یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: با آمدن آقای ترامپ روزنه‌های امیدی که برای حل مشکلات داخلی از طریق سیاست خارجی از سوی برخی دولتمردان وجود داشت، بسته شد.

سایه سنگین ترامپ برانتخاب مجدد روحانی در انتخابات 96

به گزارش قدس آنلاین، ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با تسنیم درباره تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا بر عملکرد دولت یازدهم در زمینه حل مشکلات داخلی کشور  اظهار داشت: توافقنامه برجام توافقی دو سویه بین ایران و دول ۵ کشور جهان بود، از ابتدا باید این ارزیابی را می‌داشتیم که اگر ایران هم به تمام تعهدات خود عمل کند، دلیلی ندارد طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند به ویژه اینکه طرف مقابل ما کشورهای غربی و آمریکا هستند که سابقه طولانی در زمینه عدم ایفای تعهدات خود با سایر کشورها دارند.
وی تصریح کرد: با این ارزیابی فرقی نمی‌کند، رئیس جمهور آمریکا چه کسی است یا چه فردی قرار است چه کسی انتخاب شود زیرا مشخص نیست طرف‌های غربی و آمریکا به تعهدات خود مقابل ایران پایبند باشند؛ عدم اعتماد به کشورهای مقابل نکته‌ای بود که رهبر انقلاب در طول سال‌های‌گذشته مکرر به آن تاکید کردند و این همان نکته‌ای بود که مورد غفلت دولت قرار گرفت.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت از ابتدا حل مشکلات داخلی را به سیاست خارجی و مذاکرات گره زد و به طرف مقابل اعتماد کرد، افزود: به دلیل همین اعتماد بود که از ابتدای مذاکرات مستمرا از سوی مسئولان دولتی عنوان می‌شد اگر برجام به توافق رسد تمام مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود و از همین نقطه آسیب دید، همان زمان نیز بسیاری از دلسوران نظام به آقای روحانی تذکر می‌دادند که این مقدار وصل کردن مشکلات داخلی به برجام و سیاست خارجی عاقلانه و از سر تدبیر نیست.
ایمانی یادآور شد: اقای روحانی در سخنان خود قبل از امضای برجام می‌گفتند، از تاریخ امضای برجام کلیه تحریم‌های بیمه‌ای، بانکی و حمل و نقل حذف می‌شود در حالیکه این اتفاق نیفتاد. عاقلانه این بود دولت به این میزان حل مشکلات داخلی را به مسئله برجام و سیاست خارجی گره نمی‌زد تا با شرایط جدید آمریکا در زمینه حل مسائل داخلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.
وی تصریح کرد: عاقلانه این بود که احتمال می‌دادند رئیس جمهور بعدی آمریکا از دموکرات‌ها و ادامه دهنده مسیر اوباما نباشد، هر چند در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز گشایشی صورت نگرفت اما باید احتمال می‌دادند دولت آینده آمریکا از آن فردی شود که نسبت به برجام و سیاست خارجی موضع خصمانه داشته باشد، این اتفاق هم افتاد. با آمدن آقای ترامپ آن مقدار روزنه‌های امیدی هم که برای حل مشکلات داخلی از طریق سیاست خارجی از سوی برخی دولتمردان وجود داشت، بسته شد.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به علت اصلی تمایل طرفداران دولت به پیروزی کلینتون در انتخابات آمریکا  گفت: علت اصلی اینکه طرفداران دولت از پیروزی خانم کلینتون ابراز خوشحالی می‌کردند نیز به همین مسئله برمی‌گشت نه تنها این اتفاق نیفتاد که پس از چند دهه در تاریخ آمریکا این اولین بار است که به طور یکپارچه، دولت، سنا و اکثریت نمایندگان آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار گرفته  و این احتمال وجود دارد که آنها برای اینکه تذکری هم به دموکرات‌ها دهند با برجام مخالت کنند.

** سایه پیروزی ترامپ بر انتخاب مجدد روحانی در انتخابات ایران

وی درباره احتمال سایه انداختن پیروزی ترامپ بر انتخاب مجدد آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده کشورمان نیز گفت: ما باید در در جمهوری اسلامی به گونه‌ای حرکت کنیم که مسائل داخلی‌مان منبعث از مسائل داخلی باشد اینکه مسائل داخلی ما تحت تاثیر اتفاقات خارج از کشور قرار گیرد، کار غلطی است اما متاسفانه با حرکت‌هایی که دولت و طرفداران دولت صورت دادند، این شبهه ایجاد شده است که انتخابات ۹۶ ایران و کاندیداتوری آقای روحانی با آمدن ترامپ تحت الشعاع قرار گیرد.
ایمانی با بیان اینکه آمریکا دشمن ماست، قاعدتا تحولات این کشور نباید بر مسائل داخلی و به خصوص انتخابات ریاست جمهوری ما تاثیر گذارد، اضافه کرد: در طول دوران بعد از انقلاب هرگز اینگونه نبوده است اما الان تا حدودی انتخابات سال ۹۶ و انتخاب مجدد آقای روحانی پس از پیروزی ترامپ با چالش روبرو شده و تحت تاثیر این موضوع است، یعنی اگر در چند ماه آینده دولت ترامپ اقدامات جدی در زمینه سیاست خارجی ایران و برجام صورت دهد انتخاب مجدد آقای روحانی نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متين ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    همون بهتر كه برجام پاره بشه