تبریز- کنفرانس بین المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه با حضور اساتید، متخصصان داخلی و خارجی و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد

کنفرانس بین المللی پیامدهای زیست محیطی دریاچه ارومیه برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در این کنفرانس ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این کنگره گفت: دانشگاه تبریز همواره یکی از بزرگ ترین حامیان احیای دریاچه ارومیه بوده و بسیاری از اساتید این دانشگاه در طرح های مختلف با ستاد احیاء همکاری دارند؛ ضمن آنکه پس از این نیز بخش عمده ای از کارهای علمی ستاد را با همکاری دانشگاه تبریز به انجام خواهیم رساند.

عیسی کلانتری افزود: خشکی دریاچه ارومیه می تواند به تغییر ژنتیکی نیز بیانجامد زیرا وقتی اقلیم و محیط تغییر کند، این تغییر تاثیراتی در تغییر ژنتیکی دارد که باید با تمام توان در راستای احیا این دریاچه مهم تلاش کردتا این اتفاق تلخ رخ ندهد.

وی متذکر شد: اهمیت احیای دریاچه ارومیه چنان بالاست که رییس جمهور محترم، دولت تدبیر و امید مصمم شد اولین کار اجرایی خود را به این مهم اختصاص دهد و در اولین روز کاری دولت جدید، حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار داده و تاکید کرد که در دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه جزء اولین برنامه‌ها باشد.

کلانتری همچنین گفت: هرچند که برخی به بهانه عدم تامین اعتبار، سعی دارند که احیای دریاچه ارومیه را متوقف کنند، اما باید دانست که کم کاری در این امر خطیر، می تواند مشکلات و مسایل جبران ناپذیری را به منطقه و کشور وارد نماید.

رییس دانشگاه تبریز نیز در این کنگره بین المللی گفت: دانشگاه تبریز، یک دانشگاه جامع بوده و با ۶۵۰ رشته و مقطع، بیش از ۱۰ هزار دانشجوی تکمیلی و ۸۰۰ هیات علمی و ۲۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی مناسب و قطب‌های علمی، آماده همه نوع همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه است و با دارا بودن رشته های فنی مهندسی، علوم پایه  و کشاورزی در جهت کمک علمی به احیای دریاچه ارومیه سهیم است.

وی به ضرورت برگزاری چنین کنفرانس ها و جلسات در موضوع احیای دریاچه علارغم تکرار و فروانی آن اشاره کرد و گفت: باید از تمام امکانات و تریبون ها استفاده کرد تا دریاچه ارومیه بحث و گفتمان غالب مباحث زیست محیطی و توسعه‌ای کشور باشد.

رییس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود گفت: احیاء دریاچه ارومیه تنها بر عهده ارگان و یا استان خاصی نیست، چرا که در حال حاضر دریاچه شبیه بیمار در حال احتضاری است که اگر بمیرد، سه چهار استان همجوار خود را هم دچار مشکلات بیشماری می کند؛ ضمن آنکه اکوسیستم منطقه و شمالغرب کشور بهم خواهد خورد.

وی همچنین افزود: در دولت تدبیر و امید کارهای خوبیی در جهت احیای دریچه ارومیه صورت گرفته است، اگر بی‌تدبیری‌های گذشته در مسایل مختلف از جمله زیست محیطی انجام نمی شد امروز وضع چنین نبود، لذا دریاچه ارومیه را خدا و تغییر اقلیم نخشکاند بلکه بی‌تدبیری‌ها خشکاند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در آیین افتتاحیه این کنفرانس با بیان اینکه به دلیل اهمیت فراوان احیای دریاچه ارومیه برای منطقه آذربایجان شرقی و شهر تبریز، باید بودجه اختصاصی در ردیف بودجه ۹۶ شهر تبریز به این امر اختصاص یابد، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی و متولیان احیای دریاچه ارومیه نباید منتظر اعتبارات دولتی باشند و باید اقدامات عمرانی و عملیاتی احیای این دریاچه همچنان با قوت زیاد ادامه یابد.

محمدصادق پورمهدی در ادامه با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد تأثیرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی خشک شدن دریاچه ارومیه مربوط به آذربایجان شرقی است، یادآور شد: در این استان کارهای مثبت خوبی تا به امروز صورت گرفته و هیچ گونه طرح و یا پروژه عمرانی به خاطر نداشتن اعتبار  متوقف نشده است.

وی افزود: برای احیای این دریاچه کمک دولت به تنهایی کارساز نیست و از این رو برای حفظ این دریاچه برای نسل های آینده عزم ملی و همت مضاعف بخش خصوصی و مردم نیز ضروری است.

شهردار تبریز نیز در این کنفرانس با اشاره به برنامه‌های گسترده عمرانی و خدماتی شهرداری تبریز در راستای تعدیل وضعیت حاد دریاچه ارومیه گفت: صرفه‌جویی ۵۰۰ هزار مترمکعبی در مصرف آب خام فضای سبز شهر تبریز، اجرای کانال‌کشی‌های خیابانی، اصلاح و روان سازی کانال‌های قدیمی، رفع انسداد آبروهای درون‌شهری، احداث کانال خلیل‌آباد و خاکبرداری و لایروبی کانال ایلی‌سو برای بستر هدایت آب‌های سطحی به دریاچه ارومیه از جمله این اقدامات بوده است.

صادق نجفی افزود:در حوزه فضای سبز نیز کارهای بسیار خوبی صورت گرفته که سال گذشته شاهد صرفه‌جویی۵۰۰ هزار مترمکعبی در مصرف آب خام فضای سبز شهر تبریز بوده‌ایم و با این وجود در شهر تبریز توسعه کاشت چمن‌ها  به نوعی متوقف شده و به جای آن کاشت بوته‌های کم مصرف آب را جایگزین کرده ایم.

شهردار تبریز در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته، با کاشت گونه‌های جایگزین و مقاوم، ۲۰۰هزار مترمربع از وسعت چمن‌کاری شهر تبریز کاسته‌شده است، اضافه کرد: علاوه بر این اجرای آبیاری مکانیزه و قطره‌ای در پارک‌ها و بوستان‌های و حذف روش‌های آبیاری سنتی در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفته است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه موقعیت جغرافیایی و شیب کلی شهر تبریز، موجب می‌شود که عمده آب‌های سطحی به محدوده جاده سنتو هدایت شود، یادآور شد: با احداث کانال ها در این مسیر می خواهیم آب های سطحی شهر تبریز به دریاچه ارومیه سرازیر شود.

بر اساس همین گزارش، دبیر کنفرانس پیامدهای جغرافیایی – زیست محیطی دریاچه ارومیه نیز در این همایش گفت: حدود ۲۰۰ مقاله از دانشگاه های مختلف کشور و چند کشور خارجی از قبیل آمریکا، ایتالیا، انگلستان، مالزی، نروژ و ترکیه به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده بود که از این تعداد ۱۰ مقاله به صورت شفاهی و به زبان های فارسی و انگلیسی ارایه می شود و ۱۱۵ مقاله نیز در مجموعه مقالات کنفرانس ارایه خواهد شد.

دکتر شهرام روستایی افزود: در کنار این کنفرانس، دو روزه، پنل های تخصصی تشکیل خواهد یافت.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش گفت: کنفرانس بین المللی دریاچه ارومیه با هدف ارایه راهبردها و پژوهش های نوین در علوم مرتبط و با هدف هم افزایی دانش و انتشار یافته های نو و بدیع در زمینه های مختلف محیط زیست برگزار می شود وآشنایی و ارتباط میان اساتید بین المللی، پژوهشگران، صاحبان اندیشه، متخصصان و سیاست گذاران در حوزه دریاچه ارومیه و بررسی چالش های علمی و اجرایی آن از دیگر اهداف است.

دکتر روستایی همچنین در خصوص پیامدهای خشکی دریاچه ارومیه گفت: خشکی دریاچه ارومیه می تواند منجر به بروز سونامی نمک، خشکی قنات ها و آب های زیرزمینی، رسوب لایه های نمکی، اختلال در فتوسنتز، به هم خوردن تعادل آب های شیرین و شور، از بین رفتن زمین های زراعی و باغات حوضه و پیدایش بیماری های مختلف  شود.

دکتر محمد مسعود تجرشی، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از دیگر سخنرانان این کنفرانس بود، که مطالب خود را در خصوص احیای دریاچه ارومیه چالش ها و ضرورت ها ارایه کرد.

یادآور می شود: در آیین افتتاحیه این کنفرانس همچنین دکتر احمد فاخری فرد، استاد دانشگاه تبریز در زمینه پهنه بندی حوضه شرق دریاچه ارومیه از نظر عملکرد دیم با مدلسازی روش های رگرسیون خطی و ماشین بردار پشتیبان و پروفسور نیکولاسورین، از کشور ایتالیا در خصوص تغییرات اقلیمی و مطالعات احیای دریاچه ارومیه سخنرانی کردند.

خاطر نشان می شود: این کنگره به مدت دو روز در دانشگاه تبریز ادامه خوهد داشت و بازدید از دریاچه ارومیه و مکانهای تاریخی شهر تبریز از دیگر برنامه های جنبی این کنفرانس است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.