اراک- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اکیپ‌های گشت و کنترل محیط زیست در دو شیفت صبح و عصر به طور مداوم مشغول پایش هستند و تا کنون حدود ۶۰ لاشه را پس از جمع آوری و سوزاندن، دفن بهداشتی کردند.

مناطق و زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در استان مرکزی پایش می شود

به گزارش قدس آنلاین، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه کارشناسان و مامورین یگان حفاظت محیط زیست استان در این پایش‌ها پس از آماده سازی تجهیزات و امکانات نسبت به جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه پرنده‌های تلف شده اقدام می‌کند، اظهار داشت: در این راستا و با تشکیل چند نوبت کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان، انجام تمامی اقدامات مراقبتی پیشگیرانه و اطلاع رسانی به عموم مردم مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: نخستین تلفات پرندگان وحشی یک عدد باکلان بود که اواسط آبان به اداره کل گزارش شد و بلافاصله نمونه مذکور به تهران ارسال شد که پس از انجام اقدامات تشخیصی موضوع آنفلوآنزا منفی اعلام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: پس از آن در روزهای ۹ و ۱۱ آذرماه دو لاشه تلف شده یافت شد که باز هم با همکاری اداره کل دامپزشکی نمونه‌برداری انجام و برای تشخیص بیماری به آزمایشگاه مرجع در تهران ارسال شد.

ابراهیمی‌کارنامی بیان کرد: سرانجام به صورت تلفنی بیماری پرندگان مهاجر به اداره کل اعلام و با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله در همان روز جلسه‌ای با حضور مسئولان و کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی تشکیل شد.

وی عنوان کرد: در این جلسه پس از تشریح موضوع و بررسی تجارب و یافته‌های علمی در مواجهه با این بیماری، کارها دسته‌بندی و گروه‌هایی به منظور گشت و کنترل ویژه در منطقه و انجام اقدامات به موقع تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اقدامات عملیاتی مانند اطلاع رسانی به مردم، تعیین محلی برای سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه‌ها، افزایش گشت و کنترل، فراخوان نیرو از شهرستان‌ها، اطلاع‌رسانی به دستگاه‌های ذیربط و اطلاع رسانی گسترده به شکارچیان مبنی بر ممنوعیت شکار پرندگان انجام شد.

ابراهیمی‌کارنامی اضافه کرد: اکیپ‌های گشت و کنترل محیط زیست در دو شیفت صبح و عصر به طور مداوم مشغول پایش هستند و تا کنون حدود ۶۰ لاشه را پس از جمع آوری و سوزاندن، دفن بهداشتی کردند.

وی افزود: در این مدت جلساتی با حضور متخصصان امر ومسئولان برگزار شد و با حضور معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کل کشور، کارشناسان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دستگاه های ذیربط جلسه ویژه‌ای در استان تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه پس از اخذ گزارش اقدامات محیط زیست و دامپزشکی به منظور ادامه عملیات پیشگیری، مراقبت، پایش و معدوم سازی بهداشتی تصمیماتی اتخاذ شد.

ابراهیمی‌کارنامی تاکید کرد: از مردم استان تقاضا می‌شود به لحاظ جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای مرغی، همکاری لازم را با ماموران و کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست را انجام دهند و  در این راستا لازم است تا مردم هرگونه تلفات مشکوک و غیر عادی پرندگان را در اسرع وقت به اداره محیط زیست یا دامپزشکی اعلام کرده و از دست زدن یا جابه‌جا کردن لاشه‌های تلف شده و ورود به تالاب‌ها پرهیز کنند.

وی با اشاره به ممنوعیت شکار پرندگان و ابطال پروانه‌های صادره توسط سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هرگونه شکار پرندگان مجاز نبوده و با شکارچیانی که اقدام به شکار کنند به شدت برخورد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: در این راستا محیط بانان و کارشناسان محیط زیست شهرستان‌های استان هم درباره نحوه برخورد با لاشه‌ها آموزش‌های لازم را فراگرفته و تجهیزات انفرادی و بهداشتی آنها نیز تامین و در اختیارشان قرار گرفته است.

ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه تعداد پرندگان تلف شده بالاتر از این عدد بوده است، اضافه کرد: به سبب یخ زدگی سطح تالاب، باتلاقی بودن و وجود نیزارها، امکان جمع‌آوری لاشه‌ها غیر ممکن است، اما برای قسمت‌های دارای آب قایق‌های مناسب آماده شده و البته تلاش می‌شود در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تمام لاشه‌ها در تمامی سطح تالاب اقدام کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.