مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کردند.

محکومیت ترور سفیر روسیه در ترکیه از سوی مقامات بین‌المللی

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقامات کشورهای مختلف جهان و همچنین سازمان‌های بین‌المللی در بیانیه‌های جداگانه، ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کردند. 

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد. 
 ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در واکنش به ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در آنکارا بیانیه صادر کرد. 
در این بیانیه آمده است: آمریکا ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه، را که براساس گزارش‌ها باعث زخمی شدن چند نفر دیگر هم شد، به شدت محکوم می‌کند. ما به فکر خانواده و عزیزان آقای کارلوف و دیگر زخمی‌ها هستیم و برای آن‌ها دعا می‌کنیم. 
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز ترور سفیر روسیه را اقدامی خشونت‌آمیز خواند و آن را محکوم کرد. 
وانگ ئی، وزیر خارجه چین با ارسال پیامی برای سرگئی لاوروف، همتای روس خود، اعلام کرد کشورش ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را محکوم می‌کند. 
وی گفت: ما این اقدام وحشیانه را که دیپلمات روس را هدف گرفت به شدت محکوم می‌کنیم؛ ‌ چین در برابر هرگونه اقدام تروریستی، می‌ایستد. همگام با جامعه جهانی، چین نیز آماده است از تلاش‌های روسیه برای مقابله با تروریسم و تقویت همکاری‌ها در این زمینه حمایت کند. 
یوشی هیدا سوگا، وزیر ارشد کابینه ژاپن، در کنفرانسی خبری در توکیو گفت کشورش ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه، را اقدامی تروریستی ارزیابی می‌کند. 
وی گفت: ما قاطعانه این اقدام را محکوم می‌کنیم. 
وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای، ترور آندره کارلوف را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی تروریستی نامید. 
این وزارتخانه اعلام کرد: دولت ونزوئلا ناراحتی و همدردی خود را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، مردم روسیه و به خصوص بستگان سفیر کارلوف اعلام می‌دارد. 
در این بیانیه آمده است ونزوئلا بر حمایت خود از تلاش‌های روسیه در دفاع از صلح در سوریه و سراسر منطقه، تاکید می‌کند. 
وزارت خارجه ونزوئلا افزود کاراکاس از غرب می‌خواهد مقابله با مردم روسیه را متوقف کند. 
وزارت خارجه برزیل نیز روز سه شنبه اعلام کرد مقامات این کشور ترور سفیر روسیه را محکوم و با دولت و مردم روسیه ابراز همدردی می‌کنند. 
وزارت خارجه برزیل افزود: دولت برزیل از این اقدام آشفته شد و قاطعانه ترور آندری گنادیه ویچ کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را محکوم می‌کند؛ ما همدردی خود را با خانواده او، مردم و دولت فدرال روسیه اعلام می‌داریم. 
وزارت خارجه مکزیک نیز اعلام کرد مقامات این کشور ترور آندری کارلوف را به شدت محکوم می‌کنند. 
این وزارت خانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مکزیک همه اشکال تروریسم را مردود می‌داند و با دولت روسیه و همچنین خانواده آندری کارلوف ابراز همدردی می‌کند. دولت مکزیک امیدوار است همه اقدامات لازم برای تحقیق در این زمینه فراهم شود و مقصران آن مجازات شوند. 
وزیر خارجه فرانسه ضمن محکوم کردن سوءقصد مرگبار ضد سفیر روسیه در آنکارا، گفت: ما با بهت و حیرت فراوان این خبر را دریافت کردیم. 
ژان مارک آیرو در حاشیه ملاقات با رییس جمهور کلمبیا به خبرنگاران گفت: من به نام فرانسه قویا این اقدام نفرت انگیز را محکوم می‌کنم و به نام فرانسه مراتب تسلیت خودم را به فدراسیون روسیه و به خانواده سفیر اعلام می‌کنم. 
وی افزود: این نشان می‌دهد که ما باید بیش از هر زمانی برای مقابله با اشکال مختلف خشونت و تروریسم بسیج شویم. من همینجا همبستگیمان را با روسیه و البته ترکیه که خودش نیز قربانی تروریسم است، اعلام می‌نمایم. 
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، نیز ضمن محکوم کردن ترور سفیر روسیه در آنکارا، آن را اقدامی پست توصیف و بر همبستگی کشورش علیه این حمله تروریستی تاکید کرد. 
وزارت امور خارجه اسپانیا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور اندره کارلوف، همبستگی کامل خود را با روسیه اعلام و بر مخالف این کشور با تروریسم و پایبندی کامل به مبارزه با این پدیده و نابودی آن تاکید کرد. 
سوریه، ترور سفیر روسیه را در ترکیه به شدت محکوم کرد و به کارگیری همه امکانات را برای جنگ با تروریسم ضروری دانست. 
یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گفت سوریه به رهبری، دولت و ملت و نیز خانواده سفیر صمیمانه تسلیت می‌گوید. 
وی افزود این جنایت وحشیانه بار دیگر نشان داد به کارگیری همه امکانات و توان برای جنگ با تروریسم و نابودی آن یک ضرورت بسیار مبرم است. 
وزارت امور خارجه یمن نیز ترور سفیر روسیه در آنکار را محکوم کرد. 
حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، در پیام تسلیتی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ترور سفیر این کشور را در ترکیه به شدت محکوم کرد و این اقدام را مغایر با تمام مبانی و اصول اخلاقی و انسانی  توصیف کرد.
 عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، نیز با صدور بیانیه‌ای ترور سفیر روسیه را شدیدا محکوم کرد و مخالفت خود را با این اقدام ناجوانمردانه تروریستی اعلام کرد. 
وی ضمن ابراز پیام تسلیت خود به دولت و ملت روسیه، تاکید کرد که مصر برای مقابله تروریسمی که به دنبال برهم زدن ثبات در سراسر  جهان است همواره در کنار روسیه ایستاده است.
رئیس جمهور مصر بروز این اقدام را نشان دهنده اهمیت افزایش یافتن تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریسم و ریشه کن کردن آن توصیف کرد.
وزاری خارجه عرب که در نشستی فوق‌العاده و محرمانه در مقر اتحادیه عرب در قاهره حضور داشتند، در بیانیه‌ پایانی خود این عمل تروریستی را محکوم کردند و به دولت و مردم روسیه تسلیت گفتند.
وزرای خارجه عرب، جامعه جهانی را به افزایش تلاش های بین المللی برای مقابله با خطر تروریسم، به صورت جدی و نیرومند فراخواندند.
وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد و ضرورت تامین حمایت همه جانبه از هیئت های دیپلماتیک را خواستار شد.
‌بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، با تروریستی خواندن ترور سفیر روسیه در ترکیه، ‌ این اقدام را محکوم کرد. 
ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ترور سفیر روسیه در آنکارا را به شدت محکوم کرد. 
مشاور فتح‌الله گولن، مخالف اصلی دولت ترکیه، نیز اعلام کرد وی ترور سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.