به نظرم تصمیم عربستان ارتباطی به لابی تیم مذاکره کننده ایرانی نداشته و دلیل اصلی این توافق فشارهای سیاسی و رقابت عربستان با روسیه به عنوان کشور صادرکننده غیر اوپک بوده است.

ایران به اهداف خود در اوپک نرسید/ کاهش سهمیه عربستان ربطی به لابی زنگنه ندارد/ برخی از اعضای اوپک توافق دیشب را رعایت نخواهند کرد

آلبرت بغزیان کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با اشاره به توافق دیروز اعضای اوپک درباره کاهش سقف تولید کشورهای عضو این سازمان به خبرنگار «قدس آنلاین» گفت: اگر چه بر اساس نتایج این توافق ایران به اهداف از قبل پیش بینی شده خود مبنی بر تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز نرسید، اما نکته مهم این است که ایران بر اساس توافق شکل گرفته جزء معدود کشورهایی است که موفق به افزایش میزان تولید و صادرات خود شده است. وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید و صادرات روسیه و عربستان به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت خام نفت دنیا اظهار داشت: تنها موفقیت ما در اجلاس روز گذشته این بود که طبق این توافق قرار شد، این کشورها با ظرفیت کامل خودشان وارد بازار نشوند.  
بغزیان با بیان این نکته که اگر چه ما به ظرفیت صادراتی مدنظرمان نرسیدم تصریح کرد: ما حتی در بهترین شرایط اقتصادی مان هرگز به ظرفیت کامل سهمیه خودمان در اوپک نرسیدیم و همیشه کشورهایی مانند ونزوئلا، کویت و عربستان کمبودهای موجود از جانب ما را جبران کردند.  
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در کنار افزایش تولید و صادرات، مصرف داخلی ما نیز افزایش یافته است لذا به نظر می رسد حتی اگر ظرفیت صادرات ما افزایش بیشتری می یافت کشورهای دیگر نیز صادرات خود را افزایش می دادند که در نهایت فایده ای برای ما نداشت. لذا از این جهت می توان ایران را برنده توافق شب گذشته دانست.  
وی درباره آینده بازار نفت با توجه به توافق روز گذشته اعضای اوپک به قدس آنلاین گفت: مسلما با این توافق قیمت نفت افزایش خواهد داشت اما بعید است افزایش قیمت ها بیش از ۱۰ درصد باشد چرا که این توافق فعلا بر روی کاغذ بوده و ممکن است از سوی برخی از  اعضای اوپک رعایت نشود.  
بغزیان تصریح کرد: اگر کشورهای عضو اوپک به کاهش تولید به خصوص در زمستان و ماه های آینده متعهد باشند شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود که البته این افزایش قیمت ها مقطعی و صرفا در ماه های آینده خواهد بود. وی افزود: به نظر می رسد با پایان فصل زمستان قیمت جهانی نفت مجددا کاهش یابد. ضمن اینکه افزایش قیمت ها در ماه های آینده باعث افزایش سرمایه گذاری در بخش نفت خواهد شد که این موضوع در وهله اول به ضرر کشورهای عضو اوپک است.
این کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر قطعی نبودن اجرای این توافق از سوی کشورهای عضو اوپک اظهار داشت: توافق مذکور فعلا روی کاغذ است و تجربه ثابت کرده برخی از کشورها علی رغم تعهدات خود به صورت مازاد دست به فروش نفت و افزایش صادرات خود می زنند.  
بغزیان در خاتمه درباره نقش لابی نفتی ایران در کاهش سهمیه عربستان و توافق روز گذشته خاطرنشان کرد: به نظرم تصمیم عربستان ارتباطی به لابی تیم مذاکره کننده ایرانی نداشته و دلیل اصلی این توافق فشارهای سیاسی و رقابت عربستان با روسیه به عنوان کشور صادرکننده غیر اوپک بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.