سران تل آویو به خاطر تصویب پیش نویس قطعنامه محکومیت شهرک سازی در شورای امنیت سازمان ملل وحشت زده و هراسان شده اند.

قطعنامه شهرک سازی؛ چالشی بزرگ فرا روی سران رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی از زمان تاسیسش در سال ۱۹۴۸ تاکنون ده ها قطعنامه صادره از شورای امنیت سازمان ملل را نادیده انگاشته و حاضر به پذیرش مصوبات و قوانین بین المللی نشده است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که دولت آمریکا به عنوان همپیمان راهبردی اسرائیل از آن حمایت های نظامی، سیاسی، اقتصادی و رسانه ای به عمل می آورد.
پرپیداست که دولت های صهیونیستی هیچ وقت به مصوبات و قطعنامه های سازمان ملل پایبند نبوده اند؛ به ویژه اینکه اگر مصوبات و قطعنامه های مذکور با مصالح و منافع این دولت ها در تعارض باشد.
قدر مسلم اینکه دولت های اسرائیلی هیچ وقت به قطعنامه های راهبردی نظیر آنچه که به شهرک سازی مربوط می شود، پایبند نبوده و نخواهند بود.
همان طوری که پیش بینی می شد پس از تصویب پیش نویس قطعنامه محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با صدور بیانیه ای اعلام کرد که با این قطعنامه مخالف است و هرگز آن را نخواهد پذیرفت.
نخست وزیر اسرائیل به مراجع ذیربط صهیونیستی دستور داد که سفیران رژیم صهیونیستی را از نیوزلند و سنگال فرا خوانند، زیرا این دو کشور در جریان رای گیری در مورد پیش نویس مذکور به آن رای مثبت دادند.
در این بیانیه آمده است که دولت اوباما نه تنها از اسرائیل در جریان رای گیری در مورد پیش نویس قطعنامه محکومیت شهرک سازی در شورای امنیت سازمان ملل دفاع نکرد، بلکه از پشت پرده با این سازمان همکاری کرد.
در این بیانیه می خوانیم که تل آویو انتظار داشت که دوستان رژیم صهیونیستی اعم از جمهوری خواهان و دمکرات ها در کنگره مانع از تصویب این پیش نویس شوند.
عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر تمام تلاش خود را برای نجات تل آویو به کار بست که گلعاد آردان وزیر امنیت داخلی اسرائیل این تلاش ها را تصویرگر مناسبات حسنه میان اسرائیل و مصر خواند.

کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل در واکنش به تصویب پیش نویس قطعنامه مذکور، گفت که این اقدام به اسرائیل یک ضربه بزرگ زد. این کانال به نقل از سفیر اسرائیل در سازمان ملل گزارش داد: «ما از دوستان آمریکایی مان انتظار دیگری داشتیم.»

در همین راستا، وب سایت روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از یکی از مقامات کاخ سفید نوشت که سیاست های نتانیاهو دولت اوباما را به موافقت با تصویب این پیش نویس واداشت.

از سوی دیگر، تحلیلگر مسائل سیاسی کانال ۲ تلویزیون رژیم اشغلگر قدس ضمن انتقاد از اقدام آمریکا، آن را نادرست خواند.

اودی سیگال افزود که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی دو هفته گذشته دو پیروزی را رقم زد، یکی در کنگره هفتم جنبش فتح و دیگری در شورای امنیت سازمان ملل.
در همین راستا، یوال اشتاینس وزیر انرژی اسرائیل در مصاحبه با تلویزیون اسرائیل گفت که آمریکا تنها همپیمان خود در خاورمیانه را نادیده انگاشت.
تساحی هنگبی وزیر امور راهبردی اسرائیل نیز گفت که خودداری واشنگتن از وتوی این پیش نویس اهانت آشکار اوباما به نظام دمکراتیک آمریکا است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا اندکی پیش از رای گیری در مورد این پیش نویس از مخالفت خود با آن خبر داده بود.
از سوی دیگر، سایت عبری زبان واللا فاش ساخت که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم واشنگتن در زمینه عدم وتوی این پیش نویس را به تشکیلات خودگردان فلسطین ابلاغ کرده بود.
سایت روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز به نقل از مقامات بلند پایه تل آویو نوشت که تحول ناگهانی در موضع مصر ـ تنها نماینده عربی شورای امنیت ـ پس از اعمال فشارهای گسترده بر عبدالفتاح سیسی صورت گرفت.
در پیوند با همین موضوع، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی روزنامه هاآرتص گفت که نتانیاهو تماس ها و رایزنی های گسترده ای را با عبدالفتاح سیسی انجام داد و از او خواست تا به نماینده اش در شورای امنیت دستور دهد که رای گیری در مورد این پیش نویس را به وقت دیگری موکول کند، حال آنکه مصر این پیش نویس را ارائه کرده بود و زمان رای گیری در مورد آن را تعیین کرده بود.
از سوی دیگر، تحلیلگر میانه روی کانال ۲ تلویزیون اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را مسئول این شکست مفتضحانه در شورای امنیت سازمان ملل خواند.
آمنون ابراموویچ گفت که جنگ ۵۱ روزه غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ دروغین بودن ادعاهای نتانیاهو در خصوص اینکه یک چهره امنیتی کارکشته است را اثبات کرد.
وی خاطرنشان ساخت که تصویب این پیش نویس به جایگاه و اعتبار سیاسی نتانیاهو لطمه و ضربه بزرگی زد، این مساله در آینده بر روند فعالیت های سیاسی او تاثیر منفی خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.