بجنورد-فرمانده موشکی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۳ کشور سازنده ناوشکن دریایی است و در تولید تجهیزات دریایی به خودکفایی رسیده است.

ایران جزو ۱۳ کشور سازنده ناوشکن دریایی است/قبل از انقلاب فقط اسم موشک را یدک می کشیدیم

امیر دریادار علی وفادار با حضور در پایگاه اطلاع رسانی قدس آنلاین در خراسان شمالی در گفت و گویی اختصاصی  ضمن تبریک هفته بسیج، با اشاره نام گذاری هفتم آذر روز نیروی دریایی گفت: هفتم آذرماه ۵۹، درست ۶۷ روز بعد از شروع جنگ تحمیلی، نیروی دریایی ارتش ایران درس بزرگ و فراموش نشدنی به رژیم بعث داد.

وی اظهار داشت: در عملیات غرور آفرین مروارید، که زمینه سازی آن از قبل آغاز شده بودو یا فراهم شدم مقدمات کار طی دو عملیات، نیروی دریایی موفق شد با اقتدار در روز هفتم آذر ماه ۵۷ دو سکوی نفتی البکر و الامیه عراق را در شمال خلیج فارس منهدم کند و باعث شد صادرات نفت عراق تا پایان جنگ از دریا به کلی قطع شود.

وی افزود: در همان روز تعدادی از ناوچه‌های موشک انداز عراق در منطقه شمال خلیج فارس توسط شناور دریایی غرق شدند.

وفادار ادامه داد: تا اکنون چیزی بنام نیروی دریایی عراق که بتواند در عرصه دریا در خلیج فارس عرض اندام کند از عراق مشاهده نشده، زیرا در آن زمان اغلب آنان را در دو بندر محبوس کردیم و اجازه خروج به آنان ندادیم.

فرمانده موشکی نیروی دریایی راهبردی ارتش کشور افزود: این ضربه مهلکی برای رژیم بعث و همچنین بزرگترین پیروزی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

وفادار گفت: صدام در آن زمان ادعا می‌کرد که یک روزه خرمشهر و همچنین سه روزه خوزستان را تصرف خواهد کرد و ظرف یک هفته نیز در میدان آزادی مصاحبه خواهد کرد در صورتی که ۳۴ روز در ابتدای جنگ در خرمشهر گیر کرده بود.

وی افزود: آن تفکر یک شبه تصرف خرمشهر از رژیم بعثی گرفته شد و شکست خورد.

وی گفت: علاوه بر این عملیات، نیروی دریایی عملیات‌های دیگر و اثر گذاری نیز مانند عملیات آزاد سازی خرمشهر نیز داشت که شهدای زیادی تقدیم کرد از جمله شهید صفا از این استان که یکی از تکاوران ارزشمند نیروی دریایی بود.

وی شکست کامل نیروی دریایی عراق، حفظ منافع آبی و تأمین خطوط ارتباطات دریایی را از اقدامات نیروی دریایی در ۸ سال دفاع مقدس عنوان کرد.

وفادار عملیات اسکورت کاروان‌ها را یکی دیگر از کارهای مهم نیروی دریایی در آن زمان دانست و افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس ۱۵۰ عملیات دریایی توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران انجام شد که حدود ۳۰۰ میلیون تن کالا به سلامت به بنادر داخلی کشور هدایت شد.

فرمانده موشکی نیروی دریایی راهبردی ارتش کشور گفت: در زمان جنگ، بیش از ۱۰ هزار فروندکشتی نفتکش توسط دلاور مردان نیروی دریایی اسکورت شد که در این عملیات از این تعداد فروندکشتی اسکورت شده، ۲۵۰ فروند کشتی نفتکش ما دچار اصابت هواپیما و موشک‌های عراقی قرار گرفت.

وفادار ادامه داد: از این تعداد نیز، تنها ۲۰ فروندکشتی غرق شد و مابقی که دچار صدمه شده بودند، یدک شدند و کالاها را بسلامت به مقصد رساندند و هیچ خللی در سیستم اقتصاد و صادرات نفت در آن دوره به‌وجود نیامد

انجام ۹۰ درصد صادرات و واردات از طریق مرز دریا

وی با اشاره به سه هزار کیلومتر مرز دریایی در شمال و جنوب کشور گفت: این مناطق ۳۱ درصد کل مرزهای دریایی ما را تشکیل می‌دهند که بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات ما از این ۳۱ درصد انجام می‌شود که این اهمیت دریا را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ایران ما کشوری کاملاً دریایی است گفت: می‌توان با استفاده از جز و مد دریا، انرژی‌هایی نوینی را بدست آوردکه متأسفانه اکنون در این زمینه کاری انجام نشده است.

وی همچنین اظهار داشت: استفاده از توریسم دریایی نیز فرصتی است که می‌تواند برای ما درآمدزا و موجب شکوفایی اقتصاد و رفاه عمومی باشد

وی در ادامه مقرون به صرفه‌ترین حمل و نقل در دنیا را حمل و نقل دریای عنوان کرد و گفت: تجهیزات نیروی دریایی در گذشته وابسته به کشورهای غربی بود ولی اکنون خوشبختانه بعد از ۸ سال دفاع مقدس دوران سازندگی و پیشرفت علمی شروع شد و نیروی دریایی ایران اکنون پیشتاز است.

ایران جز ۱۳ کشور برتر سازنده ناوشکن دریایی

وفادار گفت: ناوشکن جماران در سال ۸۸ در بندر عباس عملیاتی شد و به ناوگان جنوب کشور پیوست که در ساخت این ناوشکن ۱۲۰ مرکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی و پرسنل فنی و علمی نیروی دریایی کار کردند تا طراحی و ساخت ناوشکن جماران عملیاتی شد.

وی گفت: بیش از یک میلیون و ۴۰۰ قطعه در این شناور به کار رفته که اکنون با توان علمی بالای جوانان و دانشمندان جز ۱۳ کشور برتر سازنده ناوشکن دریایی در دنیا هستیم وخوشبختانه امروز با شناورهای ساخته خود به راه‌های دور نیز سفر می‌کنیم.

وی گفت: حضور شناورهای ایران در بنادر خارجی علاوه بر توانمندی پرنسل که هزاران مایل دریا نوردی می‌کند، توان بالای علمی آنان را نشان می‌دهد و در این بنادر پرچم ایران را به احتراز در می‌آوریم.

فرمانده موشکی نیروی دریایی راهبردی ارتش کشور ادامه داد: کشورهای غربی، با تحریم و تزریق خبرهای غیر واقعی، نظام ما تهدید می‌کنند که حضور ما در این بنادر و به احتراز در آوردن پرچم ایران می‌تواند بخشی از این تبلیعات آنان را خنثی کند و این یکی از توانمندی‌های نیروی دریایی است می‌تواند عزت کشور را در نقاط کشور نشان دهد.

وفادار همچنین گفت: از سال ۸۷ به بعد با احفاظت سه هزار فروند کشتی، همهٔ این کشتی‌ها را سالم به مقصد رساندیم که در این مدت ۲۱۰ درگیری با دزدان دریایی صورت گرفت که خوشبختانه با حضور به موقع آنان حتی یک مورد هم نتوانستند کشتی‌های ما را بربایند.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی می‌تواند ارتباط با کشورهای خارجیرا به راحتی برقرار کند گفت: در ۹ سال گدشته ۲۸۰۰ روز مأموریت داشتیم که حدود ۵۳۰ هزار مایل دریانوردی کردیم.

وی یادآور شد: امسال نیروی دریایی چند کشور ازجمله روسیه، سوریه، عمان، پاکستان، آفریقای جنوبی، چین و چند کشور دیگر به سواحل کشورمان آمده و از ظرفیت‌های کشورمان در عرصه دریا بازدید داشتند.

ایران میزبان اجلاس امنیت دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند

وی در خصوص اجلاس امنیت دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند lons) )نیز گفت: همایش فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند هر دو سال یک بار به میزبانی یکی از کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار می‌شود که تعدادی کشور در این همایش عضو هستند که ایران نیز یکی از عضوهای ثابت این اجلاسیه است.

وفادار تصریح کرد: با حضور مؤثر و پرنگ هیات ایرانی در این اجلاس و نشست‌های گذشته توانستیم میزبانی این اجلاس را در سال ۲۰۱۸ به دست آوریم.

وی افزود: بعد از سال ۲۰۱۸ ریاست این اجلاس به مدت دو سال در اختیار ایران خواهد بود.

وی در خصوص اهمیت دریا نیز گفت: این نیرو در راستای تحقق رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) برای استفاده از منابع و منافع کلان ایران در دریا به دنبال تحقق نظریه بازگشت به دریا است.

وفادار گفت: متأسفانه در رژیم‌های گذشته به هیچ عنوان از فرصت‌ها، منافع و منابع کشورمان در دریا بهره برداری نشده است.

فرمانده موشکی نیروی دریایی راهبردی ارتش کشور اظهار داشت: اکنون بحمدالله در سال‌های اخیر با سرلوحه قرار دادن تدابیر و رهنمودهای گرانقدر مقام معظم رهبری، این فرصت به دست آمده که ما بتوانیم با یاری خداوند در جهت اجرایی شدن تدابیر معظم له مبنی بر تشکیل نیروی دریایی راهبردی و توسعه سواحل مکران در سایه اقتدار دریایی که در نهایت موجب توسعه دریامحور کشور خواهد شد حرکت کنیم.

امیر دریادار علی وفادار گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز تمام امکانات و تجهیزات خود را از توان و تولیدات داخلی تأمین کرده و خودکفا و مستقل است.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی تنها نیرویی است که می‌تواند صدها کیلومتر دورتر از مرز دفاع کند افزود: به همین دلیل نیروی دریایی دست بلند نظام معرفی شده و می‌توانیم در عمق دریاها و اقیانوس‌ها از منافع نطام دفاع کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی نیروی دریایی گفت: باید ظرفیت‌ها و اهمیت این نیرو به مردم جامعه معرفی شود و جوانان باید با قدرت نیروی دریایی و اهمیت آن در تأمین امنیت و مبادلات اقتصادی آشنا شوند.

وفادار گفت: متأسفانه فرهنگ دریایی و شناخت مردم از دریا ضعیف است و با پیگیری‌های صورت گرفته و رایزنی‌های انجام شده با وزارت آموزش و پرورش قرار است در کتب درسی تغییراتی داده شود تا مردم جامعه، جوانان و دانش آموزان آشنایی بیشتری از اهمیت دریا نوردی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ رشته تخصصی در ساخت کشتی و ناوشکن دخیل هستند گفت: همچنین بنا داریم با همکاری وزارت آموزش و پرورش رشته‌هایی دریایی نیز در دانشگاه‌های کشور فعال کنیم.

وی در ادامه به ساخت ناوهای جدید نیروی دریایی اشاره کرد و گفت: اکنون ناوشکنهای جماران، دماوند و سهند مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و امیداوریم با بهره برداری از ناوهای شماره‌های ۴، ۵ و ۶ این ناوگان به ناوهای عملیاتی دریایی شمال و جنوب بپیوندند.

امیر دریادار وفادار در خصوص دفتر نمایندگی نیروی دریایی ارتش در خراسان شمالی نیز گفت: این دفتر به عنوان سومین استان بدون ساحل در این خراسان شمالی در شهریور ماه سال جاری افتتاح شد.

وی افزود: پیش از انقلاب، نمایندگی نیروی دریایی ارتش تنها در پنج استان غیر ساحلی ایجادشده بود و اکنون با دفتر نمایندگی این استان این تعداد به هشت نمایندگی رسیده است.

وی گفت: با پیگیری‌های لازم، این افتخار نصیب این استان شد تا فعالیت نمایندگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بجنورد آغاز شود.

وفادار درباره مزایای استقرار نمایندگی نیروی دریایی ارتش در استان گفت: یکی از مزایا این است که کارهای مربوط به جذب نیرو در استان انجام می‌شود و متقاضیان در این زمینه دیگر متحمل هزینه‌های حضور در پایتخت نمی‌شوند. علاوه بر آن رسیدگی به نیازها و رفع مشکلات خانواده‌های نیروی دریایی ارتش در این استان نیز به‌سادگی میسر می‌شود.

وی افزود: در محل جاده ارکان هزار متر زمین به نیروی دریایی اختصاص یافته که بعد از دریافت مجوز و پروانه ساخت، تا پایان سال کنگ زنی سایت اداری نیروی دریایی ارتش نمایندگی خراسان شمالی با حضور مسئولان ارشد این نیرو انجام شود.

موافقت با نصب نماد روی میز شورای شهر

فرمانده موشکی نیروی دریایی راهبردی ارتش کشور در خصوص نصب نماد شهری دریکی از میدان‌های مطرح بجنورد نیز گفت: نیروی دریایی ارتش آماده است تا با هزینه کرد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، المان مربوط به این نیرو و همچنین معرفی بیشتر خدمات دریادلان دریکی از میادین مرکز این استان نصب کند که تاکنون همکاری‌های لازم مسئولان صورت نگرفته است.

وفادار گفت: در این زمینه ما نامه‌ای به شورای شهر بجنورد ارسال کردیم که متأسفانه باگذشت دو سال هنوز شورای اسلامی شهر بجنورد و شهرداری به نتیجه نرسیدند.

وی همچنین افزود: قبل از انقلاب ما تنها اسمی به نام موشک داشتیم و کشورهای دیگر تکنولوژی ۴۰ سال گذشته خود را در اختیار ما می‌گذاشتند.

وفادار گفت: اما اکنون تمام تجهیزات دفاعی موردنیاز نیروهای مسلح ایران با تلاش متخصصان داخلی ساخته می‌شود.

فرمانده موشکی نیروی دریایی راهبردی ارتش کشور گفت: طی این سالها، در میزان توانمندی، ساخت و تولید موشک و همه سلاح‌های هوشمند پیشرفت داشته‌ایم و باافتخار می‌گوییم دنیا روی ما حساب می‌کند و اگر ما ضعیف عمل می‌کردیم دشمن از ضعف ما استفاده می‌کرد.

وی افزود: نیروی دریایی اکنون درزمینهٔ تولید تمامی تجهیزات و سلاح‌های موردنیاز به خودکفایی رسیده و در این زمینه استقلال کامل دارد و اکنون خوشبختانه سال‌به‌سال در دقت و سرعت موشک‌های ما افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: در رزمایش‌های ارتش تنها بخش کوچکی از تجهیزات و توانمندی‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند و سلاح‌هایی که پرتاب و یا شلیک می‌شوند تنها بخش جزئی از توان و تجهیزات نظامی کشور محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.