قدس آنلاین:بجنورد- کبری علی آبادی: نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد می شود برای رونق سرمایه گذاری، ساختار سازمانی به منظور جذب سرمایه گذار در این استان ایجاد شود.

ایجاد ساختار سازمانی برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد،هادی شوشتری در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان شمالی اظهار داشت: این تجربه ای است که در اصفهان، سبب رونق صنعتی آن منطقه شده است.

وی افزود: توسعه و رشدی که اکنون به لحاظ صنعت در اصفهان ایجادشده، نه به خاطر اعتبار تملک دارایی بلکه به دلیل موفقیت در جذب سرمایه گذار و سرمایه های بخش خصوصی در این استان بوده است.

شوشتری گفت: ما نیز باید به دنبال ایجاد ساختار سازمانی برای جلب و جذب سرمایه گذار در این استان باشیم.

 چانه زنی برای جذب اعتبار

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از آسیب های شورای برنامه ریزی استان، تمرکز بر توزیع منابع محدود به جای توجه به خلق منابع و ثروت است و بر اساس بررسی های انجام شده، اصولا توزیع بودجه در کشور بر مبنای چانه زنی بوده است.

وی تصریح کرد: این امر نیز از نبود آمایش سرزمینی که بتواند توزیع فعالیت ها و سرمایه های انسانی را در مناطق مختلف مشخص کند، اتفاق افتاده است.

شوشتری گفت: به هر حال باید تلاش کنیم تا در آستانه برنامه ششم توسعه، برای جذب اعتبارات چانه زنی کنیم.

وی گفت: اگر رویکرد ما در توزیع منابع محدود ادامه داشته باشد و در خلق ثروت کاری انجام نشود، صحبت ها و معضل ما در پنج سال دیگر و در برنامه ششم توسعه همان توسعه نیافتگی و عقب افتادگی استان خواهد بود.

 نگرانی از نبود توازن در توسعه

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز از تمرکز بودجه در تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: اکنون ۶۲ درصد از بودجه کشور در استان تهران متمرکز شده است و ۴۰ درصد از جمعیت کشور در کلان شهرها ساکن هستند و نبود توزان در این زمینه جای نگرانی دارد.

هادی قوامی با بیان اینکه نبود توازن در توسعه یافتگی در استان نیز مشاهده می شود اظهار داشت: براساس قانون هر منطقه باید به فراخور استعداد و مزیت های موجود، توسعه و رشد پیدا کند اما این امر اجرایی نشد و در این زمینه باید قانون اصلاح شود و یا اگر نیاز به اصلاح نیست، اجرایی شود.

وی از شورای برنامه ریزی درخواست کرد در مطالعه ای، میزان رشد وتوسعه یافتگی مناطق مختلف استان را بررسی و اعلام کند آیا رشد و توسعه مناطق به فراخور استعدادها بوده است یا نه؟

وی افزود: در این مدت، تمرکز ها در مرکز استان بوده است البته این امر هرگز به نفع بجنورد نبوده زیرا افزایش جمعیت با حاشیه نشینی و مشکلات آن همراه بوده است.

قوامی تصریح کرد: از شورای برنامه ریزی انتظار می رود به توزیع متوازن و متناسب بودجه ها نیز نظارت داشته باشد تا هر منطقه متناسب با جمعیت و مساحت، بهره مند شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رشد و توسعه استان باید در تمام مساحت ۲۸ هزار هکتاری این منطقه و متناسب با مزیت ها و استعدادها صورت گیرد و قانون نیز همین امر را تکلیف کرده است.

 الحاق درگز و قوچان

قوامی به پیگیری ها برای الحاق درگز و قوچان به خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: خراسان شمالی ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمستان دارد اما هیچ گذر مرزی با آن کشور همسایه ندارد اما با الحاق مناطق قوچان، درگز، جغتای و جوین می توان از ظرفیت موجود در گذر مرزی باجگیران برای ورود به بازارهای مختلف بهره برد.

وی تصریح کرد: باجگیران نزدیک ترین فاصله را با عشق آباد دارد و بستر خوبی برای مبادلات تجاری محسوب می شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی به گلایه ها از بلاتکلیفی ها برای پرداخت یارانه به تسهیلات بانکی اعطا شده به سرمایه گذاران گفت: سرمایه گذار با این وعده که تسهیلات را با هشت درصد یارانه دریافت می کند طرح را اجرا کرده و اکنون که در عمل انجام شده قرار گرفته، نگران محاسبه نرخ تسهیلات به میزان ۱۸ درصد و حتی با نرخ ۲۵ درصد است.

وی با بیان اینکه این امر سبب سلب اعتماد از دولت می شود افزود: اکنون دولت در حال تسویه بدهی خود با بانک ها است بنابراین انتظار می رود لیستی از این پروژه های سرمایه گذرای تهیه شود تا پرداخت یارانه به این طرح ها به عنوان بدهی دولت به بانک ها پیگیری شود.

 ۹۰درصد قوانین دورریختی اند

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از اجرایی نشدن قانون برای توسعه متوازن استان ها و مناطق گلایه کرد و گفت: اکنون ۶۲ درصد از نقدینگی کشور در استان تهران متمرکز شده است  و بیشتر سرمایه گذرای ها در پایتخت اتفاق افتاده است.

علی قربانی اظهار داشت: بر اساس قانون، می بایست توسعه هر منطقه متناسب با ویژگی ها، شاخص ها و مزیت های همان منطقه محقق شود اما این امر اجرایی نشد.

وی با اشاره به اینکه عمده سرمایه گذاری ها در پایتخت کشور متمرکز شده است گفت: اکنون نرخ بیکاری در سطح کشور ۱۱ درصد و در تهران پنج درصد است و در این زمینه باید قانون اجرایی شود تا توسعه متوازن اتفاق افتد. 

قربانی اظهار داشت: جهان در حال گذار از سیستم های سنتی به سیستم مدرنیته و پست مدرنیته است و  در این میان جامعه ای موفق تر است که بتواند تکنولوژی ها را با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی خود بومی سازی کند.

وی با گلایه از عدم توجه به مشکلات موجود در هر قوه توسط مسئولان داخل مجموعه اظهار داشت: مجلس و دولت همواره از دیگری انتقاد می کنند و هیچ گاه از خود انتقاد نمی کنندو یا قوه قضائیه گونه ای رفتار می کند که انگار مشکلی در این نهاد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برای دست یابی به توسعه، باید به دنبال ایجاد تغییر از خود باشیم.

قربانی گفت: از زمان مظفرالدین شاه تا کنون بیش از ۱۰ هزار قانون در کشور وضع شده است که بسیاری از آنان در تناقض با هم بوده و باید بیش از ۹۰ درصد از آن دور ریخته شود.

محمدرضا صالحی، استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست بر جذب اعتبارات اسناد خزانه ای تاکید کرد و گفت: سهمیه دستگاه های اجرایی که موفق به جذب این اعتبارات نشوند، به سایر دستگاه ها منتقل می شود.

محمدحسین علی نیا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست از برگزاری دومین همایش ملی زلزله در استان طی بهمن ماه خبر داد و گفت: این همایش در بیستمین سالروز وقوع زلزله در سال ۷۵ در بجنورد با همت سازمان های مختلف برگزار می شود.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.