قدس آنلاین/ ایلام/ غلامرضا محمدمرادی: این روزها و در آستانه اربعین حسینی، مرز بین المللی مهران به محل حضور زائران حرم عشق و خادمان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) تبدیل شده است.

پیش بینی ورود ۳ میلیون زائر ایرانی به کربلا

به گزارش خبرنگار ما، این روزها حال وهوای خدمت رسانی به زائران کربلا وصف دیگری دارد وتمام مردم ایران وحتی شیعیان و ارادتمندان به اهل بیت(ع) از کشورهای همسایه از طریق مرزهای تعیین شده به خصوص مرز مهران پیاده روی میلیونی وهمایش جهانی اربعین حسینی را آغاز کرده‌اند.   
این شور وحال وصف ناپذیر در حالی است که امسال با همکاری تمام نهادها ودستگاه‌های دولتی و خصوصی و هیأت‌های مذهبی کار فرهنگی عظیمی هم صورت گرفته و موکب‌های برپا شده در آنسوی مرزهای ایران و در کشورعراق آماده پذیرایی از خیل عظیم زائران حسینی هستند.  
روز پنجشنبه اوج ترددها از مرز مهران بود، به طوری که بیش از ۳۰۰ هزار زائر عاشق و مشتاق از مرز بین‌المللی مهران عبور کرده وبا پای پیاده عازم جاده عشق شدند.
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پایانه مرزی مهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه عده زیادی از زائران به دلیل نزدیک بودن مرز مهران، این مرز را برای تردد برمی‌گزینند، گفت: وضعیت مرز مهران از لحاظ زیرساختی نسبت به سال قبل تغییرات محسوسی داشته است و در زمینه راه‌های دسترسی، تأمین، تقسیم و ایجاد پارکینگ‌ها، جداسازی پایانه از موکب‌ها و اجرای عملیات راه سازی در مسیر ایلام به مهران، اقدام‌های ارزشمندی صورت گرفته است.
سردار حسین ذوالفقاری با اشاره به اینکه برای ایجاد چهار بانده کردن مسیر ایلام - مهران، بایستی تلاش بیشتری صورت گیرد، افزود: امیدواریم که با اقدام‌های انجام شده، امسال شاهد کاهش بار ترافیکی در مسیر ایلام - مهران باشیم.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه در دیگر مرزهای کشور ظرفیت‌ها و بسترهای مناسبی فراهم است، تصریح کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون حدود ۵۰ درصد زائران از مرز مهران برای سفر به عتبات عالیات تردد داشته‌اند و بر اساس ترددهای اخیر و ثبت‌نام‌های به عمل آمده، پیش‌بینی می‌شود که امسال بالای ۲میلیون نفر برای حضور در مراسم اربعین از مرزهای کشور تردد داشته باشند.
سردار حسین ذوالفقاری با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین کشور با طرف عراقی هماهنگی‌های لازم را در خصوص امنیت و تسهیل در تردد زائران به عمل آورده است، خاطرنشان کرد: برابر قرارداد منعقده با بیمه گذار، تمام خدمات بهداشتی - درمانی به زائران در این مسیر معنوی رایگان ارایه می‌شود.

 تمام امکانات برای زائران    
جانشین فرمانده ناجا نیز در پایانه مرزی مهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: همایش عظیم اربعین، بزرگترین نمایش قدرت جهان اسلام و جهان تشیع است.
سردار اسکندر مؤمنی افزود: آمارهای سفر اربعین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از دو برابر افزایش تردد را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه سال گذشته روزانه شاهد حضور نزدیک به ۲۰۰هزار نفر زائر در مرز مهران بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: از زائران عزیز تقاضا می‌شود که زمان سفر خود را به درستی مدیریت کنند و این سفر معنوی را به روزهای آخر و منتهی به همایش بزرگ اربعین، موکول نکنند.
وی همچنین با اشاره به بازگشت زائران بعد از برگزاری کنگره عظیم اربعین، افزود: برای بازگشت زائران از طریق هر سه مرز مهران، چزابه و شلمچه، امکانات لازم فراهم شده‌است.
وی تصریح کرد: هم اکنون تردد زائران در هرسه مرز خروجی، پرحجم است و ترافیک روانی بر مسیرهای مواصلاتی مرزهای مهران، شلمچه و چزابه حاکم می‌باشد.
رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین هم گفت: افراد بدون گذرنامه و ویزا در مرز مهران به شهرهای خود بازگشته اند.  سردار محسن فتحی‌زاده اظهار داشت: امسال در آمار عبور زائران از مرزها تا به امروز شاهد رشد ۱۰۰ درصدی بودیم.
وی با اشاره به اهمیت رعایت مقررات در عزیمت به کشور عراق، گفت:‌ به هیچ وجه امکان تردد افرادی که بدون ویزا برای زیارت اربعین به مرزها مراجعه می‌کنند وجود ندارد و افرادی که روزهای گذشته بدون دراختیار داشتن روادید در مرز حاضر شدند به شهرهایشان بازگشتند.

 پارک ۳۵ هزار خودرو
شهردار مهران هم در خصوص فراهم کردن امکانات برای زائران از پارک ۳۵ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌های مهران خبر داد.
صادق فتاحی اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان اربعین تعداد خودروهای پارک شده در این پارکینگ‌ها به مرز ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه برسد. دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور هم با اشاره به آخرین وضعیت تردد زائران اربعین از مرزهای کشور تا ۲۰ آبان ماه، گفت: مهران شاهد بیشترین تردد زائران بوده است.  
مجید آقابابایی اظهار داشت: طی ۱۰ روز گذشته یعنی از اول ماه صفر تا دهم صفر، ۶۴۴ هزار و ۴۳۲ زائر بصورت زمینی و هوایی وارد کشورعراق شده‌اند که این میزان تردد نسبت به سال ۹۴، ۱۱۷ درصد افزایش یافته است.
روز گذشته موسوی، سفیر عراق در ایران نیز گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار ویزا صادر شده و انتظار می‌رود که تا روز اربعین به بیش از سه میلیون ویزا برسد.
وی افزود: برادران عراقی در ۱۶مرکز کنسولگری موقتی که در نقاط مختلف ایران افتتاح کردیم، به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند تا بتوانند جوابگوی درخواست‌های صدور روادید باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.