قدس آنلاین- یزد :مراسم بزرگداشت زنده یاد دکتر محمدحسین جزیره ای چهره ماندگار علمی در زمینه محیط زیست کشور در دانشگاه یزد برگزار شد و طبقه فوقانی سالن منتظر قائم واقع در دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی این دانشگاه، به یاد این مقام علمی ارزشمند به طور رسمی به عنوان تالار «دکتر جزیره‌ای» نامگذاری شد.

مراسم بزرگداشت چهره ماندگار علمی محیط زیست کشور در دانشگاه یزد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، در این مراسم که با همکاری دانشکده منابع طبیعی و کارشناسی دانشگاه یزد برگزار شد، استاندار یزد، خانواده زنده‌یاد دکتر جزیره‌ای، جمعی از مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، کارشناسان منابع طبیعی کشور و دانشجویان حضور داشتند.

دکتر جزیره‌ای فردای متعهد، تلاشگر و اخلاق‌مدار

استاندار یزد در این نشست ضمن گرامیداشت یاد دکتر جزیره‌ای گفت: از دست دادن چنین انسانهایی باعث تاسف و تاثر همگان است.

مهندس سیدمحمد میرمحمدی دکتر جزیره‌ای را فردی متعهد، تلاشگر، مردمی و اخلاقمدار توصیف کرد و افزود: ما کسی را از دست دادیم که سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به واسطه نیم قرن تلاش او در حوزه منابع طبیعی جشنی با این عنوان برگزار کرد.

استاندار یزد عنوان کرد: شادروان دکتر جزیره‌ای فردی بود که برای مردم تلاش می‌کرد نه برای خود و به مسایل آشنایی کامل داشت و هیچگاه حرفی را بدون مبنای درست علمی بیان نمی‌کرد.

وی ادامه داد: عرصه منابع طبیعی مرز نمی شناسد و اگر در جایی از این کره خاکی منابع خاکی به خطر افتد، ما نیز در خطریم و این تفکر یک اندیشه جهانی است که در وجود دکتر جزیره‌ای وجود داشت.

مهندس میرمحمدی در توصیف شخصیت زنده‌یاد دکتر جزیره‌ای تصریح کرد: او فردی بود که به کارش و به طبیعت عشق می ورزید و همیشه خود را به طبیعت نزدیک میکرد تا شناخت جامعی به دست آورد و همیشه بر اساس شناخت خود عمل میکرد که یکی از رموز موفقیت این استاد فقید همین بود.

استاندار یزد با بیان اینکه همۀ ما مسئول هستیم و باید برای کشور و ملت و بشریت خدمت کنیم، ادامه داد: هدف در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست توسعۀ پایدار و برقراری روابط متعادل بین تمام عناصر تشکیل‌دهنده حیات جهان است و این اندیشه جهانی است که با انسان، طبیعت، آب و هوا در ارتباط است و نقش کارشناسان و متخصصان این عرصه را مهم می‌کند.

مهندس میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقش متخصصان منابع طبیعی، اشاره کرد و افزود: زنده‌یاد دکتر جزیره‌ای نشان داد که شناخت طبیعت و چگونگی رفتار و بهره‌برداری از آن به اندیشه و نگاه مهندسی نیاز دارد.

وی به اهمیت نقش متخصصان منابع طبیعی، اشاره کرد و گفت : این شخصیت برجسته علمی نشان داد که شناخت طبیعت و چگونگی رفتار و بهره‌برداری از آن به اندیشه و نگاه مهندسی نیاز دارد.

استاندار تصریح کرد: امیدواریم شیوه و نگاه دکتر جزیره‌ای، الگویی برای تشدید اندیشه مهندسی و کوشش برای توسعۀ پایدار منابع طبیعی باشد.

پیشنهاد بنیانگذاری جایزه دکتر جزیره‌ای

بنیانگذار دانشگاه یزد نیز در این مراسم با اشاره به شعر سعدی که می‌گوید سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز / مرده آنست که نامش به نکویی نبرند گفت: دکتر جزیره‌ای تمام خصوصیاتی که نیکان دارند را دارا بود و شخصیتی منحصر به فرد بود.

دکتر جلیل شاهی افزود: وی به حق یکی از چهره‌های ماندگار کشور و فردی باعلاقه، پرکار، بی‌توقع و منظم بود.

وی با اشاره به اینکه‌ در ابتدای تاسیس دانشگاه یزد، چهار رشته معماری، معدن، نساجی و منابع طبیعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند افزود: با توجه به اینکه رشته منابع طبیعی و کویرشناسی رشته جدیدی بود با تلاش همکاران و علی‌رغم مشکلاتی که وجود داشت این رشته در دانشگاه یزد راه‌اندازی شد.

شاهی با بیان اینکه کار را باید به کاردان سپرد حضور دکتر جزیره‌ای را در دانشگاه یزد یک توفیق دانست.

دکتر شاهی ضمن قدردانی از مدیریت دانشگاه و مسئولان دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی یزد، نامگذاری این سالن را به نام دکتر جزیره‌ای اقدام شایسته‌ای دانست و پیشنهاد کرد: جایزه‌ دکتر جزیره‌ای در زمینه منابع طبیعی بنیانگذاری شود.

تجلیل از دانشمندان یک وظیفه بزرگ است

رییس دانشگاه یزد در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از فرصت به وجود آمده در دانشگاه برای تجلیل از دکتر جزیره‌ای، تجلیل از دانشمندان را یک وظیفه بزرگ توصیف کرد.

محمدصالح اولیا ضمن قدردانی از حضور مدیران و مسئولان دانشگاه و استان در این مراسم، دکتر شاهی را یک گوهرشناس معرفی کرد که زمینه‌ساز حضور افراد ارزشمندی چون دکتر جزیره‌ای در دانشگاه یزد بود،

وی افزود: اگر این دوراندیشی‌ها و شناخت‌ها نبود ما در حال حاضر شاهد این دانشکده با این موفقیت در دانشگاه یزد نبودیم.


 

 اولیا دکتر جزیره‌ای را فردی فعال و دلسوز دانست و افزود: دکتر جزیره‌ای نقش ویژه‌ای در تاسیس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی، رشته‌های جدید و آزمایشگاه‌های دانشگاه یزد داشت و با نامگذاری یکی از سالن‌های اجتماعات دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه به نام دکتر جزیره‌ای، نام این شخصیت علمی را در دانشگاه یزد رسما به ثبت رساندیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های دکتر جزیره‌ای گفت: نقشی که دانشمندان ما در ایجاد باقیات‌الصالحات دارند کمتر از کارهای خیری که انجام می‌شود نیست.

مهمترین دغدغه دکتر جزیره‌ای، کیفیت آموزش بود

دکتر اصغر مصلح آرانی رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حضور مدیران و استادان در این مراسم گفت: این مراسم به پاس قدردانی از زحمات دکتر جزیره‌ای که سالیان سال به نحوی موسس و مشاور در راه‌اندازی این دانشکده بودند برگزار شده است.

وی این شخصیت برجسته علمی کشور را استادی فرزانه،‌ باتجربه و علمی عنوان کرد و افزود: مهمترین دغدغه دکتر جزیره‌ای کیفیت آموزش بود و تاکید داشت از استادانی در دانشکده استفاده شود که کیفیت آموزشی را ارتقا دهند.

وی تصریح کرد: دکتر جزیره‌ای نگاهی ویژه به آموزش، تربیت دانشجو و بحث منابع طبیعی داشت و این امر برای دانشکده در آن زمان که کادری جوان داشت بسیار تجربه خوبی بود.

دکتر مصلح آرانی به‌یادماندنی‌ترین خاطراتی که از استاد به جا مانده است گردش‌های علمی بود که با تصمیم‌گیری وی انجام می‌شد. توان‌ وی در سفرهای علمی زبانزد خاص و عام بود. دکتر جزیره‌ای معتقد بود درسی که دانشجو از طبیعت می‌گیرد بالاتر و بارزتر از درسی است که دانشجو از کلاس های درس می‌گیرد.

وی تصریح کرد: دکتر جزیره‌ای مسئول راه‌اندازی مقطع کارشناسی رشته مدیریت مناطق خشک و بیابانی در دانشگاه یزد بود و با نظم و دقتی که دکتر جزیره‌ای داشت سرفصل دروس به دقت نوشته شد که تا سالیان سال تغییری در سرفصل‌ها ایجاد نشد.

حفظ جنگل در مناطق خاص

مهندس ناصر مقدسی قائم‌مقام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در این نشست درخصوص شخصیت دکتر جزیره‌ای بیان داشت: زمانی طولانی نیاز است تا افراد بزرگی چون دکتر جزیره‌ای پا به عرصه وجود بگذارند و ما امیدواریم که شاگردان ارزنده ی آن استاد مرحوم به حق راه ایشان را ادامه دهند.

وی افزود: در استانهایی مانند یزد که اکوسیستم خاص خود را دارند، می بایست سیاست‌هایی مدنظر قرار گیرند که به حفظ و گسترش مراتع و جنگلها کمک شود که در این راه اصول و روش‌های دکتر جزیره‌ای یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ جنگل در مناطق خاص است.

وی در توصیف دکتر جزیره‌ای گفت: وی فردی فعال و خستگی‌ناپذیر بود که هم در دستگاه‌های اجرایی و هم در بخش آموزش و پژوهش فعالیت داشت.

مقدسی تصریح کرد: زنده‌یاد دکتر جزیره‌ای پیش از پیروزی انقلاب سمت‌هایی در زمینه منابع طبیعی داشت و نخستین رییس سازمان جنگلها و مراتع کشور پس از پیروزی انقلاب بود.

قائم‌مقام سازمان جنگلها و مراتع کشور در پایان سخنانش متنی را به یادگار که دست نوشته دکتر جزیره‌ای بود برای حاضران قرائت کرد.

پیشنهاد تأسیس بنیاد دکتر جزیره‌ای

دکتر سیدعلی‌اکبر یاسینی، مشاور پژوهشی سابق دانشگاه تهران در این مراسم به نمایندگی از پسر دکتر جزیره‌ای که خارج از کشور به سر می‌برد، از برگزارکنندگان این مراسم قدردانی کرد و افزود: جای بسی خوشحالی است که در دانشگاهی که دکتر جزیره‌ای فعالیت داشته است تالاری به یادگار به نام وی نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در زمان فعالیت این شخصیت برجسته علمی در بازه‌های زمانی کوتاه طرح‌های تحقیقاتی مهم و پرباری ارائه می‌شد که تعجب همگان را برمی‌انگیخت.

دکتر یاسینی ادامه داد: دوراندیشی دکتر جزیره‌ای برای همگان قابل توجه بود که با ارائه هر طرح پژوهشی به نتایج آن توجه ویژه‌ای داشت و دایما در حال پیگیری طرح‌ها و بررسی آن‌ها بود و هیچ برنامه‌ای را بدون پیگیری رها نمی‌کرد.

وی تشریح کرد: وی هیچ گاه سمینارها و همایش‌های علمی را بی اهمیت تلقی نمی‌کرد و همیشه با جدیت آن‌ها را دنبال کرده و کوشش بسیاری برای رسیدگی به این امور داشت و اغلب تنظیم قطعنامه‌های پایانی برعهده وی بود.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: سجایای اخلاقی این مرد فرزانه به اندازه‌ای است که نمی‌توان در این مدت کوتاه به آن پرداخت و زمان طولانی‌تری می طلبد.

دکتر یاسینی در پایان پیشنهاد تاسیس بنیاد دکتر جزیره‌ای را مطرح کرد که با تایید حاضران همراه بود.

دکتر جزیره‌ای از مفاخر منابع طبیعی کشور است

دکتر محمدحسن امتحانی عضو هیئت علمی پیشکسوت دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد که از شاگردان دکتر جزیره‌ای بوده است در این نشست گفت: در سال‌هایی که افتخار شاگردی این مرد شریف را داشتم، از اطلاعات فوق‌العاده و شخصیت متین وی استفاده کردم.

وی افزود: دکتر جزیره‌ای از مفاخر منابع طبیعی کشور است که در زمان فعالیت خود بسیار به جوانان و افراد کم سن و سال تر بها میداد تا کشور از نیروی جوان بهترین بهره را ببرد و همیشه با استفاده از گردش‌های علمی، فعالیت‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و... سعی در ارتقای دانش شاگردان خود داشت.

دکتر امتحانی ضمن عنوان کردن شماری از فعالیت‌های دکتر جزیره‌ای مانند همکاری در چاپ کتب، همکاری در تالیف مجله خشک بوم، تلاش برای تاسیس دانشکده منابع طبیعی در اردکان و...تصریح کرد: وی از جمله افرادی بود که تاکید بسیار بر تعامل دانشگاه با سازمان‌ها داشت و تلاش بسیاری برای ایجاد پل‌های ارتباطی میان دانشگاه و سازمانهای گوناگون داشت که این امر می‌تواند به پیشرفت کشور کمک شایانی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.