مشهد- اگر شما هم از آن دسته مشتریانی هستید که در قبال پول پرداختی بابت یک بسته مواد غذایی حجمی از هوا نصیبتان شده است باید آگاه باشید که فروش باد هوا در چنین محصولاتی کاملا قانونی و با مجوز است.

تولید کنندگانی که از باد هوا کره می گیرند/ صنعت کم فروشی مجوز دارد

قدس آنلاین-فاطمه معتمدی: تا پیش از این که «باد هوا» وارد صنعت غذایی شود تنها آپاراتی ها و فروشندگان بادکنک در قبال بادی که به لاستیک های خودرو  می افزودند مجاز به دریافت حق الزحمه بودند اما  به تازگی تزریق باد هوا به صنعت مواد غذایی نیز راه یافته است و موجب شده تا بسیاری از تولید کنندگان از باد هوا کره بگیرند.

در حال حاضر بسیاری از  محصولات در فروشگاه های مواد غذایی مانند چیپس و یا قالب های پنیر و یا لبنیات دارای حجم کاذبی است که با بازگشایی بسته بندی متوجه می شوید بخشی از پول شما بابت هوای داخل بسته اخذ شده است.

افزایش قیمت محصولات غذایی به ویژه نوع بسته بندی آن از جمله گلایه‌های مصرف کنندگان در طی سال های گذشته بوده است که به اعتقاد آنان، برخی از کارخانه‌ها برای میزان کردن دخل و خرج با ترفندهای گوناگون از اعمال مستقیم افزایش قیمت خودداری و در مقابل با عرضه محصول در وزن کمتر، خواسته خود را که همان گران‌تر کردن نرخ است، محقق می‌سازند.

هر چند این گلایه‌ها و به اصطلاح «هوا فروشی» بارها از زبان مردم مطرح شده، اما در مقابل واحدهای تولیدی این مسأله را انکار می‌کنند. با این حال  پاسخ‌های رئیس انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی می‌تواند روشن کننده این مسأله باشد.

استادی در خصوص افزایش قیمت در محصولات غذایی تولیدی کارخانه‌های استان اظهار می کند: در سال جاری به دلیل کاهش تقاضا امکان هیچ گونه افزایش قیمتی وجود نداشته و اعمال هم  نشده است.

وی ادامه می دهد: در سال گذشته نیز با وجود افزایش هزینه‌های تولید، برخی از قیمت‌ها کاهش نیز داشته، زیرا بازار توان و کشش گران‌تر شدن نرخ‌ها را نداشت.

وی در این باره که برخی کارخانه‌ها افزایش قیمت را به طور مستقیم لحاظ نکردند، اما با کاهش وزن  افزایش قیمت را برای خود محقق ساختند می افزاید: هر جا چنین اتفاقی افتاده، بدانید حتماً با مجوز و تحت نظارت دستگاه دولتی بوده است.

وی با بیان اینکه چنین مواردی بندرت اتفاق افتاده است، اضافه کرد: برخی اوقات به خاطر حفظ بازار و در مقابل فشار دستگاه‌های ذی ربط برای اعمال نکردن افزایش قیمت از سوی بنگاه تولیدی، این اجازه به واحد تولیدی داده شده است که وزن محصول را کاهش دهد، اما با قیمت قبلی عرضه کند. تا بخشی از هزینه‌های افزایش یافته در قیمت تمام شده محصول جبران شود.

وی با تأکید بر اینکه این مسأله با مجوز انجام شده است،گفت: از آنجا که دولت در برخی موارد اجازه افزایش قیمت را نداده است، با راهنمایی دستگاه‌های مربوط وزن محصول کاهش یافته که البته موارد آن‌ اندک است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.