خوشبختانه در سه ماه اول سال که هم زمان با کاشت این محصول است میزان بارندگی ها مناسب بوده و حداقل میزان تولید این محصول از بابت این خشکسالی ها کاهشی نداشته است به نحوی که میزان تولید برنج در سال جاری بالای ۲ میلیون و دویست هزار تن بود.

 میزان تولید برنج به رغم خشکسالی های اخیر روندی افزایشی داشته/دلایل کاهش مصرف سرانه برنج در ایران درعین افزایش تولید؟

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران با واکنش به گزارش بانک مرکزی مبنی بر کاهش مصرف سرانه برنج در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته به خبرنگار قدس آنلاین گفت: به نظر می رسد برخلاف آمار موجود مصرف سرانه برنج کاهشی نداشته بلکه به سمت واقعی تر شدن عدد مصرف سرانه حرکت کرده است. وی با اشاره به آمارهای مصرف سرانه در سال ۹۱ اظهار داشت:  اگر به آمار سال های ۹۰ تا ۹۱  نگاهی بیندازیم خواهیم دید در آن سال ها که تنظیم بازار برعهده وزارت بازرگانی بود مصرف سرانه برنج عددی حدود ۴۲ کیلوگرم اعلام می شد.

علیزاده با تاکید بر واقعی نبودن آمار مصرف سرانه بالای ۴۰ کیلوگرم در کشور اظهار داشت: به نظر می رسد با تغییراتی که از سال ۹۳ در نحوه تعیین محاسبه مصرف سرانه برنج ایجاد شد مصرف سرانه برنج در کشور به واقعیت نزدیک تر شده باشد.

دبیرانجمن برنج ایران با طرح این پرسش که تغذیه عموم مردم ایران در کدام جهت حرکت کرده است خاطرنشان کرد: به نظر می رسد امروز اگر بخش عمده ای از جوانان بین یک پرس چلو خورشت قیمه و قرمه یا پیتزا و لازانیا حق انتخاب داشته باشند فرهنگ تغذیه ای نسل جوان ما به شکلی تغییر داشته که فست فود ها از اولویت بالاتری برخوردارند.  وی ادامه داد: برای افرادی که سن و سال بیشتری دارند. مسائل سلامتی مهم تر بوده لذا از مصرف مواد نشاسته ای مانند برنج اجتناب می کنند. که همین دو موضوع در نهایت کاهش مصرف برنج را در پی داشته است.

علیزاده با اشاره به تغییر فرهنگ تغذیه ای مردم حتی اهالی شمال  تصریح کرد: در گذشته بسیاری از اهالی کشور حتی در وعده صبحانه نیز برنج می خوردند در حالیکه امروز حتی در بسیاری از غذاخوری های این شهر سرو کته کتاب نیز مرسوم نیست. دبیر انجمن برنج ایران درباره دلیل اصلی این کاهش مصرف اظهار داشت: تغییر الگوی تغذیه ای مردم در کنار کاهش قدرت خرید دو عامل عمده در کاهش سرانه مصرف برنج است.

وی افزود: وزارت بهداشت در پژوهشی در سال ۹۴ که یافته های آن بنا بر صلاحدید این وزارتخانه اعلام عمومی نشد سرانه مصرف برنج هر ایرانی در روز را کمتر از ۹۰ گرم اعلام کرد که بر این اساس می توان گفت مصرف سرانه سالیانه هر ایرانی زیر ۳۶ کیلوگرم است.

علیزاده در ادامه این گفتگو با تاکید بر عدم کاهش سرانه مصرف برنج در سال های اخیر به قدس آنلاین گفت: با این وجود من کاهش مصرف سرانه برنج در کشور را قبول نداشته و معتقدم در سال های اخیر آمار مصرف سرانه به نوعی اصلاح شده است.

این فعال صنفی با تایید افزایش تولید برنج در سال ۹۵ تصریح کرد: اگر چه ما در سال جاری به شدت خشکسالی داشتیم اما خوشبختانه زمان کشت و رشد برنج با سایر محصولات زراعی مغایرت دارد که همین موضوع هیچ محدودیتی برای این محصول ایجاد نکرد. وی در خاتمه با اشاره به فصل بهار به عنوان زمان کاشت و برداشت برنج خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سه ماه اول سال که هم زمان با کاشت این محصول است میزان بارندگی ها مناسب بوده و حداقل میزان تولید این محصول از بابت این خشکسالی ها کاهشی نداشته است به نحوی که میزان تولید برنج در سال جاری بالای ۲ میلیون و دویست هزار تن بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.