ایلام- روستا و روستانشینی از دیرباز با نشاط و شادابی و تولید همراه بوده است و امروزه توسعه شهرنشینی و عدم توجه به اشتغال زایی و کارآفرینی موجب شده تا اغلب روستاها خالی از سکنه شوند و از پویایی و بالندگی گذشته های دور خبری نباشد.

روستاهای ایلام دچار مرگ تدریجی شدند/محرومیت تنها محصول قابل برداشت روستائیان

قدس آنلاین- غلامرضا محمدمرادی: استان ایلام یکی از استان های غربی ایران است که از قدیم الایام، صفا، صمیمیت، ‌ همبستگی و زندگی روستایی و عشایری آن بسیار دلنشین تر و جذاب تر از زندگی شهری بوده است و متأسفانه اکنون در روستاهای این استان، آن رمق و تاب و توان گذشته به چشم نمی خورد و بیشتر روستائیان زادگاه خود را رها کرده و به شهرنشینی کاذب روی آوره اند.

برای بررسی حال و روز روستاهای ایلام، نظر تنی چند از اهالی و مسئولان را جویا شده ایم که از نظر مخاطبان می گذرد:

اشتغال زایی و کارآفرینی پایدار؛ زمینه ساز حفظ و توسعه روستاها

یکی از اهالی روستای بان سرو با بیان اینکه متأسفانه بیشتر روستاها با کاهش شدید جمعیت مواجه شده اند، می گوید: به علت نبود شغل و درآمد پایدار در روستاها، اغلب خانوارهای روستایی برای امرار معاش و ادامه حیات، به شهر مهاجرت می کنند.

جلال مظفری با اشاره به اینکه به علت خشکسالی های چند سال اخیر؛ کشاورزی و دامداری در روستاهای استان ایلام از رونق افتاده است، اظهار می دارد: اغلب افرادی که اکنون در روستاها سکونت دارند، سالخوردگانی هستند که به علت نداشتن سرپناه و منبع درآمدی مناسب، از مهاجرت به شهر بازمانده اند.

وی با بیان اینکه جوانان روستا بعد از ازدواج، به علت نداشتن منبع درآمدی مناسب، بلافاصله به شهرنشینی و اجاره نشینی روی می آورند، می افزاید: دولتمردان باید برای حفظ و توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرها، زمینه اشتغال پایدار و کارآفرینی مناسب را در روستاها فراهم نمایند تا جوانان و نوجوانان بتوانند در کنار کانون گرم خانواده و محیط ساده و صمیمی روستا به خوبی کسب درآمد کنند و با امید و آرامش ادامه حیات دهند.

مهاجرت روستائیان برای تحصیل

یکی از اهالی روستای بهارستان با بیان اینکه امروزه از آن همه شوق و ذوقی که در گذشته های دور بر روستاها حاکم بود، هیچ خبری نیست، بیان می دارد: پیش از این دوران بی روح و ناامیدکننده کنونی، در این روستا و بر سر  هر کوی و برزن و مرتع و دره و تپه  چندین گله به چشم می خورد و تلاش و کوشش روستائیان حال و هوای دیگری داشت.

عیسی نظری با اشاره به اینکه اگر به روستاها و اهالی ساکن در آن توجه جدی شود، باز هم می توان امیدوار بود که روستاها بار دیگر جان بگیرند و همچون گذشته به کار و تولید روی بیاورند، یادآور می شود: متأسفانه روستاها و عشایر به طور کلی فراموش شده اند و غمخوار و فریادرسی ندارند و آنانی هم که در روستا مانده اند، از سر ناچاری است و به سختی در حال گذران زندگی هستند.

وی با بیان اینکه به علت کاهش شدید جمعیت روستاها و نبود زاد و ولدها، بیشتر روستاها فاقد دبستان، مدرسه راهنمایی و دبیرستان هستند و اندک دانش آموزان باقی مانده نیز راهی شهر و غربت می شوند، خاطرنشان می سازد: بیشتر خانواده ها به خاطر سرگردانی دانش آموزشان، مجبورند روستا را ترک و به شهر مهاجرت کنند.

نیاز به کارگاه های زودبازده

یکی از اهالی روستای بان بلوط(پارده) با بیان اینکه بیشتر روستاهای بخش چوار از آب آشامیدنی سالم بی بهره اند و آبرسانی به صورت سیار صورت می گیرد، می گوید: اگر در این خصوص چاره اندیشی اساسی صورت نگیرد، چه بسا که در چند سال آینده جز بنای ساختمان ها، اثری از اهالی سختکوش روستاها نباشد و همگی علی رغم میل باطنی شان به شهر مهاجرت کنند.

داریوش رضایی با اشاره به اینکه تأمین آب شرب سالم، ارائه خدمات متنوع و مختلف، گازرسانی، بهسازی و آسفالت جاده های روستایی باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد، تصریح می کند: دولتمردان می توانند با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض به روستائیان و عشایر و ایجاد کارگاه های کارآفرین و زودبازده، علاوه بر افزایش رونق کسب و کار و تثبیت روستاها؛ مهاجرت بی رویه روستائیان و عشایر به شهرها را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه هوای روستا بسیار سالم است و سادگی و ساده زیستی در روستاها موج می زند و اغلب مردم استان ایلام زندگی روستایی را بر زندگی پردغدغه و پرتلاطم شهری ترجیح می دهند، تأکید می کند: اگر در روستاها امکانات لازم برای امرار معاش و کسب و کار فراهم باشد، مهاجرت معکوس خواهد شد و بیشتر شهرنشینان راهی روستاها می شوند.

عشایر مرزداران واقعی

یکی از اهالی روستای بان امرود با بیان اینکه نقش روستاها و عشایر در ایجاد امنیت، ‌ مرزداری و مرزبانی بی نظیر است و هر خانوار روستایی به مثابه یک پاسگاه از میهن اسلامی مان حفاظت و حراست می کند، می گوید: بودجه، اعتبار و امکانات تخصیصی به روستاها نباید بر اساس سرانه جمعیتی باشد و بایستی بر مبنای نقش و تأثیر آنان در برقراری امنیت کشور، مورد توجه قرار گیرند.

قاسم علی ویسی با اشاره به اینکه روستائیان و عشایر مرزبانان و نگهبانان واقعی، همیشه بیدار، هوشیار و کم توقع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و بدون کوچکترین چشمداشتی و با جان و دل از میهن دفاع می کنند، اظهار می دارد: توجه به روستاها و عشایر، ‌ توجه به امنیت پایدار و زمینه ای برای پیشگیری از آسیب ها و چاش های آینده است.

وی با بیان اینکه دولت بایستی بیش از گذشته و همچون دوران دفاع مقدس و جهادسازندگی، به عشایر و روستاها توجه نماید، می افزاید: دولت باید با روحیه جهادی و با بسیج تمام منابع مالی و امکانات، به مقابله با مهاجرت بی رویه روستائیان برخیزد و نگذارد که روستاها بیش از این تخلیه شوند چرا که در آینده برای حل خلاء های امنیتی و احیاء مجدد روستاها، باید هزینه های هنگفتی را متحمل شد.

مشکل آب شرب

معاون امور عمرانی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه به استناد قانون برنامه پنجم توسعه، دولت و کمیته های برنامه ریزی استانی و شهرستانی موظف اند سالانه حداقل هشت درصد کل اعتبارات خود را برای توسعه روستاها منظور نمایند، می گوید: این اعتبار، مازاد بر اعتباراتی است که برای ایجاد زیرساخت های اساسی در روستاها هزینه می شود.

شاپور پولادی با اشاره به اینکه در شوراهای برنامه ریزی استان  این تأکید قانونی به خوبی اجرایی شده است، اظهار می دارد: با بهره گیری از اعتبارات این فصل، بهسازی و اجرای طرح هادی در روستاهای استان شتاب بیشتری گرفته است.

وی با بیان اینکه بنا بر پیشنهاد دولت و تصویب قانون بودجه سال جاری، برای اجرای طرح هادی و آسفالت معابر روستایی، قیر رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار می گیرد، می افزاید: برای رفع مشکلات آب شرب روستاها، دولت از محل صندوق توسعه ملی مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای ایجاد مجتمع های آبرسانی به روستاهای کشور اختصاص داده است.

معاون امور عمرانی استانداری ایلام با اشاره به اینکه با پیگیری ها و تلاش های مجدانه مسئولان استانی، اعتبارات بسیار خوبی برای ایجاد مجتمع های آبرسانی به استان ایلام تخصیص یافته است، بیان می دارد: تعدادی از این مجتمع ها هم اکنون درحال اجرا هستند و امیدواریم که با بهره برداری از این مجتمع ها، تعداد زیادی از روستاهای استان از نعمت آب شرب سالم برخوردار شوند.

شاپور پولادی با بیان اینکه برای اجرای تعداد اندکی از این مجتمع ها از جمله مجتمع آبرسانی به روستاهای بخش چوار با مشکلات اجتماعی و معارض مواجه شده ایم، یادآور می شود: امید است با پیگیری ها و رایزنی های محلی و اداری بتوانیم زمینه را برای اجرای این مجتمع های مهم و حیاتی را فراهم نماییم.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای مجتمع های آبرسانی به روستاهای استان ایلام تمام اعتبارات مورد نیاز تأمین و تخصیص یافته است، خاطرنشان می سازد: در برخی از مناطق استان با مشکل نبود منابع آبی برای تأمین آب شرب روستائیان مواجه هستیم و از نظر تأمین و تخصیص اعتبار کوچکترین مشکلی وجود ندارد.

معاون امور عمرانی استانداری ایلام با بیان اینکه هم اکنون مشکلات فراروی ایجاد مجتمع های آبرسانی در دهلران و چرداول حل و فصل شده است و در حال اجرا هستند، تصریح می کند: مجتمع های آبرسانی دشت عباس دهلران هم اکنون در حال اجرا و در آستانه بهره برداری قرار دارند.

شاپور پولادی با اشاره به اینکه بزرگترین مجتمع آبرسانی در شهرستان چرداول در حال اجرا است، تأکید می کند: با بهره برداری از این مجتمع، بیش از ۴۰ روستا از نعمت آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶ قطعاً شاخص بهره مندی روستاهای استان ایلام از آب شرب سالم لوله کشی شده، بیش از میانگین کشوری خواهد شد، می گوید: با بهره برداری از مجتمع های آبرسانی، میانگین بهره مندی روستاهای استان ایلام از آب شرب سالم به بیش از ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت.

نبود اشتغال پایدر؛ عامل اصلی مهاجرت روستائیان

معاون امور عمرانی استانداری ایلام با اشاره به اینکه در زمینه گازرسانی به روستاهای استان، تلاش های ارزشمندی به ثمر نشسته است، اظهار می دارد: شاخص استان ایلام از لحاظ برخورداری روستاها از نعمت گاز، از میانگین کشوری بالاتر است و پیش بینی می شود که تا پایان سال ۹۶ میزان بهرمندی روستاهای ایلام از نعمت گاز به ۸۵ درصد افزایش یابد.

شاپور پولادی با بیان اینکه دولت در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی روستائیان، برنامه ها و طرح های خوبی اندیشیده است، می افزاید: علی رغم تمام زیرساخت های مناسب ایجاد شده در روستاها، یکی از علل اصلی مهاجرت روستائیان به شهرها؛ عدم اشتغال جوانان روستایی است.

وی با اشاره به اینکه دولت برای ایجاد اشتغال در روستاها، تسهیلات هشت درصدی در نظر گرفته و در فاز اول برای هر استان ۲۰۰ میلیار ریال منظور شده است، بیان می دارد: استان ایلام جزء اولین استان هایی است که تا کنون توانسته است سقف این تسهیلات را تکمیل و پرونده متقاضیان را جهت پرداخت وام موردنیاز در اختیار بانک سینا قرار دهد.

معاون امور عمرانی استانداری ایلام با بیان اینکه از محل منابع مذکور برای چند شغل و حرفه که بازارشان اشباع شده و بهره وری و درآمدزایی چندانی ندارند، محدودیت پرداخت تسهیلات ایجاد شده است، یادآور می شود: توسعه و ایجاد مرغداری در کل کشور و بویژه استان ایلام، محدود و ممنوع شده است و هچگونه تسهیلاتی در این خصوص پرداخت نمی شود.

شاپور پولادی با اشاره به اینکه برای پرداخت تسهیلات به طرح های کارشناسی شده و اشتغال آفرین روستایی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، خاطرنشان می سازد: حدود ۴۸ پرونده طرح اشتغالزایی روستایی برای دریافت تسهیلات به بانک سینا ارجاع شده است و امیدواریم متقاضیان بتوانند تا پایان سالجاری تسهیلات خود را دریافت و ایجاد اشتغال نمایند.

وی با بیان اینکه دولت به مناطق محروم و مرزی توجه ویژه ای معطوف داشته است، تصریح می کند: سال گذشته و امسال اعتبارات مناسبی برای توسعه و احیاء مناطق محروم و مرزی استان ایلام منظور شد.

معاون امور عمرانی استانداری ایلام با اشاره به اینکه توجه به روستاها، زمینه ساز تولید، اشتغال و امنیت پایدار است، تأکید می کند: باید با اجرای طرح های عام المنفعه، کارآفرین و اشتغالزا، زمینه را برای بهبود، توسعه و احیاء روستاها فراهم نمائیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.