بجنورد- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: پیرو عقد تفاهم نامه پژوهشی فیمابین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور و دانشگاه نانجینگ یک تیم متشکل از باستان شناسان ایرانی و چینی در تپه ارگ نادری شیروان شروع به کاوش کردند.

فصل اول کاوش در تپه ارگ نادری شیروان آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد سویدانلویی اظهار داشت:گروه کاوش متشکل از ۱۳ متخصص در رشته های باستان شناسی، زمین شناسی، ژنومورفولوژی، مرمت، معماری و نقشه برداری است به مدت یکماه برنامه پژوهش میدانی را انجام خواهند داد.

وی افزود: در این برنامه یک ترانشه طولی در منطقۀ مسطح پای دامنه جنوبی تپه باز شده و امید می رود بتوان در آن به قدیمی ترین لایه های استقراری تپه ارگ نادری دست یافت.

وی همچنین برش ایجاد شده در اثر خاکبرداری های جدید در دامنه جنوبی تپه پاکسازی می شود تا وضع لایه های باستان شناسی در این برش مورد بررسی قرار گیرد.

سویدانلویی گفت: همزمان با برنامه کاوش در ترانشه و پاکسازی برش ضلع جنوبی، بررسی جامع و مستندسازی کامل تپه و بقایای باروی اطراف در حال انجام است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی همچنین با بهره گیری از روش مته زنی و مغزه گیری از رسوبات انباشتی، محدودۀ عرصه و میزان گسترش لایه های باستانی در اطراف تپه شناسایی می شود.

سویدانلویی ادامه داد: در این روش با بهره گیری از مته های چینی، حفره های کوچکی به قطر ۵ سانتی متر در اطراف تپه حفر می شود که با بررسی وضع نهشت گذاری می توان نوع نهشته ها و میزان گستردگی آنها را در کمترین زمان و با حداقل هزینه و تخریب مشخص کرد.

وی افزود: بعلاوه در نقاطی که باروی اطراف تپه در جریان گسترش شهری و سایر فعالیت های انسانی تخریب شده و اثری از آنها در سطح دیده نمی شود، می توان با روش مته زنی محل دقیق بارو و وضع پی و بستر برج و بارو را برای برنامه های مرمتی بعدی مشخص کرد.

سویدانلویی در ادامه افزود: مستندسازی و نقشه برداری ارگ نادری با روش RTK (Real Time Kinematic) که یک سیستم راهبری ماهواره ای با دقت بالاست انجام می شود، مستندسازی وضع موجود اثر در تهیه طرح مرمت و ساماندهی ارگ نادری شیروان سودمند خواهد بود.

این مسئول گفت: امید می رود با ادامه کاوشهای باستان شناسی در تپه ارگ نادری و مرمت همزمان برج و باروی اطراف تپه، بتوان مقدمات ایجاد یک سایت موزه فضای باز را در این محل فراهم کرد.

سویدانلویی مرمت و ساماندهی تپه ارگ نادری و بقایای برج و باروهای پیرامونی، دستیابی به اطلاعاتی از قدیمی ترین دوره استقرار در دره رود اترک در شمال خراسان و بررسی تبادلات فرهنگی ایران با منطقه خاور دور، به ویژه چین را  از جمله اهداف اصلی این برنامه میدانی عنوان کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.