گروه «اقتصاد» قدس آنلاین/ رضا طلبی: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به شیوه کنونی از نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی یکی از نادرست ترین روش های اجرای این طرح اقتصادی می باشد. زیرا در عمل همه سوبسیدها حذف و تنها مبلغ اندکی به عنوان یارانه نقدی و آن هم بدون برنامه ریزی انجام شد که در حقیقت با این اقدام، کارکرد اصلی یارانه دادن که همانا ایجاد تعادل در جامعه وکاهش فاصله طبقاتی بود از بین رفت.

 درنگی بر اجرای طرح ناهدفمند یارانه ها در کشور

از طرفی اجرای این طرح دستخوش رقابت ها و تنگ نظری های سیاسی نیز قرار گرفت و هر کدام از جناح های سیاسی برای گروکشی سیاسی در مقابل دیگری استفاده می کردند ، این در حالی است که در بسیاری از کشورها، یارانه یک سیاست حمایتی برای اقشار ضعیف جامعه در یک بازه زمانی مشخص و نوعی حمایت دولت از طبقات فرودست و محروم جامعه است که پرداخت نقدی و بدون برنامه آن به افرادی که مستحق آن نبوده اند در سال های گذشته باعث کسری شدید منابع و استقراض از نهاده های دولتی و فشار بر دولت شده است.
پرداخت نقدی یارانه ها تاثیرات منفی مهمی از جمله شوک تورمی، تضعیف بنیان های تولید و شکاف طبقاتی را به همراه داشته است . طبق آمار دولت دهم در سال اول اجرای طرح، ۴۲ هزارمیلیارد تومان را که به قیمت ارز آن روز حدود ۳۰ میلیارد دلار بود را بین مردم تقسیم کرد، در حالی که می توانست آنها را به خدمات عمومی اختصاص دهد و در شرایطی که بخش بزرگی از مردم و اقشار فقیربرای پرداخت شهریه مدارس فر زندشان با مشکل مواجه هستند و حتی برخی خانواده های فقیر از ادامه تحصیل فرزندانشان منصرف شده اند یا مشکلات جدی که در حوزه بهداشت و درمان ، مردم با آنها گریبانگیر هستند ، طبق تاکید قانون ، آموزش و پرورش و بهداشت را در کشور رایگان اعلام کند یا اینکه صرفه جویی حاصل از حذف سوبسید حامل های انرژی را صرف سرمایه گذاری در اقتصاد مولد کند تا اشتغال زایی صورت بگیرد که طبیعتا نتایج بهتری نسبت به اجرای طرح در شرایط کنونی خواهد داشت . بدون تردید در کشوری که یک سوم بودجه آن صرف پرداخت یارانه نقدی می شود، طبیعتا اتلاف منابع اتفاق افتاده است. زیرا دولتی که در حال توزیع پول نقد برای بهبود شرایط زندگی مردم است نمی تواند در بخش بهداشت و درمان سرمایه گذاری کافی داشته باشد و در نتیجه مردم مجبور هستند هزینه های کمر شکنی را در این حوزه پرداخت کنند.
به جای انکه پول نقد در بین مردم تقسیم می شد، بهتربود با شناسایی درست اقشار مختلف و نیازهایشان، واقعا یارانه در زمینه آموزش، بهداشت، مسکن و خورد و خوراک به آنان داده می شد.
اگرچه دولت یازدهم نیز به دلیل در نظر گرفتن برخی تبعات سیاسی احتمالی ، اقدام جدی در جهت حذف یارانه های نقدی بخش زیادی از مردم انجام نداد.
به هر حال، باید روش پرداخت یارانه را واقعا هدفمند نمود و از طریق اجرای این طرح ، به فکر تامین شغل و شرایط زندگی بهتر برای مردم بود و اقدامات حمایتی را در یک بستر نظامند انجام داد و اگر دولت یازدهم قصد دارد وضعیت اقتصادی رفاهی جامعه را بهبود ببخشد باید روش اجرای طرح هدمندی یارانه ها را مورد بازبینی اساسی قرار دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.