کرج-چالوس ملقب به جاده ۵۹ یکی از پرترددترین محورهای کشور است که ترافیک در این محور منحصر به فصل خاصی نبوده و حتی در کولاک زمستان نیز ادامه دارد.

سفر به چالوس با چاشنی  بحران

به گزارش قدس آنلاین،ترافیک سنگین در این محور و تعدد سوانح دل‌خراش ازجمله سقوط اتوبوس‌های مسافربری به دره، ریزش کوه و بهمن و همچنین جاری شدن سیل به‌عنوان خطرات بالقوه‌ای است که جان گردشگران را در این مسیر تهدید می‌کند.

گذشته از خطرات طبیعی که در کمین گردشگران قرار دارد ازدحام بیش‌ازحد در این محور نه‌تنها روستائیان مجاور این جاده را به تنگ آورده بلکه امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی براثر حوادث مذکور را بسیار سخت و دشوار می‌کند.

البرز نیازمند تمهیدات خاص بحران

مدیرعامل سابق جمعیت هلال‌احمر استان البرز اقلیم متنوع استان را بسترساز بسیاری از حوادث مانند طغیان رودخانه، سیل، ریزش کوه و بهمن می‌داند و می‌گوید: حوادثی دیگر مانند ریزش تونل‌ها و مشکلات آن نیز بر این حوادث باید افزود.

احسان نصیری بابیان اینکه محور مواصلاتی ۱۲استان به طریقی از استان البرز عبور می‌کند اظهار می‌کند: راه‌های این استان با این حجم تردد و جمعیت که در استان واقع‌شده به‌هیچ‌وجه ازنظر کمی و کیفی توسعه پیدا نکرده است.
وی ادامه می‌دهد: استان البرز پرترددترین راه‌های کشور را دارد و بیش از ۱۸ درصد ترافیک کشور را به دوش می‌کشد لذا به همین نسبت باید برای آن امکانات و تمهیدات امدادرسانی و یا بودجه در نظر گرفت.

آموزش ضروری است

وی بیان می‌کند: برخی حوادث که ساخته دست بشری است، مانند تونل‌ها، پل‌ها و جاده‌های غیراستاندارد و حوادثی طبیعی مثل سقوط کوه و سنگ به‌ویژه در مناطق کوهستانی زمینه بسیاری از حوادث را فراهم می‌کند و لذا باید برای مقابله با این‌گونه حوادث آموزش را در دستور کار قرار داد.

گذشته از خطرات طبیعی که در کمین گردشگران قرار دارد ازدحام بیش‌ازحد در این محور نه‌تنها روستائیان مجاور این جاده را به تنگ آورده بلکه امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی براثر حوادث مذکور را بسیار سخت و دشوار می‌کندنصیری می‌افزاید: علاوه بر این تراکم بالای جمعیت، میزان تردد زیاد در این استان سبب شده که این استان حادثه‌خیز باشد که می‌طلبد برای پیشگیری و کاهش این حوادث تدابیر خاصی اندیشیده شود

وی خاطرنشان می‌کند: برخی دیگر از حوادث در این استان مانند غرق شدن در دریاچه‌ها، سد و سقوط در دره وجود دارد که به تعداد حوادث در این استان می‌افزاید.
وی می‌گوید: باوجوداین همه مخاطره یکی از مشکلات در زمان امدادرسانی در حوادث ترافیک بسیار سنگین است و در شرایطی که جاده یک‌طرفه می‌شود به دلیل ترافیک سنگین دسترسی به محل حادثه غیرممکن می‌شود و لذا تقویت امداد هوایی در چالوس اقدامی ضروری است.

ویلاهای حادثه‌ساز

وی می‌گوید: با توجه به اینکه تعداد روستاها زیاد است مثل اطراف طالقان، ساوجبلاغ و کرج روستاها مناطق ییلاقی نشین فراوان وجود دارد زمینه برای حادثه‌خیز بودن استان فراهم‌شده است.

وی یادآور می‌شود: پراکندگی جمعیت در روستاها و راه‌های مواصلاتی که برخی از آن‌ها غیراستاندارد است، اگر در مسیر یک پل روستایی شکسته شود دسترسی به آن روستا مشکل می‌شود و همین سبب بروز بسیاری از حوادث می‌شود.

وی آموزش شهروندی و روستایی و به‌ویژه جوامع محلی را در پیشگیری از حوادث و همچنین نحوه مقابله با حوادث بسیار ضروری عنوان می‌کند.

توزیع سفر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز نیز گفت: وجود رودخانه در حاشیه این جاده و نزدیکی آن به دریا و همچنین تردد آسان به‌خصوص با خودرو در این مسیر سبب شده تا گردشگران و مسافران این مسیر را برای رفتن به شمال انتخاب کنند.

مهدی مهرور ادامه داد: برای دیدن نقاط گردشگری مانند کیش و قشم می‌بایست اغلب از هواپیما استفاده کرد اما در این مسیر مسافران در اغلب اوقات می‌دانند که ممکن است در ترافیک ساعت‌ها معطل شوند، اما حاشیه زیبای این جاده سبب شده است تا از این مسیر استفاده کنند.

مهرور افزود: یکی دیگر از دلایل حجم بالای ترافیک جاده کرج- چالوس وجود جمعیت زیاد استان‌های تهران و البرز است.

وی گفت: اکنون استان تهران با حداقل ۱۲ میلیون نفر و البرز با سه میلیون نفر جمعیت در صورتی ۳۰ درصد مسافران این دو استان‌ها جاده کرج-چالوس را برای مسافرت انتخاب کنند، ترافیک سنگینی را برای این جاده به وجود می‌آورند.

این مسئول بابیان اینکه برای برون‌رفت از این مشکل راهکارهای مختلف مانند زوج و فرد کردن تردد، اصلاح پیچ‌ها و تعریض جاده چالوس پیشنهادشده است افزود: نباید این موضوع را نادیده گرفت که تردد از جاده کرج- چالوس برای مسافران و گردشگران به عادت تبدیل‌شده است.

وی بیان داشت: درصورتی‌که بزرگراه تهران- شمال به بهره‌برداری برسد می‌توان بسترسازی کرد تا مسافران جاده‌های دیگر را برای مسافرت انتخاب کنند و از بار ترافیکی این جاده کاسته شود.

وی توزیع سفر را نیز یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش بار ترافیکی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: آموزش نقش مهمی را در این راستا ایفا می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.