مشهد- سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی گفت:در دهه آخر صفر تعداد ۲۹۸ هزار زائر پیاده از نقاط مختلف کشور و همچنین 4 هزار زائر خارجی به مشهد مقدس سفر کردند.

۲۹۸ هزار زائر پیاده به مشهد سفر کردند/مشهد میزبان ۴ هزار زائر خارجی

حسین رضایی در این رابطه به قدس آنلاین گفت: این تعداد زائر و دلباخته اهل بیت(ع) از ۶ محور شهر های قوچان ، نیشابور، تربت حیدریه، فریمان، سرخس و کلات و در قالب دو هزار ۶۰ کاروان از ۱۹ استان کشور وارد مشهد شدند.

وی با اشاره به رشد ۱۳ درصد جمعیت زائران پیاده نسبت به همین زمان در سال گذشته گفت: ۴۱ درصد زائران را بانوان و ۵۹ درصد را مردان تشکیل دادند.

وی بزرگ ترین کاروان های زیارتی پیاده را شامل هیات رهپویان ولایت از نیشابور با سه هزار نفر و همچنین بانوان زائر و دانشجویان دانشگاههای کشور با یک هزار و ۸۰۰ نفر و کوچک ترین کاروان هیات غریبان الرضا (ع)کاشان را با ۲۲  زائر معرفی کرد.

خدمت رسانی به زائران

وی با بیان اینکه خدمت رسانی به زائران پیاده در سه قالب شامل خدمات رفاهی، درمانی و فرهنگی بود افزود: طی این ایام ۲۶۰ ایستگاه صلواتی در مسیرهای جاده ای به زائران خدمت می داد که بزرگ ترین آنها ایستگاه خدمه آستان قدس رضوی با ظرفیت خواب بیش از پنج هزار نفر در ملک آباد نزدیکی مشهد و کوچک ترین در مسیر جاده فریمان توسط یک خانواده روستائی ایجاد شده بود .

وی ادامه داد: در مشهد ۲۴۰ مرکز اسکان با کلیه خدمات با ظرفیت ۱۱۰ هزار نفر برای پذیرائی از زائرانی که محل اقامت نداشتند توسط واحد اسکان جمعیت خدمتگزار و همکاری دستگاههای مختلف استان آماده شده بود که از این تعداد ۱۸۰مدرسه و بقیه حسینیه ها و سالن های ورزشی و منازل مردم مشهد بود.

رضایی بیان کرد: در مجموع ۷۵ هزار و ۴۲۰ نفر با اقامت سه روزه و صبحانه ناهار شام و خدمات درمانی رایگان در مشهد طی روزهای آخر صفر اسکان یافتند و بقیه زائران پیاده وارد شده، محل اسکان خود را از قبل تدارک دیده بودند.

میهمانان خارجی

وی همچنین با بیان اینکه مشهد در دهه پایانی ماه صفر پذیرای بیش از چهار زائر از کشورهای افغانستان، عراق و ترکیه بود ادامه داد: کاروانهای خارجی از کشورهای افغانستان ، ترکیه و عراق در مجموع با چهار هزار و ۹۰ زائر امسال به مشهذد مقدس عزیمت کردند.

وی با اعلام اینکه شعاع عملیاتی خدمت رسانی ۸۰۰ کیلومتر محورهای منتهی به مشهد بوده ، گفت : این حضور زائران پیاده خود عاملی از همدلی مردم و مسئولان و تقویت فرهنگ میزبانی بود به گونه ای که شوراهای اسلامی روستائی ، هیات مدیره بقاع متبرکه و امام زادگان، مساجد و حسینه های بین راهی و مردم استانهای گلستان، خراسان شمالی و جنوبی و سمنان و اهالی روستای اهل سنت جمالده با ایجاد ایستگاه های بین راهی به زائران خدمات دادند.

وی رفع مشکل آبرسانی به ایستگاههای بین شهری با تشکیل هیات سقاهای رضوی توسط واحد جاده ای جمعیت خدمتگزار با حضور ۸۰ تانکر آبرسان مردمی و شهرداری و کمک آبفای مشهد، اعزام پاکبانان افتخاری تا شعاع ۱۰ کیلومتری مشهد و اعزام اتوبوس برا ی مسیر های جاده ای، توسط معاونت خدمات شهری شهرداری و ایجاد قرارگاه فرهنگی با مدیریت اداره کل فرهنگی معاونت زیارت استانداری و محوریت حوزه علمیه برای اعزام مبلغان را از دیگر خدمات دراین حوزه  عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.