یک پایگاه اینترنتی آمریکا نوشت کارشناسان نگران رویکرد رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران هستند.

یک پایگاه اینترنتی آمریکا: آیا توافق هسته‌ای ایران به سرنوشت توافق کره شمالی دچار می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛ کی‌ان‌کی‌ایکس نوشت: یکی از وعده‌های «دونالد ترامپ، » رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در کمپین انتخاباتی‌اش لغو کردن یا به بحث گذاشتن دوباره توافق هسته‌ای ایران بود. این توافق میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان امضا شد و براساس آن تحریم‌های اقتصادی تهران
در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای این کشور لغو شدند.
در این گزارش آمده است: اگر ترامپ به وعده خود عمل کند، این نخستین باری نخواهد بود که یک دولت جمهوری‌خواه توافقی که دموکرات‌ها به آن دست یافته‌اند را لغو می‌کند.
دولت کلینتون در سال ۱۹۹۴ توافقی را امضا کرد که براساس آن کره شمالی در ازای دریافت کمک، موظف به توقف برنامه هسته‌ای خود شد. این توافق پس از اینکه بارها در کنگره به بحث گذاشته شد در سال ۲۰۰۲ از سوی دولت بوش لغو شد.  
«دیوید آلبرایت، » رئیس موسسه علوم و امنیت ملی پیش‌بینی می‌کند با روی کار آمدن ترامپ توافق هسته‌ای ایران نیز به همین سرنوشت دچار می‌شود.
آلبرایت در این خصوص می‌گوید: «من شاهد آنچه بر سر توافق کره شمالی آمد بودم. ما به شدت از آن توافق حمایت می‌کردیم. آنها همین کار را درباره توافق هسته‌ای ایران انجام می دهند. » وی همچنین افزود همه چیز به گروه سیاست خارجی ترامپ بستگی دارد.  
پس از لغو توافق مذکور، نه دولت اوباما و نه دولت بوش هیچکدام نتوانستند به توافق بهتری با کره شمالی برسند.  
یک کارشناس در کالیفرنیا با ابراز نگرانی از این موضوع اعلام کرد: «ما در حال حاضر با کشوری [کره شمالی] روبرو هستیم که تاکنون پنج آزمایش سلاح هسته‌ای انجام داده و بدترین روابط  را با کره شمالی از زمان آغاز جنگ کره داریم. »
‌در این مطلب آمده است: این کارشناس امیدوار است ترامپ تیمی را انتخاب کند که زمان بیشتری را به بررسی توافق ایران اختصاص دهد و بدون تأمل این توافق را لغو نکند. البته به مذاکره گذاشتن دوباره توافق ایران برای ترامپ به دلیل دخیل بودن دیگر کشورها در امضای آن، ممکن نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.