گیلان- رئیس شبکه دامپزشکی آستارا از ایمن‌سازی دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی‌اسکین در این شهرستان از دی ماه سال جاری خبر داد.

ایمن‌سازی دام‌ها علیه بیماری لمپی‌اسکین از ابتدای دی ماه در آستارا آغاز می شود

به گزارش قدس آنلاین بهرام پورضرب با اشاره به ایمن‌سازی دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی اسکین در این شهرستان اظهار کرد: لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی به صورت برآمدگی‌هایی روی پوست دام‌های سنگین نظیر گاو و گوساله است. 

وی با بیان اینکه ایمن‌سازی دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی‌اسکین از اول دی ماه سال جاری آغاز می‌شود و به مدت سه ماه در شهرستان ادامه می‌یابد، افزود: ایمن‌سازی دام‌های سنگین علیه این بیماری با استفاده از توان بخش دولتی با تزریق واکسن «هدرولوک» به روش مایه‌کوبی انجام‌ می‌شود.

به گفته رئیس شبکه دامپزشکی آستارا، مایه‌کوبی دام‌های سنگین برای پیشگیری از هرگونه بیماری برای سال ۹۶ بوده و انجام این عملیات در فصل زمستان به دلیل فعالیت عاملان مکانیکی و بیومکانیکی به عنوان «ریسک فاکتور» انجام می‌شود.

پورضرب با اشاره به اینکه دو تیم متشکل از واکسیناتور و کارشناسان شبکه دامپزشکی برای ایمن‌سازی دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی‌اسکین در روستاهای بخش مرکزی و لوندویل این شهرستان فعال می‌شوند، اضافه کرد: مایه کوبی دام‌های سنگین علیه این بیماری، کاملاً رایگان است.

برگزاری دوره های ترویجی در روستاهای مرکزی آستارا

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا با شاره به تشکیل کلاسهای آموزشی برای قشر روستایی در آستارا گفت : ۲۷۵ نفر روستائی نفر روستائی برای آموزش در این دوره شرکت کردند .

بهرام پور ضرب اظهار داشت با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان چهار دوره آموزشی ترویجی در لوندویل و روستاهای بخش مرکزی برای روستائیان برگزار شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا افزود عناوین دوره ها عبارتند از آشنائی با بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و راههای مقابله با آن، بیماریهای مشترک بین انسان و دام از جمله بروسلوز (تب مالت) ، هاری ، شاربن (سیاه زخم)، آموزش در خصوص بهداشت دام و جایگاه دام، بهداشت شیر و دستگاه شیردوشی و تغذیه دام و آموزش در جهت همکاری روستائیان با اکیپهای دامپزشکی در امر واکسیناسیون دام سبک و سنگین و سمپاشی جایگاه دام و بدن دام.

از آغاز ۹۵ بالغ بر ۱۴ هزار رأس دام علیه لمپی اسکین واکسینه شده اند

وی با بیان اینکه از آغاز سال ۹۵ تا به امروز بالغ بر ۱۴ هزار رأس دام سنگین علیه این بیماری واکیسنه شده‌اند، گفت: در صورت مناسب بودن شرایط جوی و همکاری بخشداری‌ها، دهیاران، شوراها و روستاییان با تیم‌های شبکه، انتظار ایمن‌سازی این تعداد رأس دام سنگین تا پایان فصل زمستان پیش‌بینی می‌شود. 

این مسؤول متورم شدن پاها، بزرگ شدن غدد لنفاوی، ذات‌الریه و سرفه به دلیل وجود عفونت در دستگاه تنفسی و ریه، ریزش ترشحات و مایعات غلیظ و آبکی از بینی، عفونت و ریزش اشک از چشم، تب، لاغری مفرط و ریزش بزاق از دهان را از جمله نشانه‌های بیماری مذکور عنوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا لمپی‌اسکین را یک نوع بیماری هشداری دانست و تصریح کرد: با مشاهده علائم این بیماری باید اقدام‌های اساسی به منظور کنترل بیماری انجام شود و در صورت مبتلا شدن دام به این بیماری، هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

پورضرب درباره خسارت‌های دامی ناشی از بیماری لمپی‌اسکین، خاطرنشان کرد: کاهش شیر به صورت موقت و در برخی از موارد دائمی، کمبود تولید و افزایش مخارج ناشی از خرید دارو و... از جمله خسارت‌های این بیماری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.