۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 483509

چین با انعقاد قراردادهای مختلف اقتصادی و امضای پیمان های تجاری و سرمایه گذاری در اتحادیه جنوب شرق آسیا در تلاش است تا سهم بیشتری از اقتصاد آ سه آن را در اختیار بگیرد.

اقتصاد آ سه آن در چنگ چین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، چین حتی پیش از این هم بزرگترین شریک تجاری بیشتر کشورهای آ سه آن بوده است و میزان سرمایه گذاری مستقیم این کشور در شش کشور بزرگ آ سه آن نزدیک به دو برابر شده است.
در شرایطی که دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا به پیمان ترانس پاسیفیک موسوم به تی پی پی بی توجهی نشان داده و حتی ژاپن هم از این بابت ابراز نگرانی کرده ودر شرایطی که او به دنبال سیاست های تجاری یکجانبه حمایتی از واشنگتن است، چین می کوشد تا سرمایه گذاری در این اتحادیه را افزایش داده و به گونه ای اقتصاد این منطقه را در چنگ خود بگیرد که سهم ناچیزی از آن به کشورهای دیگر از جمله آمریکا برسد.
آمار موسسه اعتباری سوییس نشان می دهد که ارزش سرمایه گذاری چین در شش کشور این اتحادیه در سال جاری میلادی دو برابر شده و همزمان پکن پیشنهاد پیمان های تجاری را به کشورهای آ سه آن داده است.
افزون بر سرمایه گذاری های مضاعف چین، این کشور موفق شده است لنگر خود را در بندرگاه اقتصادی آ سه آن مستحکم کند و شرکت های تجاری چین هر روز ورود بیشتری به بخش های اقتصادی این منطقه پیدا می کنند.
رییس جمهور فیلیپین و نخست وزیران ویتنام و فیلیپین پیشتر در سال ۲۰۱۶ میلادی از چین دیدار کردند و چندین توافقنامه مهم تجاری با ارزش چند میلیارد دلاری با پکن امضا کردند و راه برای ورود شرکت های چینی در این کشورها هموارتر از هر زمانی شده است.
آمار نشان می دهد که در جریان سفر ماه نوامبر نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی به چین او با این کشور قراردادهای کلانی در عرصه انرژی و اجرای طرح های زیربنایی امضا کرده که بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد.
چین قصد دارد آمریکا بزرگترین شریک تجاری فیلیپین را برای سال ۲۰۱۷ میلادی پشت سربگذارد و از هم اکنون طرح های سرمایه گذاری را به ارزش ۲۴ میلیارد دلار را برای مانیل آماده کرده است و شروع این کار با ریزش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه در ابتدای امر خواهد بود.
چین همچنین به فیلیپین قول داده است که واردات محصولات کشاورزی از آن کشور را افزایش خواهد داد و همچنین سرمایه گذاران و شرکت ها را برای حضور قوی در بخش های زیربنایی فیلیپین تشویق خواهد کرد.
آمار بانک اچ اس بی سی نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری چین در شش کشور آ سه آن در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است و این کشور ۳۰ درصد از سرمایه گذاری خارجی در تایلند و ۲۰ درصد در مالزی را در اختیار گرفته است.
به دنبال دیدارهای مکرر رهبران چین و اندونزی سرمایه گذاری چین در این کشور بسرعت در حال افزایش است و چین پس از سنگاپور و ژاپن سومین سرمایه گذار بزرگ در اندونزی است و امسال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده که تقریبا سه برابر ۶۰۰ میلیون دلار کل سال ۲۰۱۵ میلادی است.
گردشگری، ‌انرژی و ساخت و ساز طرح های پایه از جمله مهمترین عرصه ها برای حضور قوی و سرمایه گذاری چین در آ سه آن است که البته این کشور رقبای سرسختی از جمله شرکت های ژاپنی و تایوانی را پیش رو دارد که آنها در رقابت سنگینی با پکن در اتحادیه آسیای جنوب شرقی هستند.
به هر صورت به نظر می رسد که بر اساس آنچه روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ نیز مورد توجه قرار داده است، ‌چین با سرعتی غیرقابل باور در حال چنگ اندازی به اقتصاد آ سه آن است و کشورهای منطقه به رغم تنش هایی که با پکن دارند از این گرایش همکاری اقتصادی استقبال کرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.