مشهد- مجموعه‌ای از اسناد نفیس تاریخی موجود در آرشیو مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، چگونگی برپایی مراسم میلاد پربرکت خاتم الانبیاء(ص) را در حرم مطهر رضوی در گذشته‌ روایت می‌کند.

برپایی مراسم میلاد خاتم الانبیاء(ص) در حرم مطهر رضوی به روایت اسناد تاریخی

به گزارش قدس آنلاین، کارشناس تالار محققان اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این مجموعه اسناد مکتوب تاریخی شامل اطلاعاتی پیرامون چگونگی پذیرایی، زمان، مکان و هزینه‌های برپایی این مراسم فرخنده در حریم امن رضوی و همچنین برگزاری جشن‌ها از محل مصارف موقوفات این آستان مقدس است.

کاظم جهانگیری کلاته بیان کرد: قدمت قدیمی ترین سند مرتبط با مراسم جشن و سرور ولادت فرخنده پیامبر اکرم(ص) در بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) موجود در این آرشیو، به سال ۱۱۲۴ هجری قمری مربوط به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: در این سند تاریخی که یکی از اسناد به‌جای مانده از تشکیلات اداری آستان قدس رضوی به شمار می‌رود، به برپایی مراسم میهمانی و پذیرایی از حاضران در مراسم ولادت باسعادت رسول اکرم(ص) اشاره شده است.

جهانگیری کلاته اضافه کرد: از دیگر اسناد این مجموعه می‌توان از دو سند «هزینه‌های چراغانی صحن عتیق حرم مطهر به مناسبت میلاد پیامبر(ص) در ربیع‌الاول سال ۱۳۰۷قمری» و «دستور صدیق‌الدوله متولی‌باشی آستان قدس رضوی به حاج علی‌اکبر، تحویل‌دار کل، مبنی بر تهیه شیرینی جهت برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر(ص) در ایوان طلا در ربیع‌الاول ۱۳۱۷قمری»، نام برد.

وی با تذکر بر اینکه به طور معمول این مراسم در ایوان طلای حرم مطهر امام هشتم(ع) برپا شده است، گفت: اسناد مرتبط با موضوع مراسم میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) علاوه بر اینکه به صورت هزینه‌های تهیه شربت و شیرینی و چراغانی صحن‌ها اشاره دارد، به برپایی مجلس سلام، مشاغل مرتبط با این مراسم، پرداخت خلعت و انعام به کارکنان و مداحان نیز پرداخته است.

کارشناس تالار محققان اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی ابراز کرد: در ادوار مختلف تاریخی، مراسم جشن و سرور به مناسبت‌ اعیاد مذهبی و زادروز ائمه اطهار(ع)، در جوار بارگاه مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) برپا شده است که در این بین، سالروز میلاد خاتم الانبیاء(ص) دارای اهمیت خاصی بوده و اقشار مختلف مسلمانان در این روز مراسم باشکوهی را برگزار می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه‌ای از اسناد نفیس مکتوب و غیرمکتوب در آرشیو مدیریت امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، نگهداری می‌شود، افزود: به منظور حفظ این اسناد تاریخی برای نسل‌های آینده و همچنین دسترسی آسان‌تر پژوهشگران، این اسناد دیجیتال‌سازی شده است و علاقه‌مندان می‌توانند طبق ضوابط این سازمان، از این گنجینه بی‌بدیل تاریخی استفاده کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.