قدس آنلاین - زاهدان : استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مدیریت طوفان شن باید اولویت یک در منطقه سیستان باشد.

معضلات تالاب هامون، یک پنجم جمعیت سیستان و بلوچستان را درگیر کرده است

علی اوسط هاشمی در کارگروه تالاب هامون اظهار کرد: مدیران و فرمانداران سیستان باید طوفان شن را اولویت یک خود قرار دهند چرا که در غیر این صورت بقیه طرح هایی که در دست اجرا دارند ابتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: فرمانداران پنج شهر منطقه سیستان با مشارکت محیط زیست نهادسازی را جدی بگیرند زیرا بدون حضور مردم عمومیت پیدا نمی کند و هم اکنون تنها غم و غصه به جای مزیت های هامون عمومیت پیدا کرده است . اوسط هاشمی اذعان کرد: متاسفانه قبلا سند بالادستی مناسبی نداشتیم که اگر منابعی در اختیارمان قرار گیرد براساس آن برنامه ریزی کنیم که بر نگاه مردم بنشیند. وی با اشاره به اینکه تالاب هامون سرمایه دو کشور ایران و افغانستان است تصریح کرد: باید اسناد بالا دستی را طوری تنظیم کنیم که در آینده ایران بی نیاز از کشور افغانستان باشد.

اوسط هاشمی برنامه مدیریت جامع تالاب های بین المللی هامون، مطالعه اول شناخت منشا طوفان های منطقه و مدیریت جامع برمنابع اب را سه سند بالادستی در رابطه با طرح عنوان کرد. استاندار گفت: با نگاه به سه سند بالا دستی باید نگاه ها را تغییر داد و از این موضوع فعلی که نشان از ضعف باورهاست بیرون آمد و با تکیه بر یافته های اثر بخش امورات را پیش برد. وی افزود: جریان محیط زیست را که در متن مردم جریان دارد باید عمومیت ببخشیم چرا که سرمایه اجتماعی این تالاب ملت ایران و افغانستان هستند. اوسط هاشمی با بیان اینکه ممکن است کشور همسایه در لایه ای از قدرت بخواهد محدودیت هایی برای ما ایجاد کند خاطرنشان کرد: مردم باید از حق خود دفاع کنند و اگر این موضوع نهاد سازی نشود محال است طرح پیوست منطقه ای عمومیت پیدا کند.

استاندار عنوان کرد: غم و غصه برای تالاب بین المللی هامون در بین مردم عمومیت پیدا کرده است که نباید توجه خود را تنها به کار کردهای دولت محدود کنیم. وی گفت: یک پنجم مردم سیستان وبلوچستان درگیر معظل تالاب هستند که به نوعی فعالیت آنها در تالاب تخت شعاع قرار گرفته است. استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: تالاب هامون روزی برای مردم سیستان فرصت بوده اما در شرایط فعلی دارد فرصت ها را می گیرد.

اوسط هاشمی با بیان اینکه دو عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از نمایندگان استان هستند اظهار کرد: این دو نفر باید در مورد طرح تالاب هامون توجیه شوند و در جلسات آینده کار گروه تالاب هامون حضور داشته باشند. وی در ادامه اظهار کرد: در پیوست منطقه ای طرح نقش سفارتخانه های دو کشور ایران و افغانستان و سمن ها مورد توجه باشد زیرا نهادسازی باید مبنای کار قرار بگیرد. استاندار تاکید کرد: پیگیری شود که یک روز در هیئت دولت با هدف نگاه ملی به تالاب هامون اختصاص یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.