کرج-نخستین طرح جامع کرج مربوط به سال ۱۳۵۲و مربوط به زمانی است که این شهر تنها ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشت لیکن پس از ۴۲ سال این طرح در سال ۹۴ بازنگری، تصویب و ابلاغ شد یعنی درست زمانی که جمعیت کرج به مرز ۲ میلیون نفر و محدوده شهری آن ۲۰ برابر و مشکلات آن ۱۰۰ برابر شده است.

ایران کوچک در انتظار تحقق آرزوهای بزرگ

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین بنا بر گفته رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کرج گفت: کرج در حالی محدوده شهری آن چند برابر شد که معابر آن همان معابر ۴۲ سال پیش است و مدیریت شهری امروز با چالش بزرگی به نام ترافیک مواجه شده است.

بافت فرسوده

یکی از اعضای شورای اسلامی کرج در این راستا می‌گوید: بافت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این شهر است زیرا ۲ کلان‌شهر تهران و کرج روی گسل‌های زلزله هستند و لذا وجود یک هزار هکتار بافت فرسوده و غیر مقاوم در کرج برای بسیاری از مردم، کارشناسان و حتی مسوولان پذیرفتنی نیست.

میر ابراهیم صدیق بیان می‌کند: مناطقی مانند حسن‌آباد بالا، حصار، حصارک، حیدرآباد، جوادآباد، آق تپه، حسین‌آباد، حاشیه‌های چهارراه مصباح، حاشیه‌های ۴۵ متری گل شهر، سهرابیه، کلاک بالا و پایین و خلج آباد کرج باید به لحاظ بازسازی بافت‌های فرسوده و غیر مقاوم خانه‌تکانی کرد.

آسیب‌های اجتماعی

صدیق همچنین از وجود چهار زندان بزرگ کشور در کرج به‌عنوان کانون‌های آسیب‌زای اجتماعی یاد می‌کند و می‌گوید:استان البرز و کرج به دلیل مهاجرت‌ها با آسیب‌های فراوانی مواجه هستند که وجود زندان‌ها مزید بر علت شده است.

وی بابیان اینکه سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به البرز قطعاً منشاء خیروبرکت خواهد بود، گفت: امیدواریم این سفر پایانی بر مشکلات عدیده کرج و استان البرز باشد.

فاضلاب شهری

وی یکی دیگر از مشکلات کرج را ناتمام ماندن پروژه فاضلاب شهری عنوان کرده و می‌گوید: این پروژه نیاز به اعتبار ویژه دارد زیرا روش‌های سنتی سبب آلودگی سفره‌های زیرزمینی می‌شود و باید هر چه زودتر فاضلاب کرج را به سرانجام رساند.

وی کمبود آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات این کلان‌شهر و حاشیه دانسته و می‌افزاید: انتظار می‌رود سهم کرج و البرز از سدهای طالقان و امیرکبیر افزایش یابد.
وی ادامه داد: اکنون مناطقی در کرج و سایر شهرستان‌های استان البرز از کمبود آب آشامیدنی رنج می‌برند و مردم برای تأمین آب از مسوولان انتظار دارند، چاره‌جویی شود.

گره ترافیک

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلان‌شهر کرج بابیان اینکه تردد در محدوده شهری کرج چند برابر شده و معابر همان معابر ۴۲ سال پیش است بیان می‌کند: یکی از انتظارات مردم کرج تکمیل پروژه قطار شهری است که هنوز پس از ۱۴ سال به سامانی نرسیده است.

حجت‌الله غلامرضایی می‌گوید: امروز مدیریت شهری کرج با دست‌خالی احداث و تکمیل پروژه‌ها را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز به علت رکود ساخت‌وساز شهرداری کرج با مشکلات درآمدی مواجه است ادامه می‌دهد: چندین پروژه و تقاطع به‌رغم نداشتن طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک در سال‌های اخیر برای کرج تعریف شد، البته زمانی طرح‌ها اجرایی می‌شد که طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک پروژه‌ها را تعریف کند.

وی می‌افزاید بااین‌حال تعداد ۲۸ تقاطع جدید در شورای چهارم برای کرج مصوب شد که تاکنون ۶۰ درصد این تقاطع‌ها انجام‌شده است.

وی با اشاره به نخستین طرح جامع کرج در سال ۱۳۵۲ ادامه می‌دهد: در آن زمان جمعیت کرج با محدوده مشخص زیر ۱۰۰ هزار نفر بود لیکن پس از ۴۲ سال این طرح در سال ۹۴ بازنگری، تصویب و ابلاغ شد یعنی درست زمانی که جمعیت کرج به مرز ۲ میلیون نفر و محدوده شهری آن ۲۰ برابر شده است .

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کرج ادامه می‌دهد: معابر کنونی کرج ظرفیت باربری و حمل‌ونقل کنونی را با توجه به کثرت جمعیت ندارد.

غلامرضایی می‌گوید: کرج چهارمین کلان‌شهر کشور بعد از تهران، مشهد و اصفهان است لیکن در واقعیت نام کلان‌شهر را یدک می‌کشد، در سال‌های اخیر اولین نیاز شهر رفع معضل ترافیک بود که می‌بایست حل می‌شد، در این شهر بایستی انقلابی برای پروژه‌های عمرانی رخ دهد.

وی ادامه  می‌دهد: اگر بزرگراه‌های شمال و جنوب کرج و خط ۲ قطار شهری به طول ۲۷ کیلومتر راه‌اندازی شود به‌طورقطع بخش عمده ترافیک کرج روان خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان می‌کند:یک خط زیرزمینی برابر است با ۱۰ خط روزمینی به لحاظ جابه‌جایی مسافر، زیرا بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است.

غلامرضایی بیان کرد: اگربرروی زمین ۱۵هزار نفر جابه‌جا شود ۴هزار تاکسی لازم است و ترافیک سنگینی ایجاد می‌کند اما همین تعداد درخط ریلی با کمترین وسیله حمل‌ونقل جابه‌جا می‌شود.

وی می‌افزاید: روزانه در بزرگراه تهران -کرج- قزوین بین ۱۲۰تا ۱۷۰ هزار تردد است که ۶۸درصد آن به داخل کرج وارد می‌شود و در روزهای تعطیل این تعداد تردد ۲ برابر می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.