نعمان کورتولموش» بدون اشاره به تجاوز آنکارا به عراق و سوریه، خواستار وحدت جهان اسلام برای مقابله با رویدادی شد که وی آن را «سایس پیکو دوم» نامید.

وحدت جهان اسلام برای مقابله با «سایس پیکو دوم»/ نقش مؤثر عربستان!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آناتولی، «نعمان کورتولموش» معاون نخست وزیر ترکیه امروز در اظهاراتی درخصوص تفرقه افکنیِ امپریالیستی در خاورمیانه و وقوع «سایس پیکو دوم» در این منطقه هشدار داد و از کشورهای اسلامی خواست تا برای جلوگیری از آن با یکدیگر متحد شوند.

معاون نخست وزیر ترکیه گفت: جهان اسلام باید به درک شفافی درباره اوضاع خاورمیانه برسد. صد سال قبل (در سال ۱۹۱۶) امپریالیسم با پیمان «سایس پیکو» در منطقه توانست با ایجاد مرزها در این منطقه تفرقه افکنی کند. اکنون نیز با پروژه جدیدی به نام «سایس پیکو دوم» مواجه هستیم.

معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه خواستار اتحاد میان کشورهای اسلامی با هدف مواجهه با فتنه انگیزی شد.

وی بدون اشاره به حمایت کشورش از گروه های مسلح مبارز با دولت قانونی سوریه و نیز حضور نیروهای نظامی آنکارا در عراق که با مخالفت صریح دمشق و بغداد مواجه شده است، مدعی شد: ترکیه نمی خواهد شاهد فروپاشیِ کشورهایی نظیر عراق، سوریه و لیبی باشد.

«نعمان کورتولموش» ادعا کرد: باید برای خاتمه دادن به سیاست های تفرقه افکنانه با یکدیگر همکاری کرد. اتحاد ما عاملی مهم برای گسترش ثبات در منطقه خواهد بود.

این مقام ترکیه در توجیه روابط کشورش با ریاض بدون اشاره به حملات هوائی این کشور به یمن گفت: می بینیم که عربستان به ایفای نقش مؤثری در منطقه پرداخته است. ما هم اکنون در نقطه زمانی حساسی قرار گرفته ایم؛ یا باید تسلیم «سایس پیکو دوم» شویم و یا در مقابل فتنه انگیزی با هم متحد باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.