'سازمان دیده بان حقوق بشر' با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد: دادستانی کل عربستان در اواخر اکتبر (آبان ماه) 2016 به چند نفر از فعالان سیاسی این کشور به دلیل تشکیل 'انجمن دفاع از حقوق بشر' اتهامات جنایی نسبت داد.

 دفاع از حقوق بشر در عربستان جرم است !

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، این سازمان اعلام کرد: دادستانی کل عربستان به افراد یاد شده اتهامات مبهم دیگری نیز در ارتباط با انجمن مذکور تاسیس شده در آوریل سال 2013 نسبت داده است. 
سازمان دیده بان حقوق بشر افزود: تمامی جرایم اعلام شده از سوی دادستانی عربستان با رویکرد جنایی تهیه شده است .
بر اساس این گزارش، دو فرد متهم یعنی 'محمد العتیبی' و 'عبدالله العطاوی' در سال 2013 انجمن دفاع از حقوق بشر در عربستان را تاسیس کردند، اما نتوانستند مجوز آن را دریافت کنند، زیرا ریاض اجازه تاسیس سازمان های غیردولتی و غیرخیریه مستقل را نمی دهد.
عربستان در اواخر سال 2015 قانون جدیدی صادر کرد که به طور نظری به این گروه ها اجازه دریافت مجوز می داد، اما مقامات سعودی همچنان فعالان سیاسی مستقل را تحت پیگرد قرار می دهد و با نسبت دادن اتهامات جنایی آنها را به زندان می اندازد.
در همین رابطه 'ساره لیا ویتسن' مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: هیچ دلیلی برای محاکمه فعالان احتماعی به دلیل تاسیس انجمن های مدافع حقوق بشر وجود ندارد.
ساره افزود: تحت پیگرد قرار دادن فعالان اجتماعی به دلیل تاسیس انجمن مدافع حقوق بشر به رغم قانونی بودن این کار ثابت می کند که مقامات سعودی همچنان جامعه مدنی مستقل را دشمن خود می داند. 
از سوی دیگر سازمان مدافع حقوق بشر با نام 'القسط' نیز تقریبا دو ماه پیش اعلام کرد که عربستان به سرکوب و بازداشت فعالان اجتماع یهمچنان ادامه می دهد. 
القسط با صدور بیانیه ای، ضمن محکوم کردن اقدامات ضد انسانی آل سعود افزود: مقامات ریاض در آوریل گذشته 'عیسی الحامد' عضو انجمن مدافع حقوق بشر در 'انجمن الحسم' را به 9 سال زندان و به دنبال آن 9 سال ممنوع السفر بودن و پس از وی در ماه می گذشته 'عبدالعزیز الشبیلی' از اعضای این انجمن را به هشت سال زندان و هشت سال ممنوعیت مسافرت و محروم ماندن از نویسندگی محکوم کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.