حالی است که در این حوزه تقریباً تکرار جرم از سوی مجرمان فضای مجازی و اینترنتی اتفاق نمی‌افتد و بزهکاران پس از دستگیری زمانی که متوجه می‌شوند کارشناسان پلیس فتا تمام جرایم سایبری را به دقت رصد و کشف می‌کنند، مجدداً جرمی را در این فضا مرتکب نمی‌شوند.

وی در عین حال با بیان اینکه جرایم مالی و برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب افراد بیشترین سهم را در این افزایش داشته است، افزایش کاربران و استفاده روزافزون از شبکه‌های اجتماعی و نیز ورود برخی مجرمان سنتی که به این فضا اشرافیت پیدا کرده‌اند را از جمله دلایل رشد 119 درصدی جرایم سایبری در استان اعلام کرد.

او گفت: این در حالی است که کشف جرایم سایبری و آمار دستگیری مجرمان به ترتیب 69 و 81 درصد رشد داشته و نسبت وقوع به کشف پرونده‌ها 77 به 80 بوده است که رتبه دوم را پس از تهران با توجه به حجم پرونده‌های وارده برای پلیس فتای خراسان رضوی به ارمغان آورده است.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در ادامه با اشاره به عملکرد هفت ماه ابتدای امسال این یگان خاطرنشان کرد: در بین جرایم فضای مجازی و اینترنتی، پرونده‌های اخلاقی شامل اعمال منافی عفت، اشاعه فساد، هتک حرمت، نشر اکاذیب و امثال آن با 37 درصد در صدر پرونده‌های وارده قرار داشته و پس از آن جرایم اقتصادی با 35 درصد، مسایل اجتماعی 18 درصد و سایر جرایم با 10 درصد حجم پرونده‌ها در رتبه‌های بعدی رسیدگی توسط کارشناسان پلیس فتای استان بوده است.

وی با بیان اینکه پشتیبانی فنی و اطلاعاتی از دیگر یگان‌های پلیس نیز به عنوان یکی از مأموریت‌های پلیس فتا در این مدت 8 درصد رشد داشته است، گفت: در همین مدت کارشناسان پلیس فتا از 363 واحد خدمات اینترنتی و کافی‌نت‌ها بازدید و بازرسی انجام دادند که در نتیجه با همکاری مأموران اماکن نیروی انتظامی سه واحد متخلف پلمب شده و به تعدادی دیگر تذکر داده و یا با آن‌ها برخورد قانونی مناسب صورت گرفته است.

سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: همچنین فعالیت‌های پیشگیری و تشخیص این یگان در 7 ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 42 درصد رشد داشته و در حوزه جرم یابی و شناسایی جرایم سایبری نیز رشد 35 درصدی را شاهد بوده‌ایم که به سرانجام رسیدن پرونده‌هایی همچون شناسایی کانال‌های غیراخلاقی، فروش بانک‌های اطلاعاتی تلفن همراه، کانال و سایت‌های فروش داروهای غیرمجاز و نرم‌افزار هک، کانال و گروه‌های فرقه‌های ذاله و موضوعات انحرافی از جمله این اقدامات پیش دستانه بوده که توسط کارشناسان پلیس فتا مرکز استان و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی انجام شده است.

وی در این نشست به اجرای چندین مانور سایبری توسط پلیس فتای خراسان رضوی در سال جاری اشاره کرد و گفت که در این مانورها گردانندگان تعداد زیادی از کانال‌های غیراخلاقی و فروش داروهای غیرمجاز به ویژه در مانور «پانجی آ» که به طور همزمان و مشترکاً با 135 کشور جهان انجام شد، دستگیر شدند.

او همچنین به افزایش 41 درصدی تجهیزات الکترونیکی پیشرفته به منظور تجهیز و ارتقای توانمندی آزمایشگاه‌های پلیس فتا طی سال جاری اشاره کرد و افزود: کارشناسان این یگان نیز تقریباً به طور روزانه آموزش‌های لازم را فرا گرفته و ارتقای دانش فنی این کارشناسان یکی از اولویت‌های تعریف شده است.

سرهنگ جهانشیری در ادامه با اشاره به یک آسیب شناسی انجام شده، از جمله بیشترین خطرات و تهدیدهای فضای مجازی برای شهروندان را اعتیاد مجازی، شکستن قبح برخی مسایل و حرمت‌ها، شکستن حریم خانواده، رواج دوستی‌ها و ازدواج‌های اینترنتی و به تبع آن افزایش طلاق جرم و جنایت، ایجاد شبهه در عقاید افراد و رواج انواع کلاهبرداری، بدبینی، اختلاف و تفرقه بین فامیل و دوستان عنوان کرد.

وی با تشریح چگونگی تعدادی از مجرمان فضای مجازی که در پرونده‌های مختلف مثل فروش ژتون غذای حضرت و شال متبرک رضوی، کلاهبرداری از مسافران پروازهای داخلی و خارجی، کلاهبرداری از طریق سایت‌های همسریابی و دستبرد به حساب‌های بانکی شهروندان، به مردم توصیه کرد: اطلاعات بانکی و راه‌های دسترسی به حساب‌ها را در دسترس عموم قرار ندهند و برای انجام امور مالی و بانکی خود از دیدگاه‌های مطمئن اینترنتی و اینترنت اماکن معتبر استفاده کنند و هنگام خرید از فروشگاه‌ها نیز مراقب باشند دستگاه کارتخوان فروشگاه مستقیماً به خط تلفن وصل بوده و رایانه‌ای در مسیر خط تلفن با دستگاه کارتخوان قرار نداشته باشد.

وی در مورد سایت‌های اینترنتی همسریابی نیز گفت: با استعلام‌های انجام شده به طور قطع می‌توان گفت که هیچ یک از این سایت‌ها مجوز قانونی ندارند و فعالیت بسیاری از آن‌ها در راستای اشاعه فساد و فحشا، کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های مالی است که مردم باید مراقبت این مسأله بوده و فریب هویت جعلی و اطلاعات ساختگی افراد در این سایت‌ها را نخورند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.