یزد- مدیرکل بهزیستی یزد گفت:هرچند عوامل محیطی چون حوادث و برخی بیماری ها به بروز معلولیت هنگام تولد منجر می شود اما ۵۰ درصد علت معلولیت های بدو تولد ناشی از عوامل ژنتیکی است.

۵۰ درصد معلولیتها ناشی از عوامل ژنتیکی است

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل بهزیستی استان یزد ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ۶۵۰ میلیون معلول در جهان وجود دارد و روزانه حدود ۲۳ هزار معلول به جمعیت معلولان جهان افزوده می‌شود.

عفتی گفت: در حال حاضر آمار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان بزرگترین و تخصصی‌ترین  سازمان دولتی متولی امور معلولان براساس قانون تشکیل سازمان بهزیستی، نزدیک به یک‌میلیون و ۲۹۵ هزار نفر است که ۶۳ و هفت دهم درصد آنها را مردان و سه و ۳۶ صدم درصد را زنان معلول تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در استان یزد پیش‌بینی می‌شود که حدود ۵۰ هزار نفر دچار معلولیت‌های بارز متوسط تا شدید باشند که در حال حاضر ۲۵ هزار و ۲۰۰ نفر از این افراد به صورت مستقیم تحت پوشش سازمان بهزیستی استان یزد هستند.

عفتی گفت: ۴۰درصد معلولان استان جسمی حرکتی، ۲۷ درصد معلول ذهنی و مابقی دارای معلولیت شنوایی، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند.
وی افزود: در استان یزد ۱۴۵ مرکز و موسسه غیردولتی و ۲۳ مرکز دولتی خدماتی در حوزه توانبخشی به معلولان و سالمندان خدمات ارائه می کنند.
عفتی گفت :بمنظور پیشگیری از تولد نوزاد معلول سال گذشته ۱۵۰ مورد سقط جنین در این استان انجام شده است.
وی تصریح کرد: برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول در استان باید آگاهی خانواده ها در زمینه بروز معلولیت را با برگزاری کلاسهای آموزشی و مشاوره پیش از ازدواج افزایش دهیم.

مدیرکل بهزیستی در مورد طرح های آموزشی و پیشگیرانه این اداره کل افزود: طرح مشاوره پیش از ازدواج از جمله طرح‌های این اداره کل است که به موجب آن تاکنون یک هزارو ۵۵۰ زوج با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان انجام شده است.

عفتی با بیان این که در سال گذشته مجموعاً بیش از ۱۱ هزار مورد پرونده مشاوره ژنتیک در استان تشکیل شده است، اظهار داشت: بحث فرهنگ پیشگیری یکی از ضروری‌ترین دغدغه‌های کاهش آمار بروز معلولیت‌ها است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.