زنجان- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: برای دستیابی به توسعه اقتصادی متوازن در شهرها و روستاها و جلوگیری از مهاجرت، مشارکت دادن روستائیان در اقتصاد کشور ضروری است.

ماندگاری در روستاها نیازمند برنامه ریزی و کارشناسی است

به گزارش قدس آنلاین، سید ابوالفضل رضوی روز چهارشنبه در جلسه پرداخت تسهیلات به طرح های اشتغال روستایی با محوریت اقتصاد مقاومتی زنجان افزود: مهم ترین علت مهاجرت از روستاها، مشارکت نداشتن موثر، فعال و تعیین کننده مردم در فعالیت های اقتصادی محل زندگی خود است.
رضوی گفت: اگر همین روند ادامه یابد، به یقین به نرخ پیش بینی شده رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه که هشت درصد است، دست نخواهیم یافت.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: تاکنون نظام برنامه ریزی کشور، شهر محور و مرکزگرا بوده و تبعیض بسیاری در خدمت رسانی بین جمعیت شهری و روستایی وجود داشته است، بنابراین برای رفع مشکل مهاجرت باید این موارد رفع شود.
وی ابراز کرد: کارشناسان حوزه های مختلف باید با آسیب شناسی در حوزه مهاجرت از روستاها علت های این موضوع را به اطلاع مسئولان برسانند.
رضوی با اشاره به برنامه های توسعه ای کشور، گفت: تاکنون در برنامه های توسعه ای کشور نتوانستیم به سه هدف عمده پیش بینی شده دست پیدا کنیم و از جمله آن هدف ها کاهش نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم است، که دولت های مختلف نتوانستند به آن جامه عمل بپوشانند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم به تبیین نارسایی های اجتماعی در حوزه معیشتی و اقتصادی در روستاهای کشور اشاره و تاکید کرد: افزایش حاشیه نشینی در شهرها و افزایش مشکلات اجتماعی - فرهنگی در همین مناطق از جمله آسیب های این نارسایی ها به شمار می آید.
وی به ۲۵۳ روستای خالی از سکنه استان زنجان اشاره و تاکید کرد: باید این موضوع که در دهه ۶۰ کمترین مهاجرت از روستا اتفاق می افتاد و اکنون مهاجرت ها زیاد شده مورد بررسی، آسیب شناسی و برنامه ریزی عملی برای مقابله قرار گیرد.
رضوی به پیشرفت علم و تکنولوژی های حوزه کشاورزی در دنیا اشاره و تصریح کرد: همانطور که در حوزه ارتباطات به روز عمل می کنیم، باید در حوزه کشاورزی هم به روز بوده و از روش های نوین برای آبیاری استفاده کنیم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم به طرح پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به خانوارهای روستایی برای ماندگاری در روستاها اشاره و ابراز کرد: در این طرح در صورت مشارکت به ۲۰۰ خانوار ۸۰ درصد، ۱۵۰ خانوار ۷۵ درصد، ۱۰۰ خانوار ۷۰ درصد و به ۲۵ خانوار ۶۰ درصد طرح پیشنهادی تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت می شود.
وی گفت: تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت این تسهیلات در اختیار بانک سینای استان زنجان قرار گرفته است.
رضوی به تنفس ۶ ماه تا یکساله این تسهیلات اشاره و تاکید کرد: مدت بازپرداخت اقساط بانکی نیز سه تا پنج ساله پیش بینی شده و ضامن تسهیلات بانکی دریافت شده توسط روستائیان نیز کارت یارانه و محل اجرای خود طرح می باشد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد: مسئولیت بسته پیشنهادی توسعه روستایی برعهده خود مدیران استان ها نهاده شده است تا براساس نیازهای متفاوت هر استان برنامه ریزی و عمل کنند.
بیش از ۳۷ درصد از جمعیت استان زنجان در روستاها سکونت دارند و از ۹۳۵ روستای موجود بیش از ۶۲۰ روستا دارای دهیاری هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.