«‌شی جین پینگ » رییس جمهوری خلق چین امروز دوشنبه در گفت و گوی تلفنی با «‌دونالد ترامپ » رییس جمهوری منتخب آمریکا پیروزی وی را تبریک گفت و تصریح کرد که برای بهبود روابط دو کشور و رشد پایدار آن ، ‌واشنگتن راهی به جز همکاری ندارد.

آمریکا مجبور به همکاری با چین است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، وی پیشتر هم در پیامی پس از این انتخابات تاکید کرده بود که بهتر است دولت آینده آمریکا رویکرد رویارویی موجود و اختلافات را کنار گذاشته و بجای طرح مناقشات به دنبال توسعه مناسبات باشد.
شی به ترامپ گفت که برای دو کشور چین و آمریکا به عنوان بزرگترین کشورهای در حال رشد و توسعه یافته جهان یک راه درست وجود دارد که «همکاری است» و بجز این مسیر دیگری نباید طی شود.
تلویزیون مرکزی چین از قول دبیر کل حزب حاکم و رییس جمهور این کشور آورده است: همکاری های چین و آمریکا برای رشد اقتصادی دنیا هم اهمیت دارد و لازم است دو طرف مناسبات و مشارکت را تقویت کرده و تبادلات و زمینه های همکاری را افزایش دهند.
وی افزود که هر حرکتی که در راستای تحکیم و رشد روابط دو جانبه چین و آمریکا صورت گیرد ، برای مردم دو کشور مفید خواهد بود.
در این ارتباط تلفنی ترامپ اعلام کرد که در دولت آینده آمریکا برای بهبود همکاری و تقویت روابط با چین تلاش خواهد شد و اعتقاد بر این است که دو کشور می توانند سطح روابط خود را بالاتر ببرند.
وی اما گفت که موضوعاتی نگران کننده در روابط وجود دارد که باید برای گفت و گو در باره آن همکاری ها را در کنار مراودات دوجانبه افزایش داد و در باره هر مساله ای که مد نظر طرفین است ، مذاکره شود.
ترامپ پیش از پیروزی در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفته بود که اگر به قدرت برسد تعرفه بر روی کالاهای چینی را به 45 درصد افزایش خواهد یافت که بشدت مورد اعتراض وزارت خارجه و وزارت بازرگانی چین و مقام های این کشور قرار گرفت و پکن مدتی بعد اعلام کرد بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی او قادر به چنین کاری نخواهد بود.
ترامپ همچنین بخش زیادی از بیکاری در آمریکا را معلول سیاست های اقتصادی چین و ورود کالاهای ارزان قیمت چینی به آن کشور می داند ،‌اما وزارت خارجه چین در بیانیه ای آورده است که ارزش تبادلات تجاری دو کشور که چند دهه قبل تنها دو میلیارد بود از مرز 500 میلیارد دلار گذشته و چین در واقع باعث افزایش فرصت های شغلی در آمریکا شده است.
چین و آمریکا عرصه های اختلاف فراوانی دارند که از آن جمله فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان ،‌ارزش پول ملی چین ، حضور نظامی آمریکا در دریای جنوبی ، حمایت های نظامی آمریکا از کره جنوبی و ژاپن و مساله هسته ای کره شمالی و نوع برخورد با این کشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.