لرد «نورمن لامونت» فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری با ایران با بیان اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا به اندازه گفتارش مخالف توافق هسته ای وین نیست، تاکید کرد که لندن به برجام متعهد خواهد ماند.

ترامپ به آنقدر هم مخالف برجام نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، لرد نورمن لامونت رئیس اتاق بازرگانی انگلیس-ایران روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: در حال حاضر خیلی ساده می توان به اوضاع بد بین بود، اما من قانع نیستم که آقای ترامپ به حدی که ما می ترسیم منفی باشد.
لامونت بیان داشت:'من بعید می دانم که آقای ترامپ ( همانطور که در جریان مبارزات انتخاباتی اش تهدید کرده بود) برجام را پاره کند، اما او مشکلات بانکی را حل نخواهد کرد. هر چند این مشکلات به مرور زمان مرتفع خواهد شد.'
وی افزود: اگر آقای ترامپ تصمیم عجولانه ای نگیرد و به عقب بازنگردد، من تصور می کنم که فشارها در راستای یافتن راه حل برای مشکلات باقی مانده متمرکز خواهد شد.
وزیر دارایی پیشین انگلیس در پاسخ به این سئوال که آیا به نظر او انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا تاثیری بر روابط تجاری انگلیس و ایران خواهد گذاشت، گفت: من نمی خواهم سریع در این مقطع نتیجه گیری کنم چون همانطور که گفتم من کاملا قانع نیستم که آقای ترامپ به اندازه ای که از گفتارش بر می آید نسبت به برجام دشمنی داشته باشد. 
وی افزود:' او در مقطعی گفته بود که اگر ایران یک سهام بود آن را می خرید چون روند رشد آن 500 برابر است. این نشان می دهد که او تصور می کند آینده خوبی در انتظار ایران است. '
لامونت ادامه داد: ترامپ همچنین در مقطعی دیگر در پاسخ به سئوالی درباره برجام گفته بود که سرمایه او در گرو اعمال توافق هسته ای است، بنابراین او اطمینان حاصل خواهد کرد که ایران به برجام پایبند باشد.
وی گفت: می دانم که او مطالب متناقض دیگری هم گفته است اما من بر این باور نیستم که او نسبت به برجام با خصومت و دشمنی رفتار خواهد کرد.
لامونت در همین حال بیان داشت: 'آنچه در آینده رخ خواهد داد به وزیر خارجه آمریکا و کنگره بستگی دارد؛ همچنین باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا ترامپ تلاش های کنگره برای لغو برجام را وتو می کند یا خیر؟'
وزیر دارایی پیشین انگلیس تصریح کرد: هنوز درجه ای از ابهام وجود دارد اما امیدوارم عقلانیت بر اوضاع چیره شود.
وی در پاسخ به این سئوال که چنانچه ترامپ برجام را نقض کند، لندن چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد، گفت: به نظر من انگلیس به برجام پایبند خواهد بود. مگر اینکه ایران برجام را نقض کند که در شرایط کنونی شواهدی دال بر این مساله وجود ندارد بنابراین انگلیس به برجام پایبند خواهد ماند.
لامونت بیان داشت: موضع انگلیس دست کم برای دو سال آینده (که عضو اتحادیه اروپا است) در قبال برجام مطابق با موضع سایر کشورهای اروپایی خواهد بود که آنها خواهان کاهش تحریم ها هستند. 
این سیاستمدار انگلیسی همچنین در پاسخ به این سئوال «تاریخ ثابت کرده است جزیره نشین ها دنباله رو سیاست های واشنگتن هستند، بنابراین چنانچه ترامپ سیاست خصمانه ای علیه ایران اتحاذ کند، موضع انگلیس چه خواهد بود» گفت: پاسخ به این سئوال در این مقطع خیلی زود است. اما به نظر من ایران نبایستی تلاش کند اروپایی ها و آمریکایی ها را به جان هم بیندازد. 
وی در بخش دیگری از سخنانش به عقب ماندن شرکت های انگلیسی در تعامل با ایران اشاره کرد و گفت: من هم موافقم که ما عقب مانده ایم. اما بخشی از این مساله به دلیل آن است که در جریان تحریم ها روابط تجاری میان انگلیس و ایران بیشتر از سایر رقبایمان تحت تاثیر قرار گرفت. 
لامونت یادآور شد: همانطور که می دانید رابطه تجاری انگلیس و ایران همواره نسبت به سایر کشورهای اروپایی ماننده آلمان و فرانسه کمتر بوده است.
این سیاستمدار انگلیسی با اشاره به اینکه شرکت های انگلیسی علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه صنعت نفت و گاز در ایران هستند، افزود: همانطور که می دانید از سرگیری فعالیت در این حوزه ها زمان بر است اما به نظر من کارها به تدریج روی روال خواهد افتاد. 
لامونت در ادامه به چالش هایی که مانع گسترش روابط تجاری میان انگلیس و ایران هستند اشاره کرد و گفت: ما با دو چالش روبرو هستیم. چالش اول صدور روادید برای طرف های ایرانی است که به موضوع اضافه ماندن غیرقانونی ایرانیان در انگلیس گره خورده است. 
وی گفت: همانطور که مطلع هستید 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس پیشتر وزیر کشور بود است و او در قبال افرادی که نبایستی در انگلیس بمانند سختگیر است. 
لامونت افزود: این در حالی است که مساله تردد و صدور روادید برای شرکت ها حائز اهمیت است و ما بایستی برای آن راه حلی پیدا کنیم.
این سیاستمدار انگلیسی مشکل دوم را روابط کارگزاری میان بانک های انگلیس و ایران برشمرد و گفت: این مساله محصول موضع دولت آمریکا در قبال ایران و متعاقبا ترسی است که در میان بانک های انگلیسی و آمریکایی برای از سرگیری روابط بانکی با ایران وجود دارد.
وی با این حال «رقابت پذیری» را عامل مهمی به منظور اعمال فشار و حل موانع باقی مانده برشمرد و گفت: به نظر من کارها به تدریج حل خواهد شد. 
لامونت در پاسخ به این سئوال «به رغم تضمین جان کری وزیر خارجه آمریکا به بانک های اروپایی مبنی بر از سرگیری مراودات بانکی با ایران، چرا آنها همچنان از کار با ایران امتناع می کنند» گفت: این یک مساله ی روانی است. آنها نگران هستند که جان کری، - حتی پیش از انتخاب آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهوری - تا چه اندازه می تواند به نمایندگی از وزارت دادگستری آمریکا ضمانت دهد. 
وی افزود: اکنون هم با انتخاب دونالد ترامپ به این تردیدها افزوده شده است.
لامونت بیان داشت: برخی از بانک های انگلیسی به من گفته اند، آنها بر این باور هستند که آمریکایی ها با زبان چنگال سخن می گویند. یعنی اظهارات آقای جان کری - که البته اطمینان دارم منظورش همان چیزی است که به زبان می آورد - با مواضع سختگیرانه وزارت دارایی آمریکا متفاوت است. 
وی افزود: البته ایران تاکنون در قبال تحریم ها بسیار خویشتنداری کرده است و امیدوارم به این خویشتنداری ادامه دهند تا ببینیم آقای ترامپ می خواهد چکار کند. اما من و بسیاری از مردم انگلیس خواهان این هستیم که توافق هسته ای دوام آورده و منجر به توسعه روابط تجاری شود.
لامونت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاثیرات برگزیت بر آینده روابط تجاری با ایران، گفت : یکی از اهداف اصلی برگزیت بهره مندی از تنوع تجاری در شرایطی است که رابطه تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا رو به کاهش بوده است.
وی افزود: هر چند اتحادیه اروپا یکی از بازارهای مهم تجاری انگلیس به شمار می رود اما شواهد نشان می دهد در حالی که صادرات شرکت های انگلیسی به این اتحادیه در دهه 90میلادی در حدود 60 درصد کل صادرات آنها بوده، اکنون به 43 درصد رسیده است.
وی افزود: بنابراین افزایش تعاملات تجاری با ایران در این چارچوب قابل توجیه است. هرچند ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست و به همین خاطر ما نمی توانیم توافق تجاری را با یکدیگر به امضاء برسانیم، اما امیدوار هستم که در جریان برگزیت توجه بیشتری به تجارت با ایران صورت گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.