اصفهان- چندسالی است که با اجرای طرح احیای میدان امام علی(ع)، پرنده فروشان نیز بساط خود را از این میدان جمع کرده و در خیابان عطار نیشابوی اصفهان پهن کرده اند و باعث نارضایتی مردم در این نقطه از شهر شدند.

طرح ساماندهی پرنده فروشان اصفهان دچار بی سامانی است/فعالیت غیر قانونی در پناه قانون

قدس آنلاین- راضیه کشاورز: بر اساس قوانین حداقل فاصله یک مغازه پرنده‌فروشی با محل سکونت افراد باید یک کیلومتر و حداکثر فاصله را دو کیلومتر باشد، در غیر این صورت چنانچه شکایتی از ساکنان آن منطقه مبنی بر به‌خطر افتادن سلامتی از طریق دستگاه قضایی شود، کارشناسان بهداشت محیط می‌توانند این مرکز را پلمب کنند.

سالهاست که قرار است پرنده فروشان اصفهان به محل مناسبی انتقال یابند تا ساکنان منازل مسکونی اطراف آنها نفسی راحت بکشند و از بیماری های احتمالی پرندگان در امان بمانند.

جالب تر از آن اینکه به گفته مسؤول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی اصفهان هیچ یک از پرنده‌فروشی‌های موجود در شهر اصفهان از اداره کل دامپزشکی اصفهان مجوز ندارند.

 عبدالرضا مرادی با تأیید اینکه به دلیل تمرکز پرنده‌فروشی‌ها ساکنان مناطق مسکونی اطراف آن در معرض جدی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند، تاکید می کند: نظارت در این راستا صورت گرفته و تاکنون هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

وی تاکید می کند: نظارت بر پرنده فروشی‌ها از بعد سد معبر نیز به سازمان سد معبر شهرداری اصفهان بر می‌گردد و از نظر بهداشت و سلامت پرنده‌ها، مرکز بهداشت استان و همچنین دامپزشکی اصفهان باید روی آنها نظارت داشته باشد.

وی یادآور می شود: بسیار پر واضح است ساماندهی پرنده فروشی‌ها که در ردیف ساماندهی مشاغل شهری محسوب می‌شود در درجه اول به شهرداری اصفهان و سازمان میادین و تره بار بر می‌گردد.

وی با اعلام اینکه نمی‌توان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را به بازار پرنده فروشی‌ها مرتبط دانست، افزود: مسئله بازار پرنده فروشی‌ها و بحث بهداشت و سلامت در این بازار مسئله‌ای است که تنها به دامپزشکی بر نمی‌گردد.

رئیس اداره بهداشت و نظارت بر فرآورده‌های غذایی دامپزشکی اصفهان ادامه داد: به طور قطع اگر شاهد موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشیم خود دامپزشکی به عنوان یک مرجع رسمی اعلام خواهد کرد.

پرنده فروشان زینتی مشکلی ندارند

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در خصوص انتقال پرنده فروشی ها اظهار می کند: پرنده فروشی های خیابان عطار نیشابوری یکی از مشکلات منطقه ۱۰ به شمار می رود که هر چه سریعتر باید ساماندهی و انتقال آنها به مکانی مناسب انجام شود.

عبدالرسول امامی می افزاید: تاکنون مذاکراتی با سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان انجام و دو مکان برای ساماندهی آنها پیشنهاد شده است اما هنوز زمینی که شرایط ساماندهی این شغل را داشته باشد، پیدا نکرده ایم.

وی تصریح می کند: البته پرنده فروشان زینتی مشکلی ندارند اما بخشی از آنها که شرایط نگهداری خوبی ندارند، باید منتقل شوند.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان تاکید می کند: پرنده فروشان باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا هم خودشان محیط سالمی داشته باشند و هم شهروندان را آزار ندهند.

طرح ساماندهی پرنده فروشان اصفهان مدت هاست که در پیچ و خم سلیقه های مسؤولان معطل مانده و به تعویق می افتد؛ بارها ضرب‌الاجل هایی برای جابجایی این واحدها تعیین شده است.

از یک سو پرنده فروشان در انتظار اتخاذ تصمیمی جدی از سوی مسؤولان برای سروسامان بخشیدن به محل کسب معاش خود هستند و از سوی دیگر ساکنان خیابان عطار نیشابوری  انتظار رهایی از این وضعیت را می کشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.