برخی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره متعهد شده‌اند که با آغاز به کار دولت جدید این کشور، تمام تلاش خود را برای مقابله با فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران به کار می‌گیرند.

تعهد برخی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره برای جلوگیری از فروش بوئینگ به ایران

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری فارس؛ بعد از آنکه شرکت هواپیمایی «بوئینگ» روز یکشنبه هفته جاری اعلام رد که با فروش ۸۰ هواپیما به «ایران ایر» موافقت کرده است، برخی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره متعهد شده‌اند که با قرارداد ۱۶.۶ میلیارد دلاری بین شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایران مقابله کنند.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در ماه ژوئن زمانیکه این قرارداد همچنان در حال بررسی بود، از شرکت هواپیمایی بوئینگ که در شیکاگو مستقر است، انتقاد کرده بودند.

شبکه فاکس‌نیوز گزارش کرد، «پیتر روسکام» و «جب هنسارلینگ» در آن زمان اعلام کردند که توافق بوئینگ با ایران می‌تواند، ایران را تسلیحاتی کند.

بعد از آنکه شرکت بوئینگ روز یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که قصد فروش ۸۰ هواپیما به ایران ایر را دارد، برخی نمایندگان کنگره اعلام کردند که در کنگره بعدی قصد دارند به شدت با این توافق مقابله کنند و ابراز امیدواری کردند با آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، جو سیاسی در راستای منافع آنها پیش برود.

هنسرلینگ بعنوان رئیس کمیته سرویس‌های مالی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد:‌«رئیس‌جمهور از ما می‌خواهد که این هواپیماها را نه تنها به یک رژیم خطرناک بفروشیم بلکه آنها را در اختیار یک شرکت‌ هواپیمایی که خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۱ تحریم‌ کرد، قرار دهیم. اگر نهادهای مالی آمریکا تلاش کنند در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری اوباما، از ایران حمایت کنند، باید پاسخگوی کنگره باشند. ».

طبق این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا از قبل نیز اقداماتی را در مخالفت با فروش این هواپیماها به ایران، تصویب کرده بود که یکی از آنها شامل لایحه‌ ماه نوامبر می‌شود که خزانه‌داری آمریکا را از تأمین بودجه فروش هواپیما به ایران منع می‌کرد و اگر تصویب می‌شد، اوباما به طور قطع آن را وتو می‌کرد.

برخی دیگر از  نمایندگان کنگره بر پایه فرصت‌های شغلی که برای کارکنان آمریکایی به واسطه قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ به ایران به وجود می‌آید، از آن حمایت کردند.

«ریک لارسن» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این توافق خبر خوبی برای ایالت واشنگتن است و از هزاران شغل با درآمد خوب در منطقه من که به تجارت وابسته است، حمایت می‌کند و این توافق همچنین از توانمندی بوئینگ برای رقابت در بازار جهانی حمایت می‌کند».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.