زاهدان- عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تالاب ها نه تنها از نظر تنوع زیستی بسیار با ارزش هستند بلکه به عنوان یک میراث منحصر به فرد فرهنگی نیز تلقی می‌شوند.

تالاب ها به عنوان میراث منحصر به فرد فرهنگی تلقی می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر غلامرضا نوری گفت: تالاب ها از جمله پرتولیدترین محیط‌های جهان هستند و ارزش اقتصادی آنها سالانه چندین میلیون دلار است.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه گفت: ارزش اکولوژیک هر هکتار از اکوسیستم‌های زراعی سالانه ۱۰۰ دلار در هکتار، جنگل تا ۲۰۰۰ دلار در هکتار و مراتع تا ۱۵۰۰ دلار در هکتار محاسبه شده است.

وی تصریح کرد: در حالی که ارزش اکولوژیک سالانه تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها و ۲۰۰ برابر زمین‌های زراعی برآورده شده است، تالاب‌ها با فراهم ساختن آب و قابلیت تولید اولیه، نقش مهمی در بقای گیاهان و جانوران وابسته به خود ایفا می‌کنند.

به گفته نوری از بین ۲۰ هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان بیش از ۴۰ درصد آنها در تالاب‌ها زندگی می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: تالاب ها نه تنها از نظر تنوع زیستی بسیار با ارزش هستند بلکه به عنوان یک میراث منحصر به فرد فرهنگی نیز تلقی می‌شوند.

وی اظهار کرد: تالاب ناحیه‌ای از مظاهر طبیعی خدادادی است که در روند پیدایش، خاک آن به وسیله آب‌های سطحی و زیرزمینی به صورت اشباع درآمده و طی یک دوره کافی و تحت شرایط عادی، محیطی طبیعی را تشکیل داده و دارای توالی زیستی است.

نوری در ادامه گفت: این مجموعه اکوسیستم دارای جوامعی از گیاهان و جانوران ویژه است که امکان سازگاری در چنین شرایط اکولوژیکی را دارا هستند.

وی بیان کرد: تالاب‌ها در شمال، مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان گسترده شده‌اند که اکنون با مشکل خشکسالی و کم آبی مواجه‌اند و خود به نوعی خسارات زیست محیطی و اقتصادی زیادی به منطقه وارد کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تالاب هامون هیرمند، صابری، تالاب لولکدان، تالاب هامون جازموریان و تالاب هامون ماشکیل از جمله تالاب‌های استان سیستان و بلوچستان هستند که اکثر آنها با خشکسالی مواجه شده و از بین رفته‌اند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.