بهرام قاسمی تصریح کرد: اگر این تحریم‌ها اجرایی شود قطعا نقض کامل برجام است و ما از حقوق خود برخورداریم که در مقابل آن واکنش لازم را داشته باشیم. البته مقام معظم رهبری و دیگر مقامات کشور در این زمینه موضع‌گیری داشته‌اند.

تحریم‌ها اجرایی شود قطعا نقض کامل برجام است/ اوباما مصوبه را وتو نخواهد کرد

به گزارش «قدس آنلاین» ‌ به نقل از خبرگزاری فارس: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به پرسش‌های آنها که عمدتا حول محور برجام و رای موافق سنای آمریکا به تمدید ISA می‌چرخید، پاسخ گفت.

یکی از خبرنگاران با بیان اینکه منتقدان داخلی برجام، تاکید وزارت امور خارجه بر چندجانبه بودن برجام و همراهی اروپا با ایران درباره اجرای آن را نادرست خوانده و عنوان می‌کنند که آمریکا با همراهی اروپا توانست اجماعی علیه ایران ایجاد کند، از قاسمی در این باره سؤال کرد که وی گفت: انتظار ما از کشورهایی از جمله اروپایی‌ها که در مجموعه ۱+۵ و شورای امنیت بودند و در این نشست‌ها نقش و حضور داشتند این است که بر تعهداتشان باقی بمانند و این انتظار طبیعی است و بی‌جا و بی ربط نیست.

وی افزود: اما اگر تصور کنیم که می‌شود در مورد هر کشوری تضمینی وجود داشته باشد که تا نهایت با شما همراه خواهد بود، این یک اشتباه محض است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کشورها در مقاطع مختلف ممکن است از مصالح خودشان و اصول دیگری تبعیت کنند که با با مصالح و روابط شما متمایز باشد، اما انتظار طبیعی و واقعی این است که اروپا و سه کشور (انگلیس، فرانسه و آلمان) در برجام و تفاهماتی که صورت گرفته در کنار ایران بایستند و ما این انتظار را داریم و برای آن تلاش خواهیم کرد.

قاسمی گفت: امیدواریم اروپا نقش تاریخی خود را ایفا کند و نشان دهد که منطقه‌ای قابل اتکا و اعتماد است.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: ما به عنوان وزارت خارجه و دولت با تمام توان تلاش خواهیم کرد روندی که در آمریکا آغاز شده را متوقف کنیم و وضعیت را به گذشته برگردانیم. در همین زمینه مذاکراتی داریم و تماس‌هایی را با همه طرف‌ها داشتیم.

وی به مذاکرات ظریف با چینی‌ها اشاره کرد و افزود: چینی‌ها مواضع مثبت و قاطعی داشتند و فکر می‌کنم دیگران هم این درک و فهم را از برجام دارند و به این راحتی نمی‌توانند به سمت نقض برجام حرکت کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: امیدواریم با وجود سازمان‌های مردم نهاد (NGO ها) و اندیشکده‌ها و استقلال آنها، دولت‌های اروپایی در مسیر منطقی و واقع‌بینانه‌ای که از آنها انتظار است حرکت کنند و اجازه ندهند دیگران در تخریب تفاهمی که به وجود آمده جلو بروند و راهشان را ادامه دهند.

قاسمی با تأکید بر اینکه ما بر تعهداتمان استوار هستیم تا جایی که دیگران استوار باشند و به آن احترام بگذارند، یادآور شد: اگر دیگران متعهد باقی نمانند، وضعیت ما به لحاظ حقوقی و غیرحقوقی روشن است، ما همه ابزارهای حقوقی برجام را دارمی و هم ابزار دیگری که طرف‌های ما از آن به خوبی آگاه هستند.

وی با بیان اینکه نگرانی عمده‌ای نداریم، تصریح کرد: این خلف وعده، بدعهدی و کارشکنی‌ها ما را بدبین‌تر و مردم ما را دلسردتر خواهد کرد و آمریکا و برخی در اروپا که در این مسیر قرار گیرند قابل اتکا و اعتماد نیستند و ما باید مسیر دیگری را در منطقه و جهان پی بگیریم.

* اخبار درون آمریکا حاکی از آن است که اوباما مصوبه جدید را وتو نخواهد کرد و امضا خواهد کرد

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ملاقات علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و اعلام اعتراض ایران و اینکه چه تضمینی وجود دارد که اوباما مانع اجرای تحریم‌های تمدید شده شود، اظهار داشت: آقای صالحی مواضع ایران را در این دیدار مطرح کردند. این دیدارها طبیعی است و فکر نمی‌کنم به دلیل خاصی صورت گرفته باشد.

وی افزود: آنچه که ما در رفتار آمریکایی‌ها شاهد بودیم غیرطبیعی نیست، آمریکا کشوری است که به بدعهدی، کارشکنی، روش‌های خشن و غیرواقع‌بینانه به خصوص درباره جمهوری اسلامی عادت داشته است و ما تجارب تلخی را در دهه‌های گذشته و در دخالت‌های آنها قبل از انقلاب و مسائل بعدی در ۳۷ سال گذشته داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سیاست پیش‌بینی کردن کار اشتباهی است، عنوان کرد: اینکه چه خواهد شد در دولت بعدی آمریکا قرار نیست ما پیش‌بینی کنیم و باید منتظر ماند و دید که روند تحولات درون آمریکا چگونه پیش خواهد رفت.

قاسمی تاکید کرد: وضعیت درون آمریکا، هیأت حاکمه و انتصاباتی که صورت می‌گیرد را رصد می‌کنیم.

وی ادامه داد: بر خود نمی‌بینم که در خصوص وضعیت دولت آتی آمریکا صحبت کنم، اما در خصوص اینکه اوباما چه خواهد کرد، تصور بر این بود که اوباما بر اساس تعهداتی که داشت باید این مصوبات را وتو می‌کرد، اما اخباری که از درون آمریکا وجود دارد، حکایت از این دارد که احتمالا مصوبات سنا و کنگره را وتو نخواهد کرد و آن را امضا خواهد کرد.

* برجام توافقی دوجانبه نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات روز گذشته رئیس‌ جمهور ایران در خصوص پاسخ به نقض برجام و اینکه ایران با چه ابزاری به این نقض پاسخ خواهد داد، تصریح کرد: آنچه در مجلس سنا اتفاق افتاد و تحولات بعدی که باید دید چگونه اتفاق می‌افتد، یک خلف وعده و خلاف در جهت توافقات قبلی بوده که قابل پذیرش و قبول نیست و یک خلاف روشن است.

قاسمی افزود: برجام یک توافق دوجانبه نیست و توافقی بین ۱+۵ و ایران است. یک پشتوانه قوی بین‌المللی خواهد داشت و نقض برجام یا خلاف آن عمل کردن، چیزی نیست که به سادگی اتفاق بیفتد و شدنی باشد.

وی ادامه داد: اگر فکر کنیم که فرزانگان، اندیشمندان و خردمندانی در حاکمیت آمریکا وجود دارند، قطعا نمی‌توانند به سمت خلاف برجام و نقض برجام حرکت کنند. خوشبین هستم نهایت مسیر در همین ریلی که قرار دارد، ادامه نیابد و مسیر تغییر کند.

قاسمی تصریح کرد: آمریکا و دیگر کشورها نمی‌توانند و این قدرت را ندارند که به تنهایی با این تعهد چندجانبه مخالفت کنند.

وی گفت: امیدوارم وضعیت در مسیر دیگری قرار بگیرد که نهایتا به نفع جامعه جهانی و همه ما خواهد بود. ما به عنوان کشوری متمدن که قوانین آن بر مبانی اسلامی استوار است، پیشقدم برای نقض برجام یا نادیده گرفتن تعهدات خودمان نخواهیم بود. در هر شرایطی تا دیگران اقدامی نکنند پیشقدم برای نادیده گرفتن تعهداتمان نیستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اگر آمریکا و سایرین که در این تفاهم حضور داشتند بخواهند نقض برجام را انجام دهند و خلاف برجام عمل کنند دستمان باز است و همانطور که هوشمندانه و با تدبیر لازم از ابتدا وارد مذاکرات شدیم و به تفاهماتی رسیدیم به همان میزان از ابتدا آن حساسیت و هوشیاری در ایران و در دولت و دستگاه‌های ذیربط وجود داشت و پیش‌بینی‌های لازم را برای هرگونه خلف وعده و کارشکنی کرده‌ایم و برای همه موارد و در همه شرایط به اندازه‌های خودش طراحی داریم و بر اساس عمل و اقدام دیگران ورود خواهیم کرد و پاسخ مقتضی و متناسب را خواهیم داد.

قاسمی خاطرنشان کرد: ملت ایران برای رسیدن به این نقطه زحمات زیادی را کشیده و اجازه نخواهیم داد که دیگران حق ملت ایران را ضایع کنند و به عنوان دولت نمی‌توانیم حق ملت را نادیده بگیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کاری که در سنا صورت گرفت را غیراخلافی و غیرخردمندانه خواند و افزود: هشدارها و توصیه‌های لازم را همه اعم از شرکای آمریکا و دیگر اعضای ۱+۵ باید به آمریکا بدهند و این موضوع نباید قربانی انتقال قدرت در آمریکا شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما نگران تحریم‌های مجدد نخواهیم بود، عنوان کرد: ایران قدرتی مهم در حوزه‌های مختلف حضور دارد و ما برای هر اقدام طرف مقابل برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به نظر می‌رسد دیگر دولت‌ها هم خیلی نمی‌توانند به اجماع گذشته برگردند و از تحریم‌هایی که توسط آمریکا صورت گرفت، استقبال کنند.

* پیام پوتین برای رهبران سیاسی ایران

خبرنگار دیگری درباره پیغام پوتین برای ایران سؤال کرد که وی گفت: نماینده پوتین در پاسخ به تماس تلفنی روحانی سفری به تهران داشت و حامل پیام آقای پوتین برای رهبران سیاسی ایران بود. در دیداری که با آقای ولایتی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور داشت، مطالبی را در حوزه‌های مختلف اعم از دوجانبه و منطقه مطرح کرد.

وی افزود: یکی از مسائلی که در رابطه با آن رایزنی داشتیم سوریه است و در این سفر مطالبی در این زمینه عنوان شد و طرف روس پاسخ‌هایی را دریافت کرد. با توجه به نوع رابطه راهبردی و نزدیکی که همواره بین تهران و مسکو داشتیم به خصوص در دوران اخیر و تحولات بسیار پیچیده و مبهم منطقه، این سفرها و رایزنی‌ها وجود دارد.

قاسمی ادامه داد: امروز هم معاون وزیر خارجه روسیه در تهران است و مذاکراتی را با معاون وزیر خارجه ایران انجام خواهد داد. در برهه حساس در منطقه و جهان، رایزنی‌های ما تنگاتنگ‌تر و گسترده‌تر است و امیدوارم این رایزنی‌ها بتواند به همگرایی بیشتر ما در برخی مسائل منطقه بینجامد.

وی با بیان اینکه می‌توانیم بخشی از همکاری‌ها را تعمیق ببخشیم، اظهار داشت: تلاش دو کشور و اراده حاکم بر تهران و مسکو بر این است که بتوانیم در بحث دوجانبه و ابعاد سیاسی، اقتصادی، صنعتی و فنی و دیگر حوزه‌ها، همکاریمان را تا حد امکان جلو ببریم.

* استفاده روسیه از نوژه در شرایط فعلی منتفی است

خبرنگاری درباره استفاده مجدد روسیه از پایگاه نوژه در همدان سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره عنوان کرد:‌همکاری‌های ما با روسیه در برخی حوزه‌ها عمیق است و منافع مشترکی در منطقه و حوزه‌های مشخص داریم.

وی با بیان اینکه در گذشته برخی همکاری‌ها را تجربه کردیم که موفق بود و آنها را ادامه خواهیم داد، اظهار داشت: اینکه نیاز است روس‌ها مجددا از فضای ما مثل گذشته استفاده کنند، بستگی به شرایط آتی دارد و در شرایط فعلی آن را منتفی می‌دانم و در برهه‌ای که هستیم نیاز به چنین اقدامی نداریم.

قاسمی افزود: اگر ما در هر شرایطی نیاز به همکاری مشخص در چنین حوزه‌هایی داشته باشیم با هماهنگی قبلی و با مجوزهایی که می‌توانیم صادر کنیم و اقداماتی که باید انجام دهیم، می‌توانیم این همکاری‌ها را داشته باشیم.

* روس‌ها به تعهداتشان پایبند بوده‌اند

به گزارش فارس، یکی از خبرنگاران نیز درباره اظهارات نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اینکه اس-۳۰۰ کاملا به ایران تحویل داده شده، سوال کرد که قاسمی در این باره عنوان کرد: وقتی صحبت از همکاری‌های نزدیک و اساسی با روسیه می‌کنیم، نشانگر آن است که روند همکاری‌ ما رو به جلو و مثبت است و مشکل اساسی وجود ندارد.

وی افزود: در تعهداتی که دولت روسیه نسبت به ما در برخی حوزه‌های نظامی مثل اس-۳۰۰ داشته، این همکاری‌ها با دقت، منظم و با سرعت لازم به پیش رفته و آنها به تعهداتشان پایبند بوده و آن را اجرا کردند و این مسیر ادامه خواهد داشت و ما همکاری‌های خود را در حوزه‌های دفاعی خواهیم داشت.

* توصیه به مسئولان میانمار

خبرنگاری درباره وضعیت مسلمانان میانمار سؤال کرد که قاسمی اظهار داشت: هرگونه برخورد تبعیض آمیز و خشونت در مورد هر اقلیت، مذهب و گروهی در هر کشور محکوم است و این تبعیض و اعمال خشونت محکوم می‌باشد.

قاسمی به حاکمان و مسئولان میانمار توصیه کرد که برای حفظ کشور و ثبات و امنیتشان به یک راهکار خردمندانه و مرضی الطرفینی روی بیاورند و از اعمال تبعیض و خشونت علیه گروه‌ها و مسلمانان خودداری کنند و افزود: چون با اعمال خشونت بیشتر می‌توانند بخشی از جامعه را به سمت افراط گرایی سوق بدهند که برای آن کشور و منطقه خطرناک است و به رشد گروه‌های افراط گرا در منطقه منجر می شود که به مصلحت هیچ کس در منطقه و جهان نخواهد بود.

* هنوز یمن قربانی تجاوزات مکرر و سوءنیت‌های دولت عربستان است

خبرنگاری در خصوص تشکیل دولت نجات ملی در یمن اظهار داشت: مواضع ما درباره توقف خشونت و مذاکرات و رایزنی سیاسی و نشست و تفاهم بین گروه‌های ملی و محلی یمن روشن است و از ابتدا استقبال کردیم که گروه‌های یمنی بتوانند خودشان بدون دخالت خارجی دور یک میز بنشینند و در یک مذاکرات سیاسی به تفاهمی جامع برسند که کشور را از وضعیت موجود خارج کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: متاسفانه هنوز یمن قربانی تجاوزات مکرر و سوءنیت‌های دولت عربستان است. امیدواریم گفت‌وگویی که آغاز شده راهی را باز کند برای یک نشست فراگیر و همه جانبه برای خروج یمن از بحران فعلی و رسیدن به یک راهکار اساسی و سیاسی و درازمدت و توقف خشونت و ایجاد فضای مناسب برای روند دموکراتیک و توسعه سیاسی که برخی از کشورهای منطقه ما شدیدا به آن نیازمند هستند.

* نازنین زاغری

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت نازنین زاغری سؤال کرد که قاسمی گفت از تحول جدیدی اطلاع ندارم و توصیه می‌کنم از سیستم قضایی کشور سوال کنید.

* حجم تجارت با آمریکا رقم درشت و قابل اعتنایی نیست

یکی از خبرنگاران با اشاره به بیانیه ۲۶۴ نماینده مجلس برای اقدام متقابل و سریع دولت در قبال نقض برجام از سوی آمریکا و همچنین طرح ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی از سخنگوی وزارت خارجه درباره میزان همکاری تجاری و اقتصادی با آمریکا سؤال کرد که وی پاسخ داد: مجلس یکی از ارکان قوی در نظام جمهوری اسلامی است و حق طبیعی نمایندگان است که براساس قانون اساسی و چارچوبی که برایشان تعیین شده، هر سؤالی را داشته و هر اقدامی را که صلاح می‌دانند، داشته باشند و وزارت خارجه اگر مورد سؤال قرار گیرد، پاسخگو خواهد بود.

وی ادامه داد: لوایح در مجلس در صحن علنی مطرح و بعد از تصویب به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و در نهایت اجرا می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تجارت با آمریکا با بیان اینکه در حد مشخص و محدودی است، عنوان کرد: این میزان چندان زیاد نیست و از گذشته بخشی از اقلام را وارد یا صادر می‌کردیم و حجم تجارت ما رقم درشت و قابل اعتنایی نیست.

* نقض حقوق بشر توسط عربستان در یمن

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مطلب منتشر شده در روزنامه گاردین که به نقل از وزارت دفاع انگلستان عنوان کرده که این وزارتخانه شواهدی مبنی بر نقض حقوق بشر در یمن پیدا نکرده است، عنوان کرد: بسیاری از موسسات اروپایی، سازمان‌های مردم نهاد و بین‌المللی درباره جنایات جنگی عربستان در یمن در طی یک سال گذشته مطالبی را نوشته‌اند و اسناد آن نیز موجود است.

وی افزود: عربستان یکجانبه و به صورت فجیعی غیرنظامیان در یمن را هدف بمباران‌های خود قرار داد و این اتفاقات ضد حقوق بشری در یمن صورت گرفته است.

قاسمی اضافه کرد: این حرف بی ربطی است که گفته شده و آنچه را که گاردین نوشته بدون آنکه بخواهم توهینی به این روزنامه کنم، یک طنز تلقی می‌کنم. گهگاهی فریب این عناوین را می‌خوریم و الزاما هر آنچه می‌نویسند صحیح و دقیق نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: فجایعی که در یمن توسط عربستان صورت گرفته، پنهان نیست.

* تحول خاصی در روابط با کانادا اتفاق نیفتاده

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آخرین تحولات در مناسبات تهران و اتاوا با بیان اینکه تحول خاصی در مورد کانادا اتفاق نیفتاده، گفت: روابط الزاماتی دارد و باز شدن بخش‌های کنسولی در دو کشور تا الزامات و تعهدات که بخشی حقوقی است، انجام نشود فرآیند را کوتاه مدت نمی‌بینیم و خوشبین نیستیم.

وی افزود: منتظر هستیم اتفاقات و روندهایی که باید صورت می‌گرفته، اتفاق بیفتد و به انجام برسد تا بتوانیم مسیر را دنبال کنیم. ولی به هر حال ارتباطات وجود دارد ولی تحول ویژه‌ای که بتوانم از آن به عنوان خبر و گام ویژه‌ای نام ببرم، وجود نداشته است.

* استقبال از ابراز تمایل ترکیه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ابراز تمایل ترکیه برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت با ایران عنوان کرد: اینکه بتوانیم با پول ملی کشورهایی که از قدرت اقتصادی کافی برخوردارند، معامله و تجارت انجام دهیم نه از امروز بلکه از گذشته نیز علاقه‌مند به این موضوع بودیم و این مباحث با برخی کشورها در چند سال گذشته مطرح بوده است.

وی افزود: آنچه امروز ترکیه مطرح می‌کند اگر بحث جدی و درازمدت باشد، ایده قابل استقبالی است و می‌توانیم از آن استقبال کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر حلقه‌ای در این زمینه شکل گیرد و توسعه یابد، نقطه عطفی جدید تلقی می‌شود.

قاسمی در عین حال یادآور شد: البته این کار ساده‌ای نیست و نیازمند جدیت و اراده بالایی است و به همراهی و همکاری نیاز دارد و اگر بتوان این ایده را شدنی کرد، می‌توانیم به آن بپیوندیم.

* اجرای تحریم‌ها نقض برجام

 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره ISA عنوان کرد: امیدوارم مسیری که تا الان طی شده و مسیر تحریمی کارشکنانه و یکی از بدعهدی‌های درشت دولت آمریکا، تغییر یابد.

وی تصریح کرد: اگر این تحریم‌ها اجرایی شود قطعا نقض کامل برجام است و ما از حقوق خود برخورداریم که در مقابل آن واکنش لازم را داشته باشیم. البته مقام معظم رهبری و دیگر مقامات کشور در این زمینه موضع‌گیری داشته‌اند.

قاسمی با بیان اینکه بخشی که از بحث ایسا و داماتو که با برجام تداخل پیدا می‌کرد، غیر فعال بوده و باید غیرفعال بشود، گفت: اگر وضعیت کنونی به اجرایی شدن بخش‌های غیرفعال منجر شود، سنگ قبری است که می‌شود گفت آمریکایی‌ها روی برجام خواهند گذاشت.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: هنوز می‌خواهم خوشبین باشم و فکر کنم این اشتباهی است که کسانی پیدا می‌شوند و آن را تصحیح کرده و مسیر را به جای اصلی خود برمی‌گردانند.

*هیچ اقدام منفی آمریکا را بی پاسخ نخواهیم گذاشت

وی نفس تحریم را قابل سرزنش و محکوم و غیرقابل پذیرش خواند و افزود: از طرق مختلف اعم از حقوقی و غیرحقوقی در جهت احقاق حقوق ملت ایران تلاش خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد منافع ما توسط یک کشور به دلخواه و تحت شرایط خاص در نوسان قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان آمریکا را در این زمینه مسئول خواند و گفت: هر خسارتی که تا این لحظه به خاطر مصوبات کنگره و سنا از جانب دیگران به ما تحمیل شود، آمریکا را مقصر می‌دانیم و از این پس این آمریکا است که باید در مجامع بین‌المللی و در پیشگاه ملت و دولت ایران پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: هیچ اقدام منفی آمریکا را بی پاسخ نخواهیم گذاشت و هرگونه خسارتی به ما تحمیل شود را متوجه دولت آمریکا می‌دانیم و باید پاسخگوی قطعی این خسارت‌ها باشد.

* تلاش‌ها برای اینکه ایران در نقض برجام پیشقدم شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری عنوان کرد: چیزی که نگران هستیم و هشدار می‌دهیم این است که گروه‌های تندرو و جنگ طلب در درون آمریکا و یا در کنارشان مثل رژیم صهیونیستی و برخی گروه‌ها و کشورهای مرتجع و تندرو منطقه می‌توانند تلاشی را در عرصه کنونی که وارد مرحله انتقالی در آمریکا شده‌ایم، انجام دهند که دولت آمریکا را در یک وضعیت مشخص در مقابل ایران قرار دهند و شاید تصور کنند با برخی اهرم‌ها، ایران را به سمتی هدایت کنند که ایران در نقض برجام پیشقدم شود و آن را در گوشه‌ای قرار داده و در جامعه جهانی مقصر جلوه دهند و تلاش بیشتری را برای انزوا و تحریم ایران صورت دهند.

وی گفت: باید اجازه ندهیم دیگران از اختلاف نظر و بیان اختلاف سلیقه‌های ما سوء استفاده کرده و بخواهند برای خودشان امتیازی را فراهم کنند.

قاسمی ادامه داد: امروز ۱۰ سال گذشته نیست و جهان دچار تغییر و دگرگونی است و شدنی نیست که آمریکا اجماعی که در گذشته علیه ایران ایجاد کرد، ایجاد کند و بعید است کشورها با تجربه ۱۰ سال گذشته بپذیرند تحریم ظالمانه‌ای را علیه ایران اعمال کنند.

وی افزود: گروه‌های جنگ طلب و افراطی و رژیم صهیونیستی می‌توانند تلاش‌های مذبوحانه‌ای را در این زمینه داشته باشند که مردم و رسانه‌ها می‌توانند به این موضوع توجه کنند و سعی کنیم همانگونه که با وحدت و اجماع ملی موفقیت‌هایی را به دست آوریم در شرایط فعلی از این وضعیت به خوبی عبور کرده و دشمنانمان را بیش از پیش روسیاه کنیم.

* جز در بحث هسته‌ای و برجام مذاکره و ارتباطی با آمریکا نداشته و نخواهیم داشت

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا با تیم ترامپ رایزنی داشته‌اید؟ گفت: دولت جدید آمریکا هنوز تشکیل نشده است ضمنا ما جز در بحث برجام و هسته‌ای هیچ مذاکره و ارتباطی با آمریکا نداشته و نخواهیم داشت.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری تصریح کرد که هیچ ارتباطی با ترامپ نداشته‌ایم. مسئولیت با دولت قبلی است.

* تماسی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نداشتیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تماس با اتحادیه اروپا در پی موافقت سنا با تمدید تحریم‌ها گفت: طی روزهای گذشته تماسی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نداشتیم و تماس‌های ما به قبل از مصوبه اخیر سنا برمی‌گردد.

* برگزاری نشست کمیته نظارت بر برجام در روزهای آینده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که در روزهای آینده نشست کمیته نظارت بر برجام برگزار خواهد شد و موضوع تحریم‌ها به آنجا ارجاع می‌شود تا تصمیم گیری شود و بعد از آن یکی از راهکارهایی که می‌تواند مطرح باشد بردن موضوع به کمیسیون مشترک برجام است.

* موفقیت بزرگ در اوپک

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره توافق اخیر در اوپک و اینکه گفته می‌شود این توافق حاصل دیپلماسی ایران بوده و بدون همراهی تهران و ریاض ممکن نبوده و اینکه آیا این همراهی ایران و عربستان به سایر حوزه‌ها نیز سوق داده خواهد شد؟ گفت: بحثی که در اوپک اتفاق افتاد نتیجه مقاومت مردم ایران و مقاومت همکاران در وزارت نفت و دولت بود که با استقامت بر موضع خود نهایتا به جایی رسیدند که بتوانند احقاق حق کنند.

قاسمی به درایت، هوشمندی و مدیریت در این زمینه اشاره کرد و افزود: پیروزی دیپلماتیک انرژی نقطه مثبت و عطفی برای ایران بعد از سالیان متمادی بود و ایران توانست سقف قبلی خود را حفظ کند و تن به کاهش ندهد که این موفقیت بزرگی است و این نشان می‌دهد که اگر از استقامت و اعتماد به نفس استفاده کنیم، می‌توانیم موفقیت‌های لازم را برای مردم و کشور به دست بیاوریم.

سخنگوی وزارت خارجه این پیروزی را تبریک گفت و افزود: من به تعابیر زیادی در مورد اینکه این موفقیت در حوزه سیاسی رخ داد و آیا ایران با عربستان و کشور دیگری مشورت‌هایی را انجام داد، ورود پیدا نمی‌کنم. می‌توانیم در کنار خردمندی و مقاومتی که داریم و با حضور جدی در عرصه بین‌المللی و دیپلماتیک، الگوهایی را ایجاد و آنها را در مقاطع و موضوعات دیگر به آزمایش بگذاریم و در آن حوزه‌ها نتایج خوبی بگیریم.

وی گفت: آنچه در رسانه‌ها به عنوان همکاری ایران و عربستان تعبیر شده را می‌توان دومین گام تلقی کرد و انتخاب رئیس جمهور لبنان هم می‌تواند به عنوان گام اول تلقی شود.

به باور قاسمی این همکاری و همراهی در منطقه و جهان به ویژه در منطقه‌ای که با بحران‌های عدیده مواجه است، می‌تواند گره‌گشا باشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان گفت: امیدوارم کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که راهی جز این وجود ندارد و در گذشته نیز نشان داده و ثابت کردیم که دست گرم هر همسایه و کشور پیرامون خود را در صورتی که حسن نیت داشته باشند و بخواهند در راستای توسعه ثبات در منطقه اقدام کنند، می‌فشاریم.

* تغییر دولت‌ها در معاهدات بین دولت‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند

یکی از خبرنگاران درباره تغییرات در دولت فرانسه و کره جنوبی و تاثیر آن بر قراردادهای این کشورها با ایران سؤال کرد که قاسمی در این باره عنوان کرد: تغییرات دولت‌ها و روسای جمهور تغییری در معاهدات، قراردادها و تفاهمات بین دولت‌ها ایجاد نمی‌کند و دولت بعدی مسئول است آنها را اجرا کند.

وی گفت: هر تغییری در دولت‌های اروپایی و سایر دولت‌ها نباید علی الصول تاثیری بر روابط دوجانبه ما داشته باشد.

* تعیین سفیر برای عمان و سوریه/یک کشور قطعی و یک کشور در شرف قطعی شدن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تعیین سفیر ایران در سوریه گفت: برای چند کشور (سوریه و عمان) که در جلسات قبلی مطرح شد اقدامات اولی انجام شده و برای یک کشور قطعی شده و برای کشور دوم در شرف قطعی شدن است و با پروسه‌ای که آغاز شده در اسرع وقت مشخص خواهند شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.