روزنامه کوریر چاپ اتریش در مقاله ای نوشت: افزایش قیمت نفت منجر به افزایش قیمت فرآورده های نفتی خواهد شد و این نگرانی را در اتحادیه اروپا بوجود آورده که ممکن است تورم و بحران اقتصادی باردیگر به این حوزه بازگردد.

نشریه اتریشی: افزایش قیمت نفت موجب نگرانی از بازگشت تورم به اروپا شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا امروز چهارشنبه، پس از توافق کشورهای عضو اوپک در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ برای کاهش تولید نفت خود به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز؛ بازارهای جهانی شاهد افزایش پانزده درصدی قیمت نفت بودند. پس از اینکه کشورهای غیرعضو اوپک هم در روز شنبه ۱۰ دسامبر موافقت خود را برای کاهش تولید اعلام کردند با افزایش مجدد قیمت نفت، نگرانی کشورهای وارد کننده نفت بخصوص حوزه یورو از بالا رفتن قیمتهای جهانی افزایش یافت.

کوریر افزود: آیا افزایش قیمت نفت دوباره باعث افزایش تورم در حوزه یورو خواهد شد؟ تاثیر افزایش قیمت نفت بر تورم، اقتصاد و بازارهای مالی چه خواهد بود؟ با توجه به افزایش قیمت نفت، سرمایه گذاران چه استراتژی را در پیش خواهند گرفت؟ پیامدهای افزایش قیمت نفت بر بازار سهام چه خواهد بود؟ پیش بینی کارشناسان اقتصادی چیست؟
این روزنامه اتریشی در پاسخ به سوالات مطرح شده می نویسد: تورم، دوباره در اروپا افزایش خواهد یافت. مصرف کنندگان پول کمتری در بازار سهام خواهند داشت. برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ دوباره سقوط کند. اوپک و دیگر شرکت های نفتی مصمم هستند تا قیمت مواد اولیه را با جلوگیری از افزایش تولید روزانه نفت افزایش دهند. در حال حاضر تولید نفت جهان تحت فشار قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، هر بشکه (۱۵۹ لیتری) نفت برنت دریای شمال در روز دوشنبه حدود پنج درصد افزایش یافته و به ۵۷.۸۹ دلار رسیده است. آیا این افزایش قیمت پیوسته و پایدار خواهد بود؟ آیا کشورهای تولید کننده عضو وغیرعضو اوپک توافق خود را در عمل اجرا خواهند کرد و یا این توافق شکست خواهد خورد؟

**عواقب افزایش قیمت نفت بر تورم، اقتصاد و بازارهای مالی در منطقه یورو
به نوشته کوریر، بسیاری از تحلیلگران می گویند پس از توافق اوپک افزایش برهه ای قیمت نفت طبیعی است و آنها انتظار افزایش قیمت بالاتری را حداقل برای ماه های آینده هم دارند. به عنوان مثال، بانک «نوردیا» در حوزه کشورهای اسکاندیناوی و بالتیک تخمین میزند که در سال ۲۰۱۷ قیمت نفت به طور متوسط در هر بشکه ۵۷ دلار خواهد بود که این قیمت یک چهارم بیشتر از سال گذشته است.
با این حال، کارشناسان بانک انگلیسی «بارکلیز» پیش بینی می کنند که قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ کاهش پیدا خواهد کرد. آنها استدلال می کنند، از آنجا که فرآیند استخراج نفت از لحاظ فنی بسیار پیچیده و گران قیمت است، بنابر این به احتمال زیاد تولید کنندگان نفت ' شل' تولید خود را افزایش خواهند داد به این دلیل که تولید در سطح خاصی از قیمت برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
کارشناسانی مانند 'اوگن وینبرگ' از 'کومرتس بانک' درباره این مسئله به نکته دیگری اشاره می کنند. او این سوال را مطرح می کند که آیا کشورهای تامین کننده نفت به طور کامل این توافق را اجرا خواهند کرد؟

**آیا افزایش قیمت نفت موجب بازگشت دوباره تورم به اروپا می شود؟
جواب این است: بله. در این رابطه 'مارتین موریسون' سیاستمدار ارشد در بانک آلمانی سل اوپنهایم، پیش بینی کرده است که در سال آینده قیمت نفت حدود ۱.۵ درصد افزایش خواهد یافت. بنابراین نرخ تورم در منطقه یورو افزایش می یابد. میزان این افزایش در حال حاضر ۰.۶ درصد است. این کارشناس ارشد همچنین گفته است که با توجه به اینکه فرآورده های نفتی مانند بنزین، گازوئیل و نفت گرمایشی سهم بالایی از سبد خرید را به خود اختصاص می دهند و نرخ تورم نیز با توجه به قیمت هریک از این فرآورده ها محاسبه می شود؛ بنابراین افزایش قیمت نفت موجب تورم خواهد شد.

**عواقب احتمالی افزایش قیمت نفت بر اقتصاد
به دلیل افزایش قیمت در پمپ های توزیع بنزین و همچنین افزایش قیمت نفت برای سوخت، مصرف کنندگان پول کمتری در کیف پول خود خواهند داشت. 'اشتفان کیپار' اقتصاددان «بایرن ال بی» (Byren LB) در این باره می گوید: با افزایش نرخ تورم، قدرت خرید مصرف کنندگان به دلیل افزایش قیمتها کاهش پیدا می کند. همچنین به دنبال تورم هزینه های تولید در بسیاری از شرکت ها افزایش می یابد و تولید کالا برای تولید کنندگان داخلی کالا گران تر می شود. در حقیقت تقاضا برای واردات نفت از روسیه و دیگر کشورهای صادرکننده نفت افزایش پیدا خواهد کرد و هم زمان تقاضا برای صادرات کالاهای اروپایی تثبیت خواهد شد. به همین دلیل اقتصاد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ فقط حدود ۱.۳ درصد رشد خواهد داشت.

**پیامدهای افزایش قیمت نفت برای سرمایه گذاران
کوریر در ادامه می نویسد: 'لارس ادلر' کارشناس مسائل استراتژیک در «سل اوپنهایم» بر این عقیده است که طی سال آینده در بازارهای اوراق قرضه به سختی هر چیزی برای به دست آوردن وجود خواهد داشت. به این دلیل که با افزایش نرخ تورم، بازده موجود و جاری به شکل عظیمی از بین می رود. برای مثال با احتساب نرخ تورم، اوراق قرضه دولتی ده ساله ممکن است بازده کلی منفی حدود یک درصد داشته باشد. او همچنین معتقد است که در بازار ارز خارجی، بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است تجدید نظر کنند. با افزایش قیمت نفت، ارز کشورهای تولید کننده نفت مانند روسیه و نروژ افزایش پیدا خواهد کرد. همچنان که در حال حاضر و طی روزهای گذشته پس از توافق اوپک، این تغییر به طور محسوسی قابل مشاهده است.

**واکنش بازار سهام چه خواهد بود؟
به نوشته این نشریه اتریشی، با افزایش قیمت نفت و در پی آن با افزایش نرخ تورم، برندگان و بازندگان زیادی در اروپا وجود خواهد داشت. برخی متضرر خواهند شد و برخی البته سود خواهند کرد. به عنوان مثال اوراق بهادار تولید کنندگان نفت و گاز ایتالیایی مانند «انی» ENI پس از توافق اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت، تقاضای زیادی را در بازار دریافت کردند. از سوی دیگر خطوط هوایی لوفت هانزا پس از افزایش قیمت نفت، به علت افزایش قیمت نفت سفید متضرر می شوند و این هزینه خیلی بزرگی است. مثال دیگر شرکت هواپیمایی ایتالیایی «آلیتالیا» است که پس از افزایش قیمت جهانی نفت، متحمل روزانه یک میلیون دلار زیان می شود زیرا هزینه های این شرکت هواپیمایی در نتیجه بالا رفتن قیمت نفت افزایش پیدا کرده است. دولت ایتالیا مجبور است برای جلوگیری از زیان بیشتر، سهام خود را در این شرکت هواپیمایی بفروشد. به طور کلی معمولا شرکتهای وارد کننده انرژی و تولید کنندگان کالاهای مصرفی تحت تاثیر افزایش قیمت نفت به شدت متضرر می شوند.
این گزارش می افزاید: واقعیت این است که افزایش قیمت نفت بر بسیاری از سطوح در حوزه یورو تاثیر منفی خواهد داشت. بسیاری اما هنوز به این تحلیل دست نیافته اند که این وضعیت تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد.
اعضای اوپک روز ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ توافق کردند که تولید نفت خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نسبت به ماه اکتبر کاهش دهند و به رقم ۳۲.۵ میلیون بشکه برسانند. این اولین توافق پس از سال ۲۰۰۸ است. این کاهش در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.
پس از توافق کشورهای غیرعضو اوپک در روز شنبه ۱۰ دسامبر برای کاهش میزان تولید نفت، قیمت نفت خام دریای برنت شمال افزایش پیدا کرد و قیمت هر بشکه نفت به حدود ۵۷.۸۹ دلار رسید. این بدان معنی است که قیمت حاملهای انرژی مانند بنزین و گازوییل و حتی گاز برای مصرف کنندگان افزایش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.