«احمد جمال» سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که تمامی بندهای قطعنامه شورای امنیت در سال ۲۰۱۰ مبنی بر لغو برنامه «نفت در برابر غذا» اجرائی شده و این برنامه به طور کامل پایان یافت.

پایان برنامه نفت در مقابل غذا در عراق پس از ۲۱ سال

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، پایگاه خبری وزارت خارجه عراق، شورای امنیت در قطعنامه ۱۹۵۸ رأی به خروج عراق از فصل هفت منشور سازمان ملل داد اما مذاکرات برای اجرای این قطعنامه تا کنون به طول انجامیده بود.
برنامه «نفت در برابر غذا» به قطعنامه شماره ۹۸۶سازمان ملل در سال ۱۹۹۵ گفته می‌شود که به موجب آن به دولت وقت عراق که تحت تحریم‌های شدید قرار داشت، اجازه داده شد تا برای تأمین ما یحتاج مردم عراق، مقدار معینی از نفت خود را با نظارت سازمان ملل به فروش برساند.
وزارت خارجه عراق شش دوره مذاکره مهم با دبیرخانه کل سازمان ملل وطرف های قرارداد با وی در نیویورک وپاریس برای اجرای یکی از درخواست های قطعنامه شورای امنیت ۱۹۵۸ سال ۲۰۱۰ در خصوص خروج عراق از بند هفتم پس از تعهد آن به پایان دادن به برنامه نفت در برابر غذا ودارو برگزار کرد.
محمد علی الحکیم نماینده دائم عراق در سازمان ملل رئیس هیات مذاکره کننده شامل مشاوران وزارت خارجه ودبیرخانه نخست وزیری و وزارت دادگستری تلاش هایی برای دستیابی به توافق پایان دادن به مسائل مالی وزارت خارجه در خصوص پرونده نفت در برابر غذا و دارو و باز پس دادن ۱۴۵ میلیون دلار آمریکایی به آن انجام دادند.
بر اساس این گزارش، عراق به تعهدات خود در خصوص خروج از بند هفتم منشور سازمان ملل عمل کرد و جز تکمیل پرونده خسارت به کویت مساله ای باقی نمانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.