سردارسرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که برای انجام یک سفر رسمی به آفریقای جنوبی سفر کرده است، با جاکوب زوما رئیس جمهوری این کشور دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه و پیرامون راههای گسترش و تقویت همکاری های دفاعی – نظامی میان دوکشور و مسائل منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد.

سفر وزیر دفاع ایران به آفریقای جنوبی؛ گامی مهم در جهت ارتقای سطح روابط راهبردی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرانا ؛ در این دیدار رئیس جمهوری آفریقای جنوبی با خوشامد گویی و ابراز خرسندی از سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به آفریقای جنوبی اظهارکرد که ایران و آفریقای جنوبی دو کشور مهم و مستقل هستند و عزم ما توسعه روابط با ایران است و اجازه نمی دهیم کسی این روابط را مخدوش کند.
وی با اشاره به اهمیت و ثبات اقتصادی تصریح کردکه آفریقای جنوبی در این مسیر بر گسترش همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد و ما باید به طور فعال پیگیر اجرای توافقات میان دو کشور باشیم.
سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان نیز با ابلاغ سلام های گرم دکترحسن روحانی رئیس جمهوری ایران و پیام دوستی دولت و ملت با اشاره به روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران و کنگره ملی آفریقا در مبارزه با آپارتاید و روابط دوستانه دو کشور در دو دهه گذشته پس از محو رژیم آپارتاید، تصریح کرد: قاره آفریقا از اهمیت و جایگاه ویژه ای نزد جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
سفر عالی ترین مقام دفاعی کشورمان به آفریقای جنوبی در حالی است که در طول تاریخ معاصر، جمهوری اسلامی ایران جایگاه بسیار مهمی درتاریخ مبارزات مردم آفریقای جنوبی داشته است و همواره مورد توجه فعالان مقابله با آپارتاید قرار داشته است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، همبستگی و وفاداری خود را با دولت و ملت آفریقای جنوبی به خوبی نشان داده است که قطع رابطه خود با آپارتاید نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.
از آغاز دوران پرافتخار جمهوری اسلامی ایران و به فرمان امام خمینی (ره) صادرات نفت به رژیم غیرقانونی آپارتاید قطع و همکاری های اقتصادی و تجاری ایران با آن رژیم به طور کامل متوقف شد.
در سال 1994 با پایان یافتن رژیم غیرقانونی ‌آپارتاید، جمهوری اسلامی ایران وجمهوری آفریقای جنوبی روابط رسمی و دیپلماتیک خود را ‌آغاز کردند و در طول تاریخ معاصر، همواره دولت و ملت آفریقای جنوبی مورد حمایت کامل ایران قرار گرفته اند که تاکنون همین روند روبه رشد ادامه داشته است.
در زمان آغاز به کار دولت پسا آپارتاید در آفریقای جنوبی نیز که مقارن با فعالیت کنگره ملی آفریقا در این کشور بود، جمهوی اسلامی ایران همواره روابط بسیار صمیمی و نزدیکی با جمهوری آفریقای جنوبی داشته است که تاکنون برقرار بوده است.
از سوی دیگر، «نلسون ماندلا» فعال برجسته مخالف آپارتاید نیز به عنوان شخصیتی که پیشگام مبارزه با خشونت و برقراری آزادی در جهان بود، همواره مورد احترام دولت و ملت ایران بوده است.
وزیر دفاع کشورمان در دیدار اخیر خود، با تشکر از مواضع مثبت آفریقای جنوبی در قبال فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین سفر اخیر رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران تاکید کرده است که این سفر تحرک جدی و بسیار خوبی در همکاری دو کشور به خصوص در زمینه های دفاعی – نظامی ایجاد کرده است.
وزیران دفاع دوکشور پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری های دفاعی - نظامی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی که به امضای سردارحسین دهقان و خانم ماپیسا آنکاکولا وزیر دفاع و کهنه سربازان آفریقای جنوبی رسید، درجمع خبرنگاران با تاکید برهمکاری های دفاعی – نظامی، تلاش برای تحکیم صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و جهانی و مبارزه قاطع و همه جانبه با تروریسم را از مهمترین محورهای این یادداشت تفاهم ذکر کردند.
نخستین سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی صورت پذیرفته است که دو کشور همواره خواستار توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده اند و دولت آفریقای جنوبی همواره از مواضع اصولی و حق طلبانه ایران در عرصه بین المللی حمایت کرده است.
حقیقت آن است که آفریقای جنوبی جایگاهی ویژه نزد دولت و ملت ایران برخوردار است و روابط دو کشور در زمینه امنیتی و دفاعی، صنعت، معدن و انرژی و همچنین فعالیت های فنی و مهندسی، می تواند بستری برای توسعه بیش از پیش روابط مورد توجه جدی قرار گیرد.
با توجه به جایگاه راهبردی آفریقای جنوبی در قاره آفریقا، این کشور می تواند مرکز اتصال ایران به قاره آفریقا باشد و بنادر ایران هم می توانند از طریق کریدور جنوب به شمال ، آفریقا را با آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و همچنین اروپای شرقی اتصال دهند.
از سوی دیگر، اما،‌ موضوع روابط علمی و روابط نزدیک تر دانشگاه ها و مراکز فناوری دو کشور با توجه به پیشرفت ایران در برخی از فناوری های نو و همچنین جایگاه ممتاز آفریقای جنوبی در فناوری های جدید، می تواند به ارتقای علم و فناوری دو کشور و جایگاه دو کشور در جهان کمک کند.
سفر سردارسرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به آفریقای جنوبی نه تنها نشانه عمق روابط صمیمی و دوستانه دو کشور است، بلکه به عنوان گامی مهم و تاثیرگذار در راستای توسعه روز افزون مناسبات اقتصادی و سیاسی و نیز تاکید دوباره بر جایگاه ویژه و راهبردی آفریقای جنوبی در نزد دولت و ملت ایران است که همواره مورد توجه دو کشور قرار گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.