مشهد- عضو شورای اسلامی استان خراسان رضوی نسبت به آمار نگران کننده مهاجرت روستاییان به شهرها هشدار داد.

۴۰۲۴ روستای خراسان رضوی خالی از سکنه شده است

به گزارش قدس آنلاین، نماینده شورای اسلامی شهرستان سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر از هفت هزار و ۳۵۹ روستا در خراسان رضوی، چهار هزار و ۲۴ روستای استان خالی از سکنه شده است.

درقدمی با بیان اینکه هم اکنون دو هزار و ۵۲۴ روستای استان نیز زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند، افزود: سهم خراسان رضوی در مهاجرت روستاییان به شهرها نسبت به سایر استان‌های کشور بسیار بالاست.

وی با تأکید بر ضرورت انجام اقدام‌های پیشگیرانه در جلوگیری از استمرار این روند اظهار داشت: تنها وقتی وضعیت کشاورزی مطلوب و درآمد، مسکن، بهداشت و سایر خدمات در روستاها قابل قبول باشد، مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد.  

این عضو شورای اسلامی استان با انتقاد از نگاه مرکز گرایانه کشور، چه در حوزه برنامه‌ریزی و چه در بخش توزیع اعتبارات و درآمدها گفت: نگاه بخشی گرایانه دستگاه‌های اجرایی بویژه تعدیل پروانه‌ها نیز باعث شده تا در کنار تصمیمات غلط، اعتبارات اندک و به نوعی از هم گسیختگی گاه متعارض در تأمین زیر ساخت‌ها اداره روستاها به وجود آید.

وی راهکار اساسی و اصلی برون رفت روستاها از این وضعیت را اصلاح نظام تصمیم گیری توزیع اعتبارات و تشکیل مدیریت واحد برای روستاها عنوان کرد و افزود: نباید اجازه داد خانوارهای روستایی به دلیل مشکلات، عطای زندگی در روستا را به لقایش ببخشند.

به گفته این عضو شورای اسلامی استان، اینکه امروزه با کنتورهای هوشمند از درون دفتر مدیر عامل می‌توانند چاه کشاورزی یک روستایی را خاموش کنند، افتخار نیست، بلکه باید آموزش و فرهنگ سازی جایگزین اعمال فشار بر روستاییان شود.

درقدمی با بیان اینکه تأمین نشدن زیرساخت‌ها و جبران مشکلات ناشی از خشکسالی، اقتصاد روستا را به خطر انداخته است، گفت: این در حالی است که خرید تضمینی محصولات کشاورزی بدرستی انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به چالشی شدن طرح هادی روستاها افزود: متأسفانه در حال حاضر سهم دهیاری‌ها که متولی ساماندهی برخی امور در روستا هستند، از ماده ۳۸ قانون مالیات برارزش افزوده نصیب شهرها می‌شود.

به گفته وی، تا زمانی که این مشکلات در روستا باقی است، نمی‌توان توقعی برای توقف مهاجرت روستاییان به شهر داشت.

درقدمی اظهار داشت: تناقض و تضاد در بیان و عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی سبب شده تنها اهالی روستا همیشه متضرر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.