رئیس جمهور فیلیپین تمایل خود را برای قبول توافق تسلیحاتی پیشنهاد شده از سوی چین ابراز کرد؛ اقدامی که حاکی از بهبود روابط میان این دو کشور است.

موافقت رئیس‌جمهور فیلیپین با خرید سلاح از «چین»

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری ایسنا"؛ رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین در جریان سخنرانی در جمع نیروهای این کشور وعده داد تا وزیر دفاع خود را برای پذیرفتن این سلاح‌های گرم که قرار است هزینه آن‌ها طی ۲۵ سال پرداخت شود، به چین اعزام کند.

وی گفت: چین در خصوص این سلاح‌های گرم به من فشار می‌آورد. من آن‌ها را خواهم پذیرفت. چینی‌ها در این موضوع عجله‌ دارند. دیگر نیاز نیست که از دیگر کشورها سلاح بخواهیم؛ چرا که چین با رضایت کامل به ما سلاح می‌دهد. این سلاح‌ها رایگان به دست ما نمی‌رسد اما هزینه آن طی ۲۵ سال پرداخت خواهد شد.

در همین حال دلفین لورنزا، وزیر دفاع  فیلیپین گفت: ما همچنین تفنگ‌های تک تیرانداز را احتمالا از روسیه خریداری می‌کنیم. ارتش و نیروی دریایی فیلیپین قرار است تحقیقاتی را در خصوص اینکه آیا امضای این توافق ممکن است یا خیر انجام دهند.

لورنزا اخیرا به دستور دوترته برای دیدار با مقامات دفاعی به روسیه سفر کرده بود. از سال ۱۹۷۶ تاکنون این نخستین بار بود که یکی از وزرای دفاع فیلیپین به مسکو سفر می‌کند.

وی گفت: اگر تفنگ‌های تک تیرانداز روسیه همان طوری که ادعا می‌کنند برترین باشد، احتمالا آن‌ها را خریداری خواهیم کرد. ارتش و نیروی دریایی ارزیای خواهند کرد که به چند قبضه از این تفنگ‌ها نیاز دارند.

دوترته در جریان همین سخنرانی درخواست شورشیان مائوئیست برای آزادی زندانیان بیشتر به عنوان بخشی از توافق آتش بس را رد کرده و گفت: به اندازه کافی سازش کرده‌ام واگر لازم باشد اجازه می‌دهم تا مذاکرات صلح فرو بپاشد.

وی افزود: من از این شورشیان خواستم تا مذاکرات را آغاز کنند اما آن‌ها از من می‌خواهند تا ۱۳۰ زندانی دیگر را آزاد کنم. اما باید به آن‌ها بگویم که نمی‌توانم در حقیقت تا همین جا نیز به اندازه کافی سازش کرده‌ام. در حال حاضر اگر می‌خواهند به این مذاکرات صلح پایان دهند، به خودشان بستگی دارد. من اجازه می‌دهم تا به این مذاکرات پایان دهند. من رهبرانشان را آزاد کرده‌ام اما بیشتر از این نمی‌توانم.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.