تعدادی از فعالان رسانه‌ای حوزه محیط زیست در نشست بازنمایی مولفه‌های محیط زیستی در رسانه‌ها، از سیاسی شدن این موضوع در جراید گلایه کردند.

کدام رسانه‌ها بیشتر دغدغه محیط زیست دارند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، نشست تخصصی با موضوع «بازنمایی مولفه‌های محیط زیستی در رسانه‌ها» عصر امروز چهارشنبه ۲۴ آذر با حضور جمعی از کارشناسان رسانه و محیط زیست در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در تهران برگزار شد.

زهره جوادیه پژوهشگر حوزه رسانه در این نشست با ارائه تحقیقی درباره بازنمایی ۴۰ مولفه‌ محیط زیست در ۳۲ روزنامه سراسری کشور گفت: بر اساس نتایج این تحقیق روزنامه همشهری بیشترین مورد پوشش خبری را در خصوص مولفه‌های زیست محیطی در ۳ ماه تابستان ۹۵ داشته است. در رده‌های میانه، روزنامه‌هایی مانند کیهان و وطن امروز جای می‌گیرند که پرداخت آنها به این مولفه‌ها در حد متوسط بوده  و روزنامه‌های اقتصادی مانند دنیای اقتصاد، جهان اقتصاد و ابراز اقتصادی کمترین پوشش را در خصوص این مولفه ها داشته اند.

همچنین به گفته وی کارکرد بخش اعظمی از مطالب مربوطه در این ۳۲ روزنامه، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بوده و آموزش و فرهنگسازی در این زمینه میزان کمی از پوشش رسانه‌ای را به خود اختصاص داده است.

این پژوهشگر حوزه رسانه همچنین گفت: گرد و خاک و ریزگردهای معلق، زیست بوم، جنگل‌ها و باغ‌ها، چالش‌های محیط‌بانان و حمایت از حقوق آن‌ها، آب، رودخانه‌ها و منابع آبی زیرزمینی و زیست بوم دریاها و دریاچه‌ها ۵ موضوع محوری بودند که روزنامه‌های با گرایش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به آنها پرداخته‌اند.

در ادامه این نشست محمد حیدری دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه در سخنانی با اشاره به تعیین موضوع محیط زیست به عنوان یکی از محورهایی که در بسته یارانه حمایتی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای سال ۹۵ قرار گرفته است، تصریح کرد: تا به امروز هیچ روزنامه ای ریالی بابت این موضوع دریافت نکرده است.

وی همچنین با بیان اینکه سال گذشته بودجه کل مطبوعات و پایگاه‌های خبری که تعدادشان بیش از ۷ هزار مورد بوده، ۶۲ میلیارد تومان بوده است، یادآور شد: از میزان تنها ۵۲ میلیارد تومان آن به رسانه‌ها اختصاص یافت.

حیدری در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه مسئله آموزش در بین خبرنگاران کمرنگ شده است و پیشکسوتان این حوزه هم به دلایلی مانند غم نان، کمتر به شکلی دغدغه مند به فعالیت رسانه ای در حوزههای تخصصی مانند محیط زیست می پردازند.

به اعتقاد این فعال رسانه‌ای، یک خبرنگار محیط زیست باید دوره‌های تخصصی مربوطه را بگذارند، زیاد سفر کن، زبان مردم کوچه و بازار را خود بفهمند، در تعامل با مسئولان دولتی استقلال حرفه‌ای خود را مد نظر داشته باشد.

دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه گفت: دولت‌ها در زمینه محیط زیست در کشورما یا کم کار هستند یا علاقه‌ای به کار در این حوزه را ندارند و از سوی دیگر این موضوع در رسانه‌های ما هم به مسئله سیاسی تبدیل شده است.

در ادامه این نشست احساس محمدی مدیرمسئول سایت زیست بوم با اشاره به مشکلات خبرنگاران متخصص بویژه در حوزه محیط زیست از جهات معیشتی و امنیت شغلی گفت: در چنین شرایطی چرا باید انتظار داشت خبرنگار حوزه محیط زیست یک سوپرمن باشد و یک تنه به جنگ چالش های محیط زیست برود؟

وی گفت: متاسفانه درصد بیکاری در میان دانش آموختگان حوزه محیط زیست بالاترین آمار را دارد و این رشته رتبه نخست فارغ التحصیلان بیکار را به خود اختصاص داده است. آن هم در کشوری با این همه مشکلات محیط زیستی.

این فعال رسانه ای یادآور شد: متاسفانه در ایران مشاغل سبز چندان محلی از اعراب ندارند و محیط زیست در باور بسیاری از مسئولان، محیط ایست، است!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.