در حاشیه نشستهای سی‎امین کنفرانس بین‎المللی وحدت اسلامی ضمن عرضه آثار فرهنگی و مذهبی، آثاری در حوزه مباحث تقریبی عرضه شد.

مجموعه آثار اولین کنگره مقابله با جریان های تکفیری و افراطی

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از تسنیم، در حاشیه جلسات سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی غرفه‌های فرهنگی و مذهبی آثار خود را در حوزه مباحث تقریبی عرضه کردند که در این گزارش سراغ دو غرفه این نمایشگاه رفتیم.  

حجت‌الاسلام احمد قادری، از محققینمؤسسه امام هادی(ع) درباره فعالیت‌های آن مؤسسه گفت: مؤسسه امام هادی(ع) با مدیریت آیت الله رفیعی‌پور تأسیس شد. این مؤسسه کارهای بنیادین و ریشه‌ای را که مورد نیاز جوامع علمی و فرهنگی است در اولویت کارهای خود قرار داده است.

قادری با اشاره به اینکه آثار مؤسسه امام هادی(ع) در سه حوزه زیارات، احیای تراث و کتب عمومی است، افزود: اولین اثر مؤسسه در حوزه زیارات در سال ۸۴ با نام «موسوعة زیارات المعصومین(ع)» به عنوان بزرگ‌ترین دایرةالمعارف زیارتی شیعه چاپ شد و بعد از اینکه این کتاب خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد، ایشان آن را ملاحظه کردندو فرمودند این کتاب برای علما و محققین بسیار خوب است، اما شما کتبی را آماده کنید که به درد عوام بخورد. یعنی شخص وقتی مقابل امام معصوم(ع) می‌ایستد، بداند این زیارتنامه حتماً از دو لب مبارک امام معصوم(ع) صادر شده است.

وی افزود: این مؤسسه بعد از تولید این دایرةالمعارف، کتاب «مهج الزیارات» را تولید کرد. در این کتاب مختصر زیارتنامه چهارده معصوم(ع) و با اسناد صحیح وارد شده است، تا جایی که یک حدیث ضعیف هم در این کتاب وجود ندارد. «جامع الزیارات المعصومین» از دیگر آثار این مؤسسه در ۶ جلد در حوزه زیارات چاپ شده است.

وی با اشاره به حوزه فعالیت مؤسسه امام هادی(ع) در زمینه احیای تراث تصریح کرد: در زمینه احیای تراث ابتدا معنای آن را  عرض کنم. احیای تراث یعنی تألیفات علمای گذشته را پرورش و ارتقاء دادن. اولین اثر در این زمینه را در سال ۷۲ با کتاب المقنع شیخ صدوق شروع کردیم. سال بعد کتاب الهدایة و الاعتقادات شیخ صدوق را نیز چاپ کردیم. وقتی کتاب الهدایة چاپ شد، مقام معظم رهبری با حضور در غرفه مؤسسه، از این کتاب رونمایی کردند. کتاب الاعتقادات که یک جزوه است، عقاید شیعه را گردآوری کرده است. این مؤسسه مطالب کتاب الهدایة را مطابق با احادیث آن را احصاء کرد؛ این نشان می‌دهد وقتی شیخ صدوق کتاب می‌نوشت، حدیث و روایت می‌نوشت؛ یعنی ایشان آن قدر روایات حفظ بود که هنگام نوشتن کتاب، در واقع روایات را نقل می‌کرد.

محقق مؤسسه امام هادی(ع) کتاب «دعای‌الندبه» را از دیگر آثار در زمینه احیای تراث معرفی کرد و افزود: این کتاب را نیز مقام معظم رهبری چند سال قبل در غرفه مؤسسه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نگاه انداختند و استقبال کردند و فرمودند کتاب مناسبی است. ایده آن زمانی مطرح شد که عده‌ای در اصل صدور آن از امام صادق(ع) تشکیک ایجاد کردند، در این کتاب مؤسسه امام هادی(ع) مطابق با بند بند دعای ندبه روایات مربوطه را نوشته است.

قادری درباره آثار مربوط به کنفرانس وحدت اسلامی، گفت: تمام آثار این مؤسسه تقریباً با نگاه تقریبی است و در برخی کتب از منابع اهل سنت نیز استفاده شده است. دو کتاب در حوزه وحدت اسلامی و وحدت نیز تولید کرده‌ایم: اولی کتاب «اتحاد و انسجام» است. این کتاب در سال ۸۶ همزمان با سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» تولید شد؛ دو ویژگی این کتاب از این قرار است: در بخش اول، تمام آیات و روایات مرتبط با بحث وحدت و تقریب، با ذکر منابع شیعی و سنی جمع‌آوری شده است.   بخش دوم این کتاب مربوط به معرفی ۱۰۰ نفر از منادیان وحدت در ۱۲۰۰ سال اخیر از علمای شیعی و سنی و مذاهب مختلف است که اندیشه‌ها و اقدامات تقریبی آنها گردآوری شده است.

قادری با اشاره به دومین کتاب در حوزه تقریب و وحدت، اظهار کرد: کتاب «دیباچه‌ای بر زیارات» ترجمه جلد صفر موسوعه زیارات المعصومین دومین اثر این مؤسسه در حوزه تقریب و وحدت است. در این موسوعه اعتقادات شیعه و سنی را در یک طرف و وهابیت را در مقابل آن قرار داده است؛ در این بخش علمای شیعه و سنی به صورت مستدل شبهات وهابیت را در سه حوزه «تبرک»، «شفاعت» و «توسل» پاسخ گفته‌اند.

غرفه دیگر که وابسته به آیت الله مکارم شیرازی بود، مجموعه آثار کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام بود. پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام در این رابطه گفت: سال ۸۹ مؤسسه‌ای به نام «دارالاعلام» تحت اشراف آیت‌الله مکارم شیرازی در قم با هدف نقد جریانات افراطی به خصوص وهابیت راه‌اندازی شد. ابتدا با مجله سراج منیر شروع کردیم و تقریباً دو سال بعد از چاپ این مجلات، رویکرد این مؤسسه آموزشی شد تا جایی که هر ساله با جذب برخی طلاب حوزه علمیه به مدت دو سال دوره‌های آموزش نقد وهابیت برای ایشان برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مکارم شیرازی از آنجایی که دیدند خطر جریانات تکفیری روز به روز در حال گسترش است، تصمیم به برگزاری همایش جهانی با عنوان مقابله با جریانهای تکفیری و افراطی گرفتند، افزود: این همایش در سال ۹۳ در قم و با حضور ۲۰۰ کشور از سراسر دنیا برگزار شد و نقطه عطفی برای مبارزه با جریانات تکفیری شد و تقریباً اولین حرکت جدی با رویکرد علمی برای مقابله با این جریانات بود.

... با اشاره به اینکه مؤسسه دارالاعلام مجموعه زیادی از دستاوردهای این همایش را گردآوری کرده است، گفت: محصولاتی که به برکت آن همایش تولید شد، ۱۰ جلد مجموعه مقالاتی بود که به چاپ رسید که تمام آنها به عربی ترجمه شد. از سوی دیگر مؤسسه مجموعه آثاری را در زمینه جریانات تکفیری و نیز جریانات اسلام‌گرای جهان عرب مثل اخوان المسلمین چاپ کرده است. در هر صورت مؤسسه دارالاعلام روی این دست موضوعات به صورت تخصصی پرداخته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.